Posted March 30, 20214 yr Is het raadzaam een 3 jarig aardbei bed ,volledig te ontdoen van de aardbei plantjes ,daarna de grond grondig bewerken ,her bemesten en er terug aardbeien op planten ?
March 30, 20214 yr Nee, ik zou de aardbeien niet terug plaatsen maar ze een verse plek geven. Liefst voor half augustus, maar nu zo snel mogelijk of liever begin maart. Ze zijn hier in et koude Noorden ook al aan de groei. Zelf ruim ik ieder jaar het tweejarig bed op en plant nieuwe stekken. Drie jaar is echt de max. Hou ook rekening met welke teelt er voor heeft gestaan, sommige soorten zet je liefst niet na aardappels. Ik opteer zelf een maximale vruchtwisseling, van eens in de tien jaar op dezelfde plek. Kwekerij van Duivenvoorde heeft een prima site waar je kan lezen welke ziektes en gebreken je kan krijgen als je aardbeien op een plek teelt. Vruchtwisseling - Kwekerij E. Duivenvoorden (kweduivenvoorden.nl) Ze zeggen niet voor niets: Aardbeien houden van verhuizen. Dat doen ze zelf ook al met hun uitlopers en ondanks dat het harde groeiers zijn zijn ze erg gevoelig voor ziekten Edited March 30, 20214 yr by Patrijs De moestuin van Patrijs
March 31, 20214 yr Hoe tellen jullie de jaren? Jaren van vrucht afgeving, of hoe oud de stekken zijn? Ik heb stekken uit 2019. Zijn dus bijna 3jaar oud. Maar dit jaar gaan ze pas voor de tweede keer aardbeien geven. Ben van plan ze pas na de oogst van 2022 weg te doen. Maar dan zijn de planten dus al 4jaar oud. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
March 31, 20214 yr Normaal zet je de stekken liefst voor half augustus. Ze kunnen dan groeien en de bloemen aanmaken voor het volgende seizoen. Het jaar daarop geven ze de eerste oogst (eenjarige stekken) Neem na de oogst ook weer stekken van de eenjarige planten, die hebben de meeste groeikracht. Ik laat de planten nog een jaar staan (twee jarigen) voor de jam. en rooi ze na de tweede oogst in juli. Je kan dan op die plek nog een nateelt doen. De moestuin van Patrijs