Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Gemma Halal en Kosjer slachten is een en dezelfde manier van slachten, vandaar dat beide geloven het mogen eten.Met alle wijze van slachten heb ik persoonlijke ervaring, met verdoofd slachten heb ik weer geen goede ervaring. En het is niet alleen het slachten op zich, het is de verzorging, omgang en respect van begin tot het einde met de dieren en hun vlees. Ik probeer me heel erg bewust te zijn van wat god en het dier mij schenken, dat ik daar niet respectloos en ondankbaar mee mag omgaan. Gemma je schrijft het goed, verantwoord en bewust slachten. Quote
Balto Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Daar ben ik het mee eens jane doe. Wat was trouwens jouw ervaring met het verdoofd slachten? Werd er niet goed geschoten? Quote
Bit Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Probéér van dit topic geen eens/oneens discussie-topic te maken. Iedereen heeft daar wel weer een andere mening of mee eens- mening over. Weinig zinvol om dat allemaal te melden.Probeer het bij eigen ervaringen / methodes en tips te houden, waar een ander wellicht wat aan heeft; waar dit topic om geopend werd. Quote
Holland Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Ik denk dat je ook doelt op mijn reactie Willy? Jammer dat die je zo een reactie doet schrijven. Ik heb juist helemaal niks tegen het zelf slachten. Alleen bij de manier met die hamer heb ik alleen zo mijn bedenkingen. Dat is niet een gangbare procedure, ook niet in de slachthuizen. Daar worden ze of elektrisch of met de pin in één keer dood gemaakt. Het gaat er ook hier om, zoals bij zoveel dingen: Als je het doet, doe het dan goed Verder ga ik er maar niet op in, voordat er misverstanden ontstaan. Owja nog één ding wil ik wel kwijt. Om mensen "allerhande watjes" te noemen is een oordeel. Je mag het denken, maar ik zou zoiets niet roepen als het gaat om de dialoog over het slachten van dieren. Zo roep je juist averechtse reacties op en gaan ze zich er nog meer tegen verzetten. Quote Vriendelijke groeten, Holland
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Daar ben ik het mee eens jane doe. Wat was trouwens jouw ervaring met het verdoofd slachten? Werd er niet goed geschoten? De verzorging, omgang, slachten met name. Dat de dieren zo lang moeten wachten, ontsnappen, verdoven en slachten niet goed gaan. Maar met name de omgang, zo hard, gevoeloos en respectloos.Dat ligt natuurlijk aan de personen zelf, niet zo zeer de wijze van slachten en geloof of juist geen geloof. Maar laten weeerlijk zijn, is dat mogelijk voor zulke lage prijzen en hoeveelheden? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Heb juist 14 kippen weg gedaan voor de slacht, gisteren een aparte ren voor hen gemaakt omdat ze geen eten meer mochten krijgen, de krop moet leeg zijn voor het slachten zei die mijnheer.Rond half elf heb ik ze dus gevangen, met een groot vangnet, en ze in bakken gezet 2 x 4 en 2 x 3, dan ermee naar Maldegem gereden en ze daar afgelost.Morgenavond mag ik ze terug gaan ophalen, geslacht, gekuist en een deel versneden ook.Of ze dan eerst verdoofd worden weet ik niet, denk het niet ook want volgens mij zijn ze eerder dood dan verdoofd.Wat ik me hierbij wel afvraag, gezien het blijkbaar wet is in Nederland, is of een havik een boete krijgt als die een duif of konijn slaat en oppeuzelt zonder verdoving?Ik bedoel maar, als we een dier willen slachten dan is de kortste pijn toch de beste, of niet? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Willy dat is nu juist het punt en de kunst van het slachten. Quote
Pietl Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 In Belgie is het bij wet verplicht dat dieren eerst verdoofd worden voor ze gedood worden. Bij kippen gebeurt ditdoor ze door een waterbad te laten glijden waar een bepaald voltage op zit. Er zijn wel enkele uitzonderingen voor bepaalde religies. Direct de kop af lijkt mij nog het minst erge voor zo'n dier, geen tijd om pijn te lijden want je hersenstam is doormidden. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Toen ik jong was hakten we ze gewoon de kop af, kort en bondig.De varkens welke mijn ouders lieten slachten kregen wel eerst een slag met een houten voorhamer op hun kop maar dat was meer voor het gemak van slachten dan voor het varken zelf. Dat slaan was ook een beetje kunst hoor, het varken moest bewusteloos zijn maar niet dood, het bloed moest er door het hart nog uitgepompt worden, heb dikwijls het bloed moeten opvangen om er bloedworst van te maken, constant er in roeren was de boodschap want het mocht niet stollen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Balto Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Daar ben ik het mee eens jane doe. Wat was trouwens jouw ervaring met het verdoofd slachten? Werd er niet goed geschoten? De verzorging, omgang, slachten met name. Dat de dieren zo lang moeten wachten, ontsnappen, verdoven en slachten niet goed gaan. Maar met name de omgang, zo hard, gevoeloos en respectloos.Dat ligt natuurlijk aan de personen zelf, niet zo zeer de wijze van slachten en geloof of juist geen geloof. Maar laten weeerlijk zijn, is dat mogelijk voor zulke lage prijzen en hoeveelheden? Dat is verschrikkelijk.. Als mensen echt geld moeten verdienen dmv dieren, dan hebben de dieren het altijd slecht.. Zo gaat het er naast het onverdoofde slachten zeker ook aan toe bij het verdoofde slachten inderdaad. In Belgie is het bij wet verplicht dat dieren eerst verdoofd worden voor ze gedood worden. Bij kippen gebeurt ditdoor ze door een waterbad te laten glijden waar een bepaald voltage op zit. Er zijn wel enkele uitzonderingen voor bepaalde religies. Direct de kop af lijkt mij nog het minst erge voor zo'n dier, geen tijd om pijn te lijden want je hersenstam is doormidden. Hier hetzelfde, ook verboden, maar omdat nederland zo van de godsdienstvrijheid is, mogen voor halal en kosjer wel de dieren hun keel levend doorgesneden worden. Ik hoop enorm dat die godsdiensten verdoofd gaan toelaten! Quote
loes Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 balto, is onverdoofd slachten dan per definitie slecht? zowel bij verdoofd als bij onverdoofd slachten ligt het aan de manier waarop.in 1x verdoven of in 1x (zoals aalterse-willy dat zo mooi zegt) de kop eraf hakken. zolang het maar in 1x goed gaat maakt de manier niet uit.het zijn daarnaast de omstandigheden die het verschil maken. lang wachten, stress, ontsnappen, de omgang met de dieren, enzovoort.is dat bij onverdoofd slachten beter?? onverdoofd slachten is ook massa productie. dat verdoven verplicht is geworden heeft ook alleen maar met geld te maken... de kleine slagers zijn er bijna allemaal aan kapot gegaan en de grote bedrijven zijn nog groter geworden. zoals je zelf al zei "Als mensen echt geld moeten verdienen dmv dieren, dan hebben de dieren het altijd slecht.." Quote
Pietl Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Ik heb al filmpjes gezien van joodse slachthuizen, daar ben je wel niet goed van... Iemand de documentaire Earthlings van Joaquin Phoenix al eens bekeken? Staat op youtube en gaat hierover.Laat een mens al eens nadenken, al eet ik ook nog altijd vlees hoor... Quote
loes Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 ik kan je ook wel filmpjes geven van verdoofd slachten waar je niet goed van wordt. Quote
