Eva Geplaatst: 28 november 2011 Geplaatst: 28 november 2011 wie heeft dit seizoen Yacon gehad?ik ben er zó nieuwsgierig naar!volgend seizoen wil ik hem beslist hebben maar misschien zijn er hier mensen die alles van de do's en dont's weten? en dan meteen nog een aanvullend vraagje: waar kan ik ze het beste kopen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 november 2011 Geplaatst: 29 november 2011 en dan meteen nog een aanvullend vraagje: waar kan ik ze het beste kopen? Hoi Eva, ja ik ben er ook heel erg benieuwd naar..vooral naar de mogelijkheid om er thee van te zetten, het schijnt een deel insuline te kunnen vervangen. Het allerfijnste ken ik er nog niet van, maar ik wil de kweek graag proberen en ben dus ook geïnteresseerd in kweekverhalen van anderen.Ik geloof dat je het planten/de knol bij Vreeken kan bestellen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2011 Geplaatst: 29 november 2011 Ik heb hem 2 jaar terug in de tuin gehad, werd echt een mooie plant! Helaas heb ik de opgegraven knol toen laten verdrogen (60 dingen aan mn hoofd, o.a. het verbouwen van ons huis ) dus ik heb niets geproefd en niets kunnen herplanten. *zucht*. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 november 2011 Geplaatst: 29 november 2011 O, dat is jammer zeg! En de teelt was wel gemakkelijk? Had je veel meer knol na het opgraven? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2011 Geplaatst: 29 november 2011 Ik had bij Vreeken de knol in plantvorm besteld (hebben zij hem al opgepot, omdat het seizoen voor knollen al voorbij was). En die heb ik uitgeplant. Appeltje-eitje. Er kwamen beste knollen aan, maar niet genoeg om EN er van te eten, EN nog weer meer uit te planten. Dus mocht je aan meerdere knollen kunnen komen.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 29 november 2011 Geplaatst: 29 november 2011 Vorig seizoen gehad, in de winter bewaard in ijkast schuur in turfmolm maar is toch te koud geweest.Opbrengst is best hoog grote knollen waarvan je die met meeste ogen bewaard voor herplant en met minste ogen opeet, smaak fris kapperig sappig maar niet speciaal lekker vrij smaakloos, leuk maar niet bijzondere plant diew je nu perse moet hebben, ik geloof dat de zoete aardappelen met hn verschillende kleuren leuker vindt en dat je daar meer mee kan, opzich zou ik hem nog een x kopen als dat toevallig zo uitkomt maar opzoek ga ik niet meer.Ik zal even kijken of ik emailadres kan vinden van een man die hele mooie knollen goedkoop verstuurd.Eigenlijk vergelijkbaar met veel makkelijkere aardpeer waar je uiteindelijk weinig meedoet, nuja ik dan. @edith als ik me niet vergis heb ik via deze site ze gekregen gewoon email gestuurd of mogelijk was om te kopen,ik heb plantgoed gekocht ben gratis erbij kreeg ik toen best veel eetknollen als verassinghttp://www.yacon-gezond.nl/site/ Quote Players only love you when they're playing.
Eva Geplaatst: 30 november 2011 Auteur Geplaatst: 30 november 2011 oh, ik heb hem wel gegeten en vond hem verassend lekker! fris en knapperig met een lichte meloensmaak...maar wat ik begrepen heb is dat er twee soorten knollen aan de plant komen. plantknollen en eetknollen. de eetknollen lijken wat op aardappels en de plantknollen lijken op aardpeer.ik ben nieuwsgierig hoe hij groeit, hoe groot ie wordt, hoeveel oogst je hebt en vooral...hoe bewaar je hem het beste in de winter? Hans dank je voor de link, ik zal even vragen of de man ze nog heeft... Quote
hansm Geplaatst: 30 november 2011 Geplaatst: 30 november 2011 De plant knollen bewaar je in vochtig turf koel maar vorstvrij, die combi is bij mij altijd lastig maar volgens mij heb ik nu juiste plek in washok en bewaar al dit type bol/knolletje/pootaardappels dit jaar daar. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Geplaatst: 2 december 2011 Auteur Geplaatst: 2 december 2011 misschien kan ik ze bij hem kopen en daar laten overwinteren....ik heb namelijk (nog) geen koele vorstvrije plaats... Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 Ja waarschijnlijk gewoon beter in het voorjaar kopen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 Ja denk ik zeker. Quote Players only love you when they're playing.
