Geplaatst: 17 maart 20169 j Er moest een haantje geslacht worden hier, want het leek het 1e jaar een hen te zijn. En 2 hanen is teveel van het goede. We hebben hem dus net gevangen, en gedood. Er kwam maar liefst ( ) 500 gram vlees vanaf, en daar zitten de botten van de bouten dan nog bij gewogen. Het was dan ook een krielhaan, dus ik had er ook niet veel van verwacht hoor. We zullen er lekker van eten, 2 hele dagen zelfs We villen de geslachte kip/haan altijd, dus dan is dit het resultaat (van voor het afspoelen, dus er zitten nog wat kleine veertjes aan geplakt) : Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 maart 20169 j Wat een verschil in kleur met kiloknallerkip!En de smaak zal er ook wel naar zijn "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 17 maart 20169 j Ja het heeft ook wat meer aandacht nodig in de keuken, maar dan heb je ook wat. Lekker even sudderen in wat bouillon, en smullen maar. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 mei 20169 j Ik wou dit even delen, wel in het Engels maar echt een mooi stuk http://www.boxcarfarmandgarden.com/blog/2016/5/30/doesnt-make-you-sad Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 24 september 20178 j Een van de dingen die nog op mijn "hoe leer ik zelfvoorzienend te zijn _lijst" is zelf slachten.Toen ik hier in augustus kwam wonen en dit ter sprake kwam met onze buren.Vertelde de 85 jarige buurman dat hij vroeger hobby slager was. Bij de slager werkte en ook zijn eigen kippen, konijnen, varkens en koeien slachten. Al de afspraak gemaakt dat hij mij wilde helpen.En gisteren was het dan zover.Met 2 inmiddels zeer goedgevulde vleeskippen die hier 6 weken een prachtige leven hebben gehad op naar de buurman.Wat heerlijk zo'n rustige aardige man vol verhalen en kennis die dit vol passie en enthousiasme over draagt.Wat had ik nodig.Een hakbijl, een hakblok, messen set,gegalvaniseerde emmer, touw en een hangplek op werkhoogte. (Werd de ladder waar we de kip onder hebben gehangen) en een emmer voor het afval.zie hier het resultaat.De meeste van jullie weten die stappen wel, mocht er belang bij zijn dan wil ik de stappen en foto's wel delen.Het viel me 100% mee , heb mijn angst wel overwonnen. Al zal ik het de komende tijdnood niet alleen durven. Oohjaa, Was ze vergeten te wegen met jasje aan maar ik kreeg ze met 1.5 kg en nu schoon aan de haak wogen ze 3,8 kg en 2.5 kg. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 24 september 20178 j Knap hoor. Je hebt het maar mooi gedaan! Ik denk dat het wel makkelijker gaat worden voor je. Zo'n eerste keer lijkt mij ook verdraaid spannend. Ze ziet er mooi schoon uit! Prettig ook dat je bijstand hebt gehad van ervaren en vriendelijke man!
Geplaatst: 24 september 20178 j Top Nasuada Fijn dat je hulp en les kreeg Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 24 september 20178 j Ja heel interessant Nas! Wij meenden te boffen met onze buurman die hovenier is (en dat doen we ook hoor!) maar een voormalig slager lijkt me ook echt reuze interessant. Vooral als het ook nog een prettige meneer is met mooie verhalen. En het eindresultaat mag er wezen! [emoji106] wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 24 september 20178 j Zodan... goed gelukt al zeg ik het zelf.Ik hoop dat hij ook zo lekker smaakt. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 24 september 20178 j Ziet er goed uit. Mooi velletje geworden en die eerste x blijft spannend!
Geplaatst: 11 oktober 20178 j Zojuist twee Sussex kippen geslacht. De ene kip was diegene die steeds gepikt werd door de anderen en woog beduidend minder (1100 gram) ten opzichte van haar vette zusje (1750 gram) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 december 20177 j Volgende week weer een dagje gepland staan.Richard gaf aan dat na week 18 de eenden taaier worden en pluk technisch zou het nu ook uitkomen.Zelf hou ik 2 vrouwtjes en 1 mannetje voor aankomend seizoen.Deze moeder eend was een top moeder dus wil haar graag aanhouden voor de FOK.Zou je eenmalig moeder zoon en zus aan kunnen houden, ? Zo niet dan probeer ik de woest in het voorjaar te ruilen.Daarnaast twijfel ik of ik de vleeskippen twee stuks wel moet slachten. Ik vond de eerste ( zie hierboven al beetje taai en deze zijn nog ouder.)Maar goed ze zijn zo ontzettend groot en dik ze is voor het beestje is het het beste.Daarnaast heb ik de kippen met het ophokadvies bij elkaar in de stal gedaan en dat ging totaal niet goed met de 2 vleeskippen. Die zijn ontzettend toegetakeld door de leghorns en de auracana haan. Heb ze snel weer terug gedaan in de wei maar kwaad was al geschied.Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. .Eend slachten wordt spannend, ik krijg weer hulp van mijn super buurman van 85 jaar maar ook hij had geen ervaring met eend. Wel met kippen, konijnen.Heb al wat YouTube filmpjes gekeken. Maar tips zijn welkom. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 13 december 20177 j Je mag moeder met zoon en vader met dochter met elkaar laten paren. Dit wordt lijnteelt genoemd. Eend slachten lijkt veel op kip. Er zijn wel klieren, twee in de nek en 2 bij de staart, dit zijn de klieren waarmee een eend zich invet. Die bij de staart moet je absoluut weg snijden, dit gaan een bijsmaakje aan het vlees geven als je ze laat zitten. Het maakt niet uit wat ik slacht, ik zorg er altijd voor dat ik het kontje rondom los snijd zonder de darm kapot te snijden. Het kontje zit dan nog aan de darm en gooi je samen met de ingewanden weg. Je mes blijft zo mooi schoon en je vlees dus ook. Dieren ophokken doe ik niet voor de slacht, zorgt alleen maar voor stres. Ik ga ze de avond ervoor niet voeren zodat alles schoon blijft.
Geplaatst: 13 december 20177 j Het mág wel en het zal voor slachtkuikens niet snel problemen geven, maar het blijft inteelt. Dus als je verder wilt fokken met de kuikens, kun je beter 'vers bloed' invoeren. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 13 december 20177 j En waarschijnlijk is het al een lange weg van dat soort lijnteelt? Maar als je een nieuwe haan haalt bij hetzelfde bedrijf zal dat weinig uitmaken want die vast nog steeds enigszins verwant. (Edit: oh sorry, ik had in mijn hoofd dat je vraag ging over de vleeskippen, die je bij die boer vandaan had. Niet om de eenden...) Het slachten van de eenden ging bij ons redelijk hetzelfde als met de kippen. Ze houden wat lastiger vast met 1 hand, vooral ook door het gewicht (van die Pekingeenden) en ze nemen een wat andere houding aan dan een kip. Dus met plaatsing en vasthouden op het hakblok was dat even anders. Ook flapperen ze wat minder hard, maar is hun nek langer dus komt alles er onder te zitten als je ze uit laat hangen na het hakken van de kop. Het uitbenen was ook even anders, vooral bij de poten was het even zoeken en kijken waar je ze het beste los snijdt. Maar goed, dat was bij ons zo omdat we al heel veel kippen hadden geslacht. Als je die routine nog niet te pakken hebt dan zullen de verschillen minder opvallen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 december 20177 j Zoals nu kan dat buiten in de schuur wel. Maar in de zomerperiode gebruik ik een oude koelkast. Ik neem gemiddeld 2 dagen voor het besterven en bij een graad of 5. Langer mag ook, vooral bij grotere dieren, maar gaat vlees wel sterker door smaken, dus het ligt maar net aan wat je wilt. Volgens mij heeft besterven temaken met omzetting van eiwitten. Leegbloeden is ook heel belangrijk, dan krijg je ook een hoger kwaliteit aan vlees. Het is wel een leuke hobby. Het doden is niks aan, maar het vlees dat je uiteindelijk hebt is vele malen beter dan uit de winkel en heeft veel meer smaak. En het is niet van dat papvlees zoals we gewend zijn. Bereiding is vaak wel wat anders dan we ook gewend zijn.
Geplaatst: 13 december 20177 j Dank voor jullie aanvullingen en tips. Eerst kijken of het allemaal loopt zoals het loopt en dan kom ik met de vraag voor een goed recept . Richard met welke bereidingsverschillen moet ik rekening houden? https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 13 december 20177 j Het vlees van eigen dieren is wat stugger en donkerder van kleur, maar wel smaakvoller dan dieren uit de bio-industrie, dat komt doordat ze meer beweging hebben gehad en het zijn totaal andere dieren. Daarom zul je het vlees wat langer moeten braden voordat het mals wordt. Vaak ook in zijn geheel omdat eigen gefokte kippen niet van die grote borsten hebben, dit is namelijk onnatuurlijk en voor een kip geen plezier om mee te leven. Een kip uit de bio-industrie is ook geen ras maar een merk, en is een hybride met geselecteerde eigenschappen. Koken met eigen gefokte dieren vraagt om andere recepten. Zo kook ik bijvoorbeeld een muskuseend in bouillon en haal daarna het vlees van de karkas. Het vlees bak ik dan aan met groentes en nasi kruiden, daarna serveren met rijst.
Geplaatst: 18 december 20177 j Zou je eenmalig moeder zoon en zus aan kunnen houden, ? Zo niet dan probeer ik de woest in het voorjaar te ruilen.Eend slachten wordt spannend, ik krijg weer hulp van mijn super buurman van 85 jaar maar ook hij had geen ervaring met eend. Wel met kippen, konijnen.Je mag moeder met zoon en vader met dochter met elkaar laten paren. Dit wordt lijnteelt genoemd.Bij tetoonstellings dieren is dit de algemene regel lijnteelt . Dit om eigenschappen van de nakomelingen enigsinds te kunnen voorspellen . Vers bloed inbrengen in toom word bij tetoonstellingsdieren daarom ook meestal gedaan via een hen ipv met een haan . Bij een toom van bv 4/1 is zo het onverwachte van het nieuwe bloed maar op 1/4 van de nakomelingen . En deze nakomelingen waarvan 1 van de ouders vers bloed is worden dan verder geintroduceerd bij de eigen bloedlijn . Ben hier zelf geen voorstander van . Heb zelf nog een tijdje marans gekweekt met 1 toom (geen tetoonstellingsdieren). Door geen lijnteelt te doen en steeds vers bloed toe te voegen (via haan) ,kreeg ik eigenschappen die verbeterde en andere die verdwenen . Dus eenmalig aan lijnteelt te doen lijkt me zeker geen probleem.
Geplaatst: 20 december 20177 j Vandaag was het dan zover, eerste dag van mijn 14 dagen vakantie en een afspraak met de buurman (85 jaar).om samen te slachten.9.30 koffie klaar dus moest er vroeg uit om de eenden en kippen te vangen.Tjeeeeeeee wat een ervaring. Normaal vliegen ze op mij af en kan ik ze aaien, oppakken etc etc. nu kwam ik met de bench van de hond het weiland in en met wat voer, ze waren extra hongerig want op advies van de buurman...dag van tevoren NIET VOEREN. naja was niet helemaal gelukt want de konijntjes en biggies stellen hun maaltje wel op prijs en aangezien iedereen samenwoont is dat lastig.anyhow..... die eendjes voelden al nattigheid, 2 man de wei in met kooi, dat is misse boel, duzzzz wij laten ons vandaag niet vangen.|Hoog de boom in uit de wei vliegen en geef ze eens ongelijk..... maar weer terug aan de koffie, bellen dat het iets later word en wachten tot de rust is wedergekeerd.Wat hebben die muskus eenden een kracht, ik kon ze gewoon echt niet houden, die klapperende vleugels geen land mee te bezeilen., tjaaa.Uiteindelijk flink wat voer in het nieuwe stalletje en toen iedereen binnen was, alle niet wenselijke diertjes de stal uitwerken en dan maar vangen.Ik voor de deur zorgen dat niemand het pand verlaat en hubbie de stal in met handschoenen om ze te vangen.toen was het eindelijk gelukt. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 20 december 20177 j Was het nog wel donker toen je ze ging vangen? Kippen pakken wij sowieso 's avonds al van de stok als het donker is (dus in de zomer pas heel laat, nu in de winter kan dat al veel eerder) en dan zetten we ze in een grote doos met wat stro onderin en wat luchtgaten aan de zijkanten. Dan kan je ze er 's ochtends zo uithalen als je gaat slachten. Geen gevang en stress dus. EN hun krop is dan in de ochtend redelijk leeg. Nou is een kip dan wel makkelijker dan een eend, een eend gaat niet echt in een soort van uit-stand als het donker is. Een kip wel. En eenden gaan niet op stok natuurlijk, maar je bent ze wel te snel af als je met zijn 2-en bent en 1 van de 2 een beetje schuin bijlicht zodat alleen jij goed kunt zien. Teamwork Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 december 20177 j gevalletje van ...duhhh logisch waarom heb ik dat zelf niet eerder bedacht. .Neem ik mee voor de volgende keer.Uiteindelijk heb ik 2 kippetjes en 2 eenden geslacht. Kippen was mijn tweede keer en ging echt al een stuk makkelijker..- de vleugels op bovenlijf vasthouden- op hakblok, doordat de vleugels bovenop in elkaar zitten strekt de kip zijn nek en kan je er goed bij.- vasthouden en leeg laten bloeden - in gegalvaniseerde emmer kokend water de kip goed onderdompelen.- touwtje om de pootjes om een bezemsteel aan een trap. en klaar om te plukken- plukken gaat super makkelijk en eenmaal kaal- schoonbranden- bij kontje snijden, om de kont heen, en via borst open snijden/evt moeilijks stukken met klein hammertje op mes.- vingers achter de borstkast zodat je niet in de darmen snijd.- eenmaal los, kan je alles eruit halen.- hart, lever ,maag , niertjes apart in pannetje voor de hond,- darmen, kop, veren liggen allemaal op een grote hoop onder de trap, en kan je in een keer opruimen eind van de dag.- daarna schoonspuiten en 1,5 dag uithangen/besterven , drogen - de kip was enorm.......schoon aan de haak 5 kilo.Geen idee hoe ik de foto;s kan draaien. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 20 december 20177 j De muskuskeenden was een ander verhaal. Ze waren dus al lastig te vangen en hierdoor ook erg gestrest.Buurman bleek nooit eenden geslacht te hebben (wel kippen, koeien, varkens) maar verwachte niet veel moeilijkheden . Ons plan was hetzelfde als met de kip, plus dat ik hier had gelezen dat ik alert op de vetklier moest zijn. met dat in ons achterhoofd. de vleugels op bovenlijf vasthouden, maar dat kregen wij niet voor elkaar door de kracht in hun vleugels. - op hakblok, doordat de vleugels bovenop in elkaar zitten strekt de eend zijn nek en kan je er goed bij.Nou dat was drama, ik kon hem niet houden, hij ontsnapte na de eerste slag die hierdoor niet goed was uitgevoerd.Arm beestje rende rond en duurde ffe voordat ik hem gevangen heb, - vasthouden en leeg laten bloeden, duurde lang ze waren erg vechtlustig.- in gegalvaniseerde emmer kokend water de Eend goed onderdompelen.- touwtje om de pootjes om een bezemsteel aan een trap. en klaar om te plukken- In tegenstelling tot de kip, was dit een wat lastiger karweitje, zijn meer plakveren en ze bleven ook overlas aan mijn handen, laarzen, broek plakken. Het is wat meer pluis/dons zeg maar. toch was het wel zo gepiept- schoonbranden- bij kontje snijden, om de kont heen, en via borst open snijden/evt moeilijks stukken met klein hammertje op mes.- vingers achter de borstkast zodat je niet in de darmen snijd.- eenmaal los, kan je alles eruit halen. Mijn idee is dat het bij een eend veel makkelijker zal gaan als je dit gewoon op een werkbank/aanrecht doet ipv hangend aan een ladder.- hart, lever ,maag , niertjes apart in pannetje voor de hond,- darmen, kop, veren liggen allemaal op een grote hoop onder de trap, en kan je in een keer opruimen eind van de dag.- daarna schoonspuiten en 1,5 dag uithangen/besterven , drogenDat was mijn ervaring so far, nu opzoek naar recepten. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 20 december 20177 j Goed gedaan Nas! En goede omschrijving ook. Erg nuttig om te lezen dat het bij een eend toch wat anders loopt. Ik zou die eendenpannekoekjes van Jorieke maken. Die zien er altijd lekker uit. En als die kip zo zwaar was, misschien de nasi waar RichardFox het over had? Smakelijk in ieder geval alvast wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 20 december 20177 j Goed gedaan. Wat is dat hammertje? Begrijp ik nu goed dat je de ingewanden niet van onder eruit haalt?Ik kreeg ( nou ja hij koste 50 euro) vandaag een kalkoen die 30 meter verderop is geboren en opgegroeid..lastig plukken zo`n beest.Gebruikte je kokend water? Vind je dat niet zonde van het vel? Ik gebruik voor een eend water van 80 graden ongeveer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.