Balto Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 balto, is onverdoofd slachten dan per definitie slecht? zowel bij verdoofd als bij onverdoofd slachten ligt het aan de manier waarop.in 1x verdoven of in 1x (zoals aalterse-willy dat zo mooi zegt) de kop eraf hakken. zolang het maar in 1x goed gaat maakt de manier niet uit.het zijn daarnaast de omstandigheden die het verschil maken. lang wachten, stress, ontsnappen, de omgang met de dieren, enzovoort.is dat bij onverdoofd slachten beter?? onverdoofd slachten is ook massa productie. dat verdoven verplicht is geworden heeft ook alleen maar met geld te maken... de kleine slagers zijn er bijna allemaal aan kapot gegaan en de grote bedrijven zijn nog groter geworden. zoals je zelf al zei "Als mensen echt geld moeten verdienen dmv dieren, dan hebben de dieren het altijd slecht.." Je hebt een verkeerd beeld bij de onverdoofde slacht. Toch even wat uitleg, misschien vindt iemand het interessant? Bij allebei de slachten bloeden de dieren dood. Bij het verdoofd slachten wordt eerst het dier hersendood geschoten, zodat het dier dus niets meemaakt van de halssnede en het langzaam doodbloeden. Dit mag ook niet anders. Bij onverdoofd slachten doen ze dat niet. Het dier kriigt dus mee dat het wordt gesneden. Ze worden daarvoor ook nog eens vaak in machines gedaan, op de kop gehangen, of pijnlijk vastgebonden. De halssnede is zeer pijnlijk vanwege de vele pijnreceptoren in de hals. Daarbij is het bij bepaalde dieren (ik geloof koeien) heel moeilijk in 1 keer de slagader door te snijden waardoor er meerdere keren gesneden moet worden. Er wordt echter wel gestreven naar 1x snijden, vanwege het welzijn van het dier. In ieder geval bij de islam, bij het jodendom weet ik het niet zo goed meer. Nadat de slagader volledig is doorgesneden, leeft het dier nog minutenlang door met enorm veel pijn en natuurlijk enorm veel stress. Hierbij verwonden ze zichzelf ook vaak alleen maar meer. Wat ik wel mooi vind is het principe van de koran dat met respect omgegaan moet worden met de dieren, de slachter moet begaan zijn. Er moeten ook controleurs zijn. Het dier mag het mes niet zien, andere dieren niet vermoord zien worden. Echter, vanwege het zoveel mogelijk willen verdienen van geld, gebeurt het bij heel veel slachthuizen niet helaas.. Ik bedoel het overigens allemaal totaal niet persoonlijk en vind het dan ook jammer dat aalterse willy dat wel doet.. Het gaat mij alleen over de manier van slachten, dat dit goed moet gebeuren. Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Dan vindt je het nog meer jammer dat ik en veel andere het ook doen.Mijn kippen ga ik ook niet thuis slachten, maar bij een halal slachter. Dan weet ik hoe de kippen gescharreld hebben, hoe ze geslacht zijn en genuttigd. Mijn familie, Loraine haar familie en de familie van halal slachter gaan de kippen nuttigen. Thuis slachten kan ook, maar beter is op de slachterij. Ik maak van te voren een afspraak, breng ze persoonlijk en ben bij het slachten. Ik wil niet dat de kippen moeten wachten, meteen rustig respectvol halal slachten. Dus eerst het dankgebed en dan pas slachten. Daar weet ik dat het respectvol gedaan wordt en geen misverstanden of wat dan ook zullen zijn. En dat is voor mij, Loraine en hun belangrijk.Nog een opmerking voor de duidelijkheid, als er ergens niet volgens de thora of koran gehandeld wordt, is het vlees (alles) niet meer halal/kosjer, dus hebben de moslim en Joden zichzelf er het meeste mee. Hun inner rein, hun geweten die niet halal/kosjer meer is. Daarom probeer ik te doen wat ik kan en niet te oordelen. Open en respectvol voor anderen te zijn en op mezelf te letten. Ieder is aansprakelijk voor de wijze van verzorging, transport, slachten, voorbereiden en nuttigen van hun vlees. Ook als je het in de winkel of waar dan ook koopt. Quote
Balto Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Ik vind het inderdaad jammer dat er onverdoofd geslacht wordt. Echter wat jij doet met je kippen kan ik alleen maar toejuichen. Overigens weten de gelovigen natuurlijk