dick Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 Gewoon vorstvrij in een emmer met wat zand bewaren. Bij mij zitten ze nog in de grond. De planten waren dit jaar erg hoog 2,5 meter,zal wel komen door de mest. Een pol gerooid met niet veel ,maar zeer grote knollen. Quote
avalon Geplaatst: 23 juni 2012 Geplaatst: 23 juni 2012 Ik heb vandaag een grote yaconplant gekocht bij ranzijn tuin en dier.Hij was wel prijzig, 12 euro.Ik hoop te kunnen oogsten en een paar nieuwe planten te kunnen opkweken. Quote
Eva Geplaatst: 24 juni 2012 Auteur Geplaatst: 24 juni 2012 grappig dat ie te koop is in een 'gewone' winkel! dat heb ik hier nog niet meegemaakt!mijn planten beginnen nu éindelijk te groeien... Quote
lieven Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Ik kweekyacon al jaren, met plezier & veel opbrengst. Vruchtbare grond, zon, ruimte: meer heeft ie niet nodig; ik graaf 'm op na de 1e vorst, en er zitten joekels van knollen aan. Die heerlijke knollen & de centrale knol-met-oogjes-voor-de-voortplanting moet je wel met zorg bewaren: vorstvrij, in stro, zaagsel etc.(Turfmolm koop ik niet, want dat ontginnen ze ten koste van Oost-Europese natuurgebieden.) Quote
RobO Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 ik heb nu een broedknol met een 15 oogjes; volgens yacongezond is dat wat veel, hij adviseert 5 oogjes per plant. kan ik de broedknol ook in stukjes snijden (zoals bij een dahlia) om 3 planten te krijgen met 5 oogjes? Quote
thea Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 Ja,maar ik zou er nog meer planten van maken .Of heb je niet genoeg grond voor volgende jaar.Zou ze per 3 ogen doen en dan in de pot en koel (5/10 graden)weg zetten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RobO Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 dank je wel, dus ik moet ze nu meteen delen? of kan dat ook in april als ik ze ga oppotten? moet ik de snijvlakjes nog even intalkpoederen oid? Quote
thea Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 Ik deel ze zodra ze uit de tuin zijn ,en ik stop ze in een pot met aarde.Drogen ze niet uit. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 en nog even: dit seizoen een prima oogst, te veel knollen, broed en eet en zelfs 1 yaconbloemetjevraagje: kun je de eetknollen ook drogen? Quote
thea Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Na het zoetweken,denk het wel.Gewoon doen. Na de vorst deze week gaan ze eruit. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Gemma Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ik heb ook gerooid en echt mooie opbrengst van 1 plant.nou heb ik meerdere kleine ronde knolletjes en 1 hele grote. Dezen heb ik allemaal opgepot maar had die hele grote dan in stukken gemoeten?Is ongeveer zo groot als anderhalve vuist.moet ik dat nu nog doen en dan terug oppotten? Of kan ook in voorjaar? De eetknollen zijn langwerpig en de uitplantknollen rondig met wortels toch? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
appelvrouw Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ja dat klopt Gemma. Ik laat de oppotwortels gewoon in het zaagsel voor dit jaar. Je hoeft niet te breken volgens mij, je kan ook een grote plant kweken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Vandaag heb ik de laatste foto van twee mooie yakon planten gemaakt. Ik had ze nog willen oogsten vandaag, maar het was al donker. Komende week gaan ze eruit. Mooi dat ik hier uitgebreid kan lezen wat ik ermee moet doen. Quote
vlierbesje Geplaatst: 18 november 2013 Geplaatst: 18 november 2013 zojuist mijn eerst yacon appel/wortel gegeten van eigen tuin . de plant was een beetje schuin gevallen door de wind. eenmaal binnen met de knol ben ik op het internet gaan zoeken hoe ik ze kan bewaren om volgend jaar mijn eigen knolletjes te planten. dit seizoen had ik een plant aangeschaft. ik ga straks de rest oogsten ben benieuwd wat ik tegen kom. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.