geedee Geplaatst: 17 oktober 2014 Geplaatst: 17 oktober 2014 Ik denk dat lavas de bouillon al aardig op kan krikken. Quote
Piroska Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 Ja dat hadden wij er ook door gedaan. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 Ter illustratie bij het Piroska verhaal: Stierenvlees... Bouillon van de botten koken... Bouillon wecken... Oh... en we hebben ook nog de dikke laag geel vet die op de bouillon dreef er af geschept en ook in zakken in de vriezer gemikt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 Tof, dank je Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
berijl Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 mooi topic, ik ga het straks nog even verder teruglezen Hier gister enkele jonge hanen en 2 parelhoenders geslacht. Straks gaat het stoofpotje van parelhoen op het vuur. Morgen of woensdag kunnen we onze 4 geitenbokjes ophalen bij de slachterij. Ik lees dat jullie een karkas ook zelf helemaal uitbenen? Dat willen wij ook gaan doen in de toekomst. Welk materiaal gebruiken jullie hiervoor? Onze woefs eten ook helemaal vers en dat wat aan restafval van de geslachte dieren over is en geschikt is om te voeren gaat hier ook naar de woefs. Helaas niet voldoende om alle grote beren te voeren (dus als je nog wat over hebt aan vlees jorieke ... ) maar het geeft een fijn gevoel zo min mogelijk van de dieren te verspillen. Inmiddels liggen de huiden ook in het zout zodat manlief daar straks weer een mooi geitenvel van kan maken. Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Jorieke123 Geplaatst: 22 oktober 2014 Geplaatst: 22 oktober 2014 Houd ons op de hoogte! Wij benen inderdaad wel eens een karkas uit, zeker als het voor de honden is. Het varkensvlees laten we de laatste tijd snijden door de slager, die kan dat supersnel en supernetjes. Je kunt geen schuine stukken vlees leveren als je wat verkoopt Voor onszelf maakt dat natuurlijk minder uit. Je wilt weten met wat voor een messen we dat doen? Of..? We hebben nooit echt vlees voor de honden 'over'. Wel teveel voor dat moment, maar we vriezen alles in. En slachten een volgend dier dan pas veel later. We zorgen dat we niet teveel dieren hebben lopen, zodat we niet teveel of te weinig hebben. Maar goed, dat vormt zich pas na een tijd, omdat je eerst moet weten hoeveel je honden nodig hebben. En hoeveel er gemiddeld van een schaap/lam/varken af komt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
berijl Geplaatst: 22 oktober 2014 Geplaatst: 22 oktober 2014 voor nu hebben we het ook altijd door de slager in porties laten zagen en verpakken doen we dan zelf. Mag ik vragen naar welke slagerij jij gaat jorieke? En doet hij het ook gelijk verpakken of doen jullie dat zelf? Echter konden we ook een heel karkas zo meenemen. Geen idee hoe we dat dan in porties krijgen. Met een lintzaag iod? Of kan het ook met een goede vleesbijl? En waar koop je dit materiaal? Ben bang dat we hier dan wel een hele grote veestapel moeten houden willen we onze beren geheel zelf kunnen voorzien van diverse soorten vlees. Ik heb er wel eens aan gedacht om een paar flessenlammetjes over te nemen. Zou ik deze op kunnen voeden met geitenmelk? En dan (met een maand of 8 ?!?) te laten slachten. Maar ik vraag me dan af of dit zo rendabel gaat zijn. Hier voeren we geen harde botten dus dat zal voor ons een gedeelte "verlies" zijn aan het karkas. Wel voeren we de meeste organen (excl darm maar daar kunnen we weer worstjes van maken ) Kan jij jouw ervaring delen Jorieke, hoeveel er dan aan bruikbaar hondenvoer overblijft ongeveer bij een schaaplam van zo`n 8 maand en welke kosten heb je er dan aan gehad? En een volgend zorgenpuntje van mij -miss totaal niet gegrond- maar je leest zo vaak over maden bij schapen... Hebben jullie daar vaak problemen mee? Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Jorieke123 Geplaatst: 22 oktober 2014 Geplaatst: 22 oktober 2014 We zijn flink aan het afbouwen met schapen, juist door die maden. En door het scheren en bekappen, maar de maden waren de spreekwoordelijke druppel. We hebben een kleine 5 jaar lang schapen gehad, een paar verschillende rassen. En nooit hadden ze ergens last van op maden-gebied. Maar dit jaar is echt een ramp, ze bleven maar komen. Ook op reeds behandelde lammeren, en volwassen dieren. Ook hadden we rassen met veel stug wol, wat moeilijk was met scheren. En het waren geen echte vleesrassen, dus de lammeren groeiden ook niet zo hard in een klein jaar. Nou moet ik er ook niet aan denken om bijvoorbeeld een stel echte vleesschapen te hebben, ivm het bevallen waarbij je zo moet helpen. Dat moet toch echt wel aardig vanzelf gaan, zonder hulp van ons. Ook groeiden de hoeven van deze schapen maar door, en moesten we dus zeker 3 tot 4 keer bekappen per jaar. We gaan dus andere manieren verzinnen om onze honden te voeren. In ieder geval met kip en varken dus. Wat er precies van een lam af komt, kan ik je niet echt vertellen. We houden dat meestal niet zo bij. Van dit laatste schaap dus wel, daar kwam dus 25 kilo aan vlees en botten vanaf. Ze had al wat lammetjes gekregen, dus zichzelf terug verdiend Het slachten op zich kostte 35 euro. Alleen het doodmaken, slachtplaatskosten, villen, ingewanden verwijderen, en dat soort zaken. De rest hebben wij dus gedaan. De darmen en de maag hadden we er niet bij zitten (ook niet om gevraagd), de rest van de organen wel. We hebben de (oudere, dus zeer harde) botten gezaagd met een electrische zaag. Zo'n afkort-ding. Veel te lomp, maar het werkte wel. Handzaag kan ook, maar die loopt al gauw vol met vet en botsmeersel. Dus dan zaagt het weer niet lekker. Heb je (oudere) lammeren, dan kan je veel botten ook wel hakken. Er zijn verschillende webshops voor gereedschap. Wij hebben wat verschillende messen, echt wel wat duurdere. Maar dan heb je ook wat. Als je het merk wilt weten dan moet ik ze even opzoeken, weet ik niet uit mijn hoofd. We laten slachten bij Heinenvlees in Zelhem. Lekker dichtbij. Verpakken doen we altijd zelf. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Piroska Geplaatst: 22 oktober 2014 Geplaatst: 22 oktober 2014 mooi topic, ik ga het straks nog even verder teruglezen Ik lees dat jullie een karkas ook zelf helemaal uitbenen? Dat willen wij ook gaan doen in de toekomst. Welk materiaal gebruiken jullie hiervoor? . Een scherpe bijl, zie mijn post en foto van 16 oktober, verder uitbeenmessen en een scherp keukenmes. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
berijl Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 wederom heel hartelijk dank voor jullie antwoorden! Ik ga eens rustig op zoek naar het materiaal om zelf zo`n karkas af te snijden/portioneren. Ai jorieke, dat klinkt als de problematiek waar ik zelf bang voor ben met schapen. Wat balen is dat hè, als je tegen zulke nadelen aanloopt. Schaap zou juist zo`n mooie aanvulling kunnen zijn!Ik laat het voorlopig ook gewoon bij de geiten. Je zou eens kunnen uitkijken naar andere soorten pluimvee (als variatie voor vlees voor de woefs)? We vinden zelf parelhoenders erg leuk (en lekker ). Zijn wel erg lawaaiig! Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Jorieke123 Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 We hebben toch nog een haan geslacht hier, er was er 1 die zich lange tijd verstopte tussen de hennen. Maar hij begon nu toch wel echt voor onrust te zorgen. Zijn vader hield hem steeds strak in de gaten, en joeg hem steeds overal weg. Hij stond ook vaker te kukelen dan zijn vader, en zo'n jonge kerel kan ook niet goed overweg met die oudere (dik 1 tot 2 jaar oude) dames. Hij heeft nog wel even flink van zich af gekrabt voordat zijn kop er af ging Die handen van mij zien er echt niet meer uit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
berijl Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 dat wordt weer een lekker kippensoepje of gebrade haantje Jorieke Slacht jij zelf? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zover ben, mr Berijl doet dat hier thuis. Ik help wel af en toe met plukken/schoonmaken. Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Jorieke123 Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 We hebben de filetjes lekker gebakken in beslag. De poten sudder ik een andere keer. Ik vang de haan (die avond daarvoor, uit het nachthok), haal hem de volgende ochtend uit de doos (soms erg gevaarlijk werk, als je een flinke macho-haan hebt ) En houd hem in bedwang tot Joep de kop er af hakt en hem ophangt aan de touwtjes die we aan zijn poten hadden geknoopt. Daarna (na het uitlekken) trekken we de haan zijn jas uit (niet plukken, maar villen) en 'knippen' de klauwen/poten er af. Dat doen we samen. Daarna snijd ik de bruikbare delen af. En maak het schoon en vacumeer de boel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
