Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Posted

Hebben jullie vanavond de uitzending over huisvuil gezien van Teun van der Keuken? Over hoeveel van het gerecyclede plastic afval nu eigenlijk weer terug komt als plastic in de winkel? Schrikbarend te horen dat bedrijven zelf vaak de plastic korrels niet willen omdat het geen super mooi kleurtje heeft. 
We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat we beter minder plastic kopen, minder bij bedrijven die rücksichtslos plastic gebruiken. Beetje meer opletten in de winkel. Als je kunt neem dan t product dat anders verpakt is. 
Enfin dat wilde ik even kwijt. En kijk het programma even terug als je het nog niet gezien hebt en geïnteresseerd bent:

https://www.npostart.nl/de-vuilnisman/KN_1718256

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Niet gezien, maar vind dit soort nieuws altijd naar... ik probeer hier ook altijd op te letten. Zal de aflevering eens terugkijken. Bedankt voor de tip!

Nee, niet gezien.

Bij de aankoop van producten probeer ik er wel op te letten. Zo koop ik bijvoorbeeld weer geen krentenbollen die per stuk zijn voorverpakt in een verpakking van 8 stuks, maar een zak waar ze los in zitten. En dat terwijl die minder lekker zijn.

Maar ook bij zaadgoed zie je heel vaak dat de zaadjes 2x verpakt zijn. En vaak is de 2e verpakking van plastic.

We kopen ook liever grootverpakkingen in plaats van kleine verpakkingen, zoals bijvoorbeeld yoghurt. Die kun je, net zoals in Frankrijk, vooral in kleine plastic bekertjes kopen, maar ook in emmers van 1 liter. Dus wij kopen de emmers. En de emmers worden daarna niet weggegooid, maar opnieuw gebruikt als voorzaaibakje en de deksels als plantmarkering of gewoon om groente uit de tuin in de diepvries te bewaren.

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar plastic tasjes zijn hier niet meer te krijgen gelukkig.

Bedankt voor het delen van deze video. Ik wist dat het erg slecht gesteld was met het sorteren van plastic. Schrik daardoor ook niet van van het lage gehalte van gerecycled plastic.

Glukkig levert verbranding van afval nog elektriciteit op, is het toch nog een soort van gerecycled. Van die elektriciteit kunnen al die plastic sorteermachine/ versnipperaars en de wasstraten weer draaien... En natuurlijk de waterzuiveringscentrales die het afvalwater weer moeten schonen/recyclenen. 

De andere afleveringen van "De Vuilnisman" lijken me ook intressant om deze dagen te gaan kijken.

@Flup In nederland krijg je ze niet meer gratis, je moet er nu geld voor betalen. Wat grotere ketens zijn overgegaan op papieren draagtassen.