sonnee Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 wist even niet of ik hem in groente, fruit of?? kwijt moest, dus dan maar de huiskamer de achtertuin is omgeven door schutting, nu is de achterzijde geen schutting, maar damwand met een schutting ertegen aan , nu is de schutting een beetje aan zijn eindje en willen we hem verwijderen, maar de damwand...sja, daar willen we eingelijk niet tegen aan kijken. Dus moet er een andere schutting tegen, of een damwand verbergende plant, nu dacht ik : leuk , een klimmer, maar dan graag wel 1 die dus goed bedekt en het liefst nog wat oplevert kwa groente of fruit nu kan een kiwibes denk ik wel, maar ik ben benieuwd of er meer is wat zou kunnen voor de damwand plaatsen we dan een rek of ander klimtuig en daartegenaan zou dus een klimmer(s) komen wie heeft er ideéen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 Druiven? Lei-fruit-boom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted November 30, 2011 Author Share Posted November 30, 2011 druiven vind ik zelf een beetje lastig, er zijn maar weinig lekkere druiven die het hier goed doen ..leifruit is op zich wel een optie, maar die wil ik eerder langs 1 van de zijdes van de tuin zetten...achter dacht ik zelf al snel aan een braam ofzo maar...dat is het ook niet helemaal denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 Hondsroos en van de rozenbottels siroop en jam maken? Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 eentje die mooi is en snel bedekt: Bruidssluier of blauwe regen....maar kun je beiden niks van eten....moeilijk moeilijk..... en een voor mij vreemde, vond ik voor je op internet: de Apios tuberosa: de Indianenaardappel....alleen als je ervan wil eten moet je de knollen uitgraven zie http://www.tuinadvies.nl/apios_tuberosa_indianenaardappel.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted December 1, 2011 Author Share Posted December 1, 2011 hondsroos, zoeken we opdie indianen aardappel ziet er ook erg leuk uit trouwens, helaasniet wintergroen ofzo, maar wel erg mooi... ga ik ook eens wat beter bekijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 misschien is de LOGAN bes een idee. heerlijk rode zoete vruchten. moet wel omhoog geholpen worden, heeft dacht ik geen klim materiaal in huis.gr Wilma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Goji en passievrucht zijn ook een flinke klimmende planten eenmaal aangeslagen, maar bij elk fruitding is de wand maar tijdelijk uit het zicht grootste gedeelte van jaar kijk je nog steeds ertegen aan.Damwand verbergende fruitplant/wintergroen gaat niet lukken die zijn er niet zover ik nu bedenken kan. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted December 2, 2011 Author Share Posted December 2, 2011 het was een poging waard er zijn hier leden die heel wat emer fruit en planten kennis heb dan ga ik nog eens verder verzinnen , maar ik gok dat we die damwand er gewoon uit gaan breken... lelluk ding nadeel van een nieuw huis,m er zijn ook altijd niet handige dingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Misschien kan je klimop planten, en daar dan een fruitgevende plant bij poten. Of heeft 1 van de 2 daar dan van te lijden? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted December 2, 2011 Author Share Posted December 2, 2011 (edited) mm, combineren is misschien ook een optie...klimop is zo taai die kan dat denk ik soieso wel hebben, maar me eerder zorgen over de tweede plant, hoewel... als dat een seizoensklimmertje is (zaaien/planten > groeien>oogsten en volgend jaar weer overnieuw) dan zou het misschien wel kunnen, die seizoensklimmers zijn meestal zo snel groeiend dat dat wel lukt... iets van een braam zou misschien ook nog kunnen , eventueel in combi met iets....oeh....opeens een idee... een rek voor de damwand plaatsen, een meter tussen de damwand en het rek, daar achter kan ik dan een compostbak maken van een halve meter diep en een meter of vier lang .rek laten beklimmen door het 1 en ander, misschien een groenblijvende klimmer + een seizoensgroeier damwand is uit het zicht, compostbakken hebben een plekkie en zijn uit het zicht ...noh...eens even uitdenken en tekenen edit, even wat typo's weg gepoetst Edited December 2, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Denk dat heel mooi kan zijn om damwand bv hedera te zeten, dan je compost bak en dan rek met fruit, krijg je vast een erg leuk hoekje, dat ""kamer"" idee van tuinen spreekt mij zelf ook erg aan. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts