Miriam66 Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum. Vorig jaar december zijn we in dit huis komen wonen. 2000 m2 grond, waarvan ong. 70 m2 moestuin. Ik wist nog nergens van en afgelopen jaar kun je beschouwen als een oefenjaar.Sommige dingen gingen geweldig (aardappelen, sla , ruccola, aardbeien) sommige redelijk ( sperziebonen, uien) Maar één ding is volledig mislukt, terwijl me dat juist zo makkelijk leek. De herfstprei is mislukt. In juni heb ik ze uitgeplant toen ze potlooddikte waren. Dikker zijn ze echter niet geworden.Iemand van jullie tips ? of is prei gewoon echt moeilijk.Ik moet erbij vertellen dat we in het bos wonen dus vrij schaduwrijk. Quote
Jorg Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Hallo Miriam Moeilijk te zeggen, ik kan alleen maar gissen naar de oorzaak. Als je ze op tijd hebt uitgeplant zou ik denken aan een voedingstekort (maar dat lijkt me sterk in het eerste jaar na omvormen tot moestuin) en te weinig licht (maar ook dat lijkt me sterk omdat je uien dan zeer zeker ook mislukt waren). Heb je misschien de wortels ingekort bij het uitplanten? Staan ze dicht op elkaar? Zijn ze al die tijd wel mooi groen gebleven? Quote
Jorieke123 Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Ze waren verder niet misvormt? Heb je beestjes aangetroffen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Prei stelt veel eisen aan de bodem,hij moet wat diep geplant worden, in dit seizoenen regelmatig aanaarden, de planten in alle rust en niet te nat overwinteren,vanaf het voor jaar zullen ze de groei hervatten, de jonge prei wordt dikker en met wat extra voeding aanaarden, dit alles uit een van mijn moestuin boeken. hopelijk heb je er wat aan Quote
Miriam66 Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 Ik had inderdaad de worteltjes iets ingekort, ik had gelezen dat dat moest. Maar ik wist niet dat ik ze de winter zou kunnen laten staan. Heb ze dus geoogst en gewoon opgegeten. Ook kleine preitjes zijn lekker. Maar deze waren wel heel erg klein.Volgend jaar gewoon weer opnieuw proberen dan maar, en dan niet knippen aan de jonge preitjes. Quote
Jorg Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Miriam,Precies, prima bruikbaar. Ik zou inderdaad niet de het afsnijden van de wortels aanraden. Doe je dat wel dan heeft de plant alleen maar meer moeite om voeding en water op te nemen. Het afsnijden van een deel van loof kan wel, maar is ook niet nodig. Het idee daar achter is dat de wortels dat lange gedeelte van het blad niet meer moeten voeden. Quote
Recommended Posts