Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Taksterfte bij blauwe bes?


Stan W

Aanbevolen berichten

Ziet er voor mij niet uit als taksterfte.

Ik denk eerder aan een vorm van kanker die veroorzaakt is door de schimmels /bacterie  Botryosphaeria corticis of Pseudomonas syringiae).

 

Vaccinium corymbosum / Blauwe bes is een lastige plant, zeker als die in pot staat. Beter is het om die uit te planten in de volle grond waarbij het belangrijk is dat de de grond de juiste zuurtegraad heeft. In pot zijn ze gevoelig voor uitdrogen of juist te nat staan. Dit leidt tot stress bij de planten waardoor ze vatbaarder worden voor allerlei schimmelziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Brabantse Tuinprins! 

 

Ben afgelopen winter op de tuinvereniging verhuisd naar een ander perceel en heb het besloten om het voor de blauwe bessen totaal anders aan de pakken. De Elliot hierboven stond eerst in de droge zandgrond op het oude perceel. 

 

Nu drie nieuwe blauwe bessen aangeplant op mijn nieuwe kavel en daarbij flinke plantgaten gegraven van 80x80x60 cm. De grond goed doormengd met aanplantgrond voor zuurminnende planten van Pokon en Vivimus zuurminnende planten en een paar zaken turfstrooisel + tuinturf. Na het planten een flinke laag turf bovenop de grond gegooid en goed nat gemaakt. Daarna nog een grote zak houtsnippers, die ik had meegekregen van de boomkwekerij rondom de struiken zelf gelegd. Ziet er nu heel mooi uit en ze beginnen goed uit te lopen. Als dat niet genoeg is op de van nature al lichtzure zandgrond hier, dan weet ik het ook niet meer. 

 

Zo staan de nieuwe Bluecrop, Duke en Elliot er sinds vorige week bij:

 

IMG_20210331_183121.jpg

IMG_20210331_191804.jpg

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leek mij echter onverstandig om een zieke struik, die ik in december zo lang in een pot met zure grond heb gezet om te herstellen. Tussen deze drie gezonde nieuwe struiken te planten. Dus als deze ongezonde Elliot niet hersteld dan moet ik hem helaas weggooien, voordat de andere gezonde blauwe bessen thuis ook besmet raken met dezelfde bacterie. Vooral sinds de 40 graden in 2019 en de hittegolf van augustus 2020 is deze Elliot echt hard bergafwaarts gegaan qua vitaliteit en gezondheid. Stond toen stom genoeg op vrijwel kale zandgrond en is grotendeels verbrand tijdens deze hete perioden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zeg je wat, toen je het bericht poste, las ik het, ik dacht niet zo zeer aan ziekte, maar wel aan dat de volle zon op die takken aan branden was geweest. 

Zien de kanten waar nooit zon op hebt gestaan er nog wel goed uit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een aantal takken zit de verkleuring volledig rondom, bij de meeste takken is het aan de onderkant wel minder. Bij de blauwe bessen in de achtertuin thuis, twee hiervan staan 's middags ook in de volle zon is de verkleuring vrijwel afwezig en meer roodgroen tot roodbruin. Daarentegen stond deze Elliot op de moestuin wel gedurende de hele dag in de zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de door mij genoemde vormen van kanker verschijnen er eerst kleine roodbruine iets ingezonken plekken op de takken. Deze plekken breiden zich langzaam uit; als de plek helemaal rondom de tak zit dan sterft deze na 1 of 2 jaar af.

 

Op basis van redelijk wat ervaring weet ik dat schimmelziektes bij planten voor veel mensen toch een soort van abracadabra is. Vaak wil men iets concreets (meer zichtbaar) hebben als de oorzaak bijv. insecten, slakken of de boze buurman. En dat terwijl schimmelziektes toch zeer hoog scoren op de lijst van heersende plantenaandoeningen. Phytophthora cinnamomi is al sinds jaar en dag de belangrijkste doodsoorzaak bij rhododendrons en azalea's. Er zijn echter weinig tuiniers die deze schimmelziekte kennen ("Phytophthora, dat is toch die aardappelziekte?").

 

Ik zou die kwijnende blauwe bes wegdoen. Het is in ieder geval verstandig van je dat je die niet bij die andere blauwe bessen hebt gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten en bedankt voor de uitleg. Dan houd ik het op de moestuin voorlopig bij de drie gezonde blauwe bessen, tot dat ik mijn kavel hopelijk mag uitbreiden. Jammer dat deze Elliot niet meer te redden is, maar ach heb thuis ook drie gezonde struiken staan dat scheelt. Leuk en leerzaam forum is dit trouwens ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Dit jaar helaas hetzelfde probleem bij mijn nieuwe Elliot. Deze uit voorzorg maar gerooid op de moestuin en vervangen door een Goldtraube blauwe bes. 

De wortelkluit was niet eens gegroeid ten op zichte van tijdens de aanplant ruim een jaar geleden. Eerder gekrompen. De Bluecrop en Duke hierboven op de foto hebben daarentegen een prima groei doormaakt. De Goldtraube in een pot met turf overigens ook. 

 

Qua uiterlijke symptomen komt deze schimmel veruit het meest in de buurt. 

Botryosphaeria stem canker.pdf (msu.edu)

 

IMG_20220405_190502.jpg

 

IMG_20220405_190512.jpg

 

IMG_20220405_190528.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...