Jump to content

Wilde aalbes/rode bes

Stan W

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik kwam er laatst achter dat ik al ooit een account heb aangemaakt hier, vandaar waarschijnlijk nog geen draadjes of berichten van mij. Eerlijk gezegd ben ik nieuw hier.

Heeft er een van de moestuiniers op dit forum ervaring met een wilde rode bes?

Twee jaren geleden heb ik tijdens de zomer een stukje van een rode bessenstruik uit het bos gescheurd. (Wordt of is nu gekapt.) Afkomstig uit het Maashorst gebied.

Echter heeft deze rode bes vorig jaar niet gebloeid en dus ook geen bessen gegeven, hopelijk dit jaar wel nu ik hem op mijn moestuin heb uitgeplant. Afgelopen jaar heb ik de plant goed laten herstellen. Toen ik deze afscheurde in juli 2019 was hij helemaal geel van de droogte en grotendeels kaal. Liep later dat jaar in september gelukkig meteen opnieuw uit in de 40L pot. Afgelopen jaar is deze wilde variant best hard gegroeid.

Inmiddels heb ik deze na het uitplanten gesnoeid en daarvan vier mooie stekken kunnen nemen. Het lijkt mij leuk om deze later te kruisen met goede nieuwe rassen zoals Roodneus en vervolgens te kijken of er een leuke nieuwe cultivar/ras uit kan komen. Hier heb ik echter totaal geen ervaring mee.

Hofman.jpg

Edited by Stan W

Leuk om van alles te proberen. Vermeerderen van rode bes gaat zo gemakkelijk.  Maar hoezo een wilde??? Ik zie gewoon een cultuur-rode bes.

Zal ofwel een stukje wortel of tak zijn dat is uitgelopen (van een ras) of een zaailing van een ras. (Niet rasecht).

Over dat kruisen kan ik 2 dingen zeggen:

1. Het zal een kunststuk worden om te zorgen dat stuifmeel van een bepaalde soort (Je noemt Roodneus) op de stampertjes van deze te krijgen. Moet je een soort laboratorium voor bouwen. 🤸‍♂️🤣 Rode bes kan zichzelf heel goed bestuiven en dat zal waarschijnlijk ook gebeuren. 

2 En als je zo een kruising al zou lukken, dan is de kans minder dan klein dat het iets heel goeds oplevert. Als je de kunst van aalbes kruisen al op een of andere manier zou onder de knie kunnen krijgen, dan nog heeft gericht kruisen voor een goed resultaat alleen nut met 2 toprassen en kunnen selecteren uit 100en zaailingen daarvan. Aleen daarmee heb je echt meer kans dan een hele kleine toevalstreffer op een nieuw ras dat de moeite waard is. 

Ik vertel dit niet om je enthousiasme de kop in te drukken, maar wil je iets leren over hoe rode bessen "het doen", zodat je weet wat je kunt verwachten en er mee kunt. 😉

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor je reactie Weknow! Dus het is helemaal geen wilde, ondanks dat de plant zelf uit de bossen komt?

Ja had al zoiets verwacht, dat kruisen bijna onmogelijk is voor een soort met tweeslachtige bloemen. En om honderden zaailingen uit te testen, daar heb ik gewoonweg de ruimte niet voor. Het leek mij echter heel interessant om dat te proberen, maar misschien beter met een plantensoort die een- of tweehuizig is en eenslachtige bloemen heeft. 

Ben wel benieuwd of het trouwens te achterhalen valt, welke cultivar deze plant dan kan zijn. Misschien zijn er in Nederland simpelweg geen echte wilde aalbessen meer te vinden, gezien het feit dat deze planten al eeuwenlang gecultiveerd worden.

Edit: Volgens de 24e editie van Heukels' Flora maken alleen de wilde aalbessen worteluitlopers aan. Dat is toevallig wel de wijze waarop mijn struikje aan de moederplant vast zat, aangezien ik geen stengel af heb gescheurd, maar een struikje dat via een ondergronds stuk wortel vast zat aan de moederplant. Dus niet als grondscheut zoals de gecultiveerde varianten die ook aanmaken. Hopelijk is het dan toch een echte wilde. Puur omdat het dan een leuke en unieke aanwinst voor mijn moestuin is, niet vanwege de opbrengst. Verder wellicht ook goed voor de kruisbestuiving met mijn gecultiveerde rassen, zoals Pink Champagne, Witte Hollander en Roodneus.

Edited by Stan W
2e regel, "tweehuizige bloemen" veranderd in "tweeslachtige bloemen"