berijl Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 ah, echt teamwork dus! Mr berijl heeft er soms ook echt zijn handen aan vol, dat geldt dan met name voor de parelhoenders. Die zijn ook zo enorm sterk! Hij doet ze ook altijd het jasje uit, dat plukken vindt ie teveel gedoe (hij doet er altijd 5 tot 10 tegelijk slachten) dus dat doe ik dan af en toe zodat we een lekker krokant velletje hebben als ze uit de oven rollen De pootjes/klauwtjes schijn je goed te kunnen drogen als snack voor de honden. Mij duurt dat te lang (ik heb ook een simpel drogertje) dus die geef ik zo aan de woefs. Wel met de nageltjes eraf, ondanks dat we barfen, ben ik toch een muts met dat soort dingen Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Bubbels Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 Heb pas voor het eerst een haan geslacht. Het zal mn hobby niet worden (denk ook niet dat het gezond is om dieren doden echt "leuk" te vinden eigenlijk) maar het ging prima. Schoonmaken viel me 100% mee en het vlees was echt top. Je moet je wel even over iets heen zetten, maar de voordelen wonnen het voor mij. Ik wist precies wat er op mijn bord lag, de kip heeft nooit op transport gemoeten, ideaal. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Jorieke123 Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 Nieuw topic voor de achterbout: drogen-van-een-stuk-achterbout-chevon-t15783.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 19 december 2014 Geplaatst: 19 december 2014 We hadden 2 kleine (qua ras, niet leeftijd) haantjes apart gezet om de volgende dag te slachten. We haalden het 1e haantje uit die doos, en meteen komt daar ook de 2e en die vliegt met veel kabaal weg... Morgen weer een nieuwe poging Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tds Geplaatst: 26 december 2014 Geplaatst: 26 december 2014 Ik heb 3 dwerggeiten lopen, 3 bokken.1 daarvan staat redelijk vet en zou ik willen laten slachten.Het probleem is dat hij niet gecastreerd is ....Nu vraag ik mij af of dit hetzelfde is al bij een varken, dat je dus zsm na de geboorte moet castreren, anders zit die smaak in het vlees?Ik heb mij laten wijsmaken dat je bij een bok kan slachten tot hij een jaar oud is, zonder te castreren dus ... klopt dit? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 december 2014 Geplaatst: 26 december 2014 Hm, geen ervaring mee, sorry. Voor wat betreft de leeftijd dan. Heeft hij gedekt? (Weet ook niet of dat uitmaakt ) het trekt mij niet echt, onze geitenbokken werden op een maand of 3 geslacht omdat ik bang was voor nare geurtjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tds Geplaatst: 27 december 2014 Geplaatst: 27 december 2014 Hoi Jorieke, De bokken hebben nog niet gedekt.Ik zou ze eigenlijk éérst laten dekken en dan laten slachten.Die nare geuren waren vooral in het begin aanwezig, nu niet meer (ofwel raken we gewend aan de geur).Anderzijds, ik vind die geur wel iets hebben, ruikt gewoon naar geitekaas In feite weinig mensen die info hebben ivm het castratieprobleem, geiten worden niet zoveel geslacht als pakweg schapen.Kan eens 1 vd bokken slachten en zien hoe het vlees smaakt ... de volgende vroeger laten slachten ... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 december 2014 Geplaatst: 27 december 2014 Een echte stinkende bok ruikt echt anders dan geitenkaas, dat verschil ruik je wel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 28 december 2014 Geplaatst: 28 december 2014 De meeste geitenkaasmakers willen geen bokken erbij, de melk en kaas gaat ernaar stinken. De meeste bokjes worden vóór die tijd dan ook geslacht óf weggedaan, dus tot zo'n drie maanden. Bron: tijdschrift de Geitenhouder. De bok van een jaar zal niet zo goed smaken dunkt me. Quote
Waaslander Geplaatst: 28 december 2014 Geplaatst: 28 december 2014 Ik heb 3 dwerggeiten lopen, 3 bokken.1 daarvan staat redelijk vet en zou ik willen laten slachten.Het probleem is dat hij niet gecastreerd is ....Nu vraag ik mij af of dit hetzelfde is al bij een varken, dat je dus zsm na de geboorte moet castreren, anders zit die smaak in het vlees?Ik heb mij laten wijsmaken dat je bij een bok kan slachten tot hij een jaar oud is, zonder te castreren dus ... klopt dit? Vroeger hebben mijn ouders nog eigen bokjes laten slachten . En volgens de slachter was het belangrijkste om de geur van het vel niet over te brengen op het vlees ,zeker niet het vel aanraken met het hand dat je het vlees aanraakt . Eerste geitjes kwamen van achter een restaurant en daar werden de oude bokken gemarineerd en verschenen dan op tafel als ree. Quote
tds Geplaatst: 28 december 2014 Geplaatst: 28 december 2014 Dus op zich zou het nog mogelijk moeten zijn om onze bokken te slachten (ze zijn tss de 8-12mnd oud)?Wat bedoel je juist met de geur van 'het vel'? Bedoel je dan dat je moet opletten bij de castratie dat dat niet in aanraking komt met de rest van het vlees ofzo?Dus volgens jou is het niet zo dat de smaak van de hormonen al in het vlees zit (zoals dat bij varkens het geval is)? Quote
Waaslander Geplaatst: 28 december 2014 Geplaatst: 28 december 2014 Naar wat ik vroeger heb vernomen zou geur vooral op het vel zitten en niet op het vlees . Daarom dat men moet vermijden dat men met het hand dat men aan de vacht komt ook aan het vlees komt Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.