Patries1985 Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 (aangepast) Hallo allemaal! Ik ben Patricia uit Goudswaard, en wil dit jaar beginnen met een beetje eigen groenten en wat fruit kweken. Dit doe ik met een 1.20x1.20 bak op wielen, en wat losse potten. Hier komt makkelijke moestuinmix in. De reden dat mijn bak op wielen is, is omdat ik dat zelf een prettig idee vind met bijvoorbeeld noodweer. We krijgen zeer binnenkort een overkapping, en bij echt bar slecht weer kan ik hem er zo onder rijden was mijn idee. Ook is mijn tuin op het zuiden, en mocht het met 35 graden van de zomer echt te heet worden, kan ik hem ook uit de echt brandende zon zetten. Naja dat is mijn gedachte bij deze mobiele bak in ieder geval Ik heb 2 potten met 2 soorten aardbeien staan, al wat tomatenplanten, komkommerplanten en paprika planten staan in het raamkozijn. De paprika's groeien al goed Verder wil ik verschillende soorten sla in de bak doen, sperziebonen, radijs, spinazie, wortel etc. Gewoon van vanalles een beetje testen lijkt me leuk! Hopelijk zit het een beetje mee bij deze beginner! 15 mei 2021 aangepast door Patries1985 5 Quote
fre3ke Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Welkom. Dat je de plant wilt kunnen beschermen bij brandende zon, is heel verstandig bij jouw locatie. Je kan ook vier palen in de hoeken plaatsen zodat je een doek erover kan leggen. Planten schijnen stress te hebben bij beweging rond de wortels, dus niet meer rondrijden dan nodig is mijn advies. Bij zo'n grote en diepe bak kun je leuk veel kweken. En aardbeien en paprika zijn zeer geschikt voor zoveel zon. Het wordt vast een succes. 1 Quote
Swa Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Klein beginnen is niets mis mee. Vooral volhouden ook als er een paar plantjes het wat minder goed doen. Ik ben het eens met Fr3ke, plantjes bewegen niet graag, en worden nog minder graag gedraai. dus die bak zo weinig mogelijk verplaatsen. 1 Quote
Patries1985 Geplaatst: 15 mei 2021 Auteur Geplaatst: 15 mei 2021 Bedankt voor de tip fre3ke en swa! Ik wist niet dat het verrijden en dus licht bewegen van de planten kwaad kon. Meteen een goede opsteker! Ik zal de bak dan zeker weten alleen bij noodzaak verplaatsen Quote
rorror Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Plantjes bewegen de hele dag door... Daar is niks mis mee. Wortel beschadiging krijg je niet door het verrijden van de bak naar andere plek. Storm zal vele malen meer schade doen als je hem niet tijdelijk veilig zet. Wel eens met dat je planten niet moet draaien. In de natuur doen ze dat ook niet. Ik groei alles in pot en bak. En ik verplaats van alles door het hele jaar heen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Bij kwekerij Hessenhof wordt het dringend verzoek gedaan om alleen de planten op te tillen die je wilt kopen. Dit om de stress van het optillen en bewegen van de potten zoveel mogelijk te beperken. Ik denk dat ze er wel verstand van hebben. Quote
rorror Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Dan heb je het over zacht plastic potjes, waarbij bij het oppakken de vorm anders kan worden. En dan kan je inderdaad de haarwortels beschadigen. Maar al is het een houten bak of stenen pot, dan heb je daar geen last van. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.