nello87 Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Goede avond, Sinds dit jaar ben ik mijn eigen groenten plantjes aan het kweken en met wat mislukkingen hier en daar daargelaten ben ik al best tevreden met het resultaat. In het begin had ik geen extra lampen waardoor er een aantal te lang en te dun zijn geworden maar een deel heb ik gelukkig toch nog kunnen redden (daar lijkt het iig op...). Er zal vast nog genoeg fout gaan dus tips zijn altijd welkom Naar aanleiding van wat ik zie gebeuren heb ik nog een paar vragen waarbij ik benieuwd ben of iemand mij hierop het antwoord kan vertellen. Ten eerste zie ik in de avond dat de blaadjes vaak omhoog gaan (ik zie dit in verschillende mate gebeuren, soms heel sterk en soms ook minder). Is dit normaal en geeft dit aan dat de plant gaat 'slapen' en reageert die op de verminderde lichtintensiteit? Of kan het ook zijn dat het komt door teveel licht (ik gebruik lampen) en sluit het plantje zich als het ware af voor het licht door z'n bladeren dicht te vouwen? Ik heb een foto bijgevoegd om te laten zien wat ik bedoel. Je ziet het hier met name bij de jonge tomatenplanten. Ten tweede heb ik 1 tomatenplantje die alleen maar komvormige blaadjes vormt, waar kan dit mee te maken hebben? Ik heb gekeken naar te droog/te nat maar denk niet dat het m dit is. Verder lijkt het plantje ook gezond. Het gaat om het plantje onderaan. Alvast bedankt,=. Groet Niels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 (edited) Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, teveel licht ga je niet geven te warm soms wel (als de lamp teveel warmteontwikkeling heeft en te dicht bij het bovenste blad hangt). Wat bedoel je met verminderde lichtintensiteit ? heb je een regeling op je lampen staan ? Een plant heeft ook een bepaalde tijd volledig donker nodig. Het aardappelblad, is dit een andere soort ? (elke soort heeft zijn eigen blad en kleur) en sommige zien er gewoon zo uit. Hoe lang staan ze al onder de lampen ? Ik zie toch mooie grote kiembladen. Ik ging nog even wachten om foto van de entjes door te sturen tot ze er wat beter uitzagen maar bij deze om je het verschil in bladeren te laten zien: Degene in het midden van de foto is de watermelon en heeft een aardappelblad, totaal anders dan die op de voorgrond maar volkomen normaal. En te lang is geen probleem voor een tomaat, die mag je altijd terug dieper zetten, er worden nieuwe wortels gevormd op het stuk stam dat je onder de grond zet, tenzij ze natuurlijk ge-ent zijn zoals deze, dan moet de ent boven de grond blijven. Edited April 1, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nello87 Posted April 1, 2021 Author Share Posted April 1, 2021 Bedankt Redzebra. Ik bedoelde er vooral mee omdat de planten dan niet meer het licht van buiten hebben omdat de zon onder is. Sowieso hebben ze vandaag natuurlijk lekker buiten gestaan en heb ik pas daarna er weer de lamp op gezet. Die lampen heb ik inderdaad een timer op staan, van 08.00u tot 22.00u dus ze krijgen ook lekker een aantal uurtjes donker. Kan zijn dat het een andere soort is ja. Ik heb een paar verschillende tomaten gezaaid en mogelijk is dit blad gewoon zo. Zo zag het er voor mij niet uit maar ik zal eens afwachten en wellicht gaan er nog meer er zoals deze uitzien. Goede tip wat betreft wat dieper planten. Ga ik zeker doen. Dit is van zaad opgekweekt dus moet geen probleem zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 Ze krullen iets omhoog vanwege de lichtintensiteit. Je ziet ook wat verkleuring op het blad wat daar op duit. Het omhoog gaan van het blad verminders de lichtval op het blad. Maakt niet heel veel uit, ze zullen wel wennen. Maar je kan bv ook de lampen 5cm hoger hangen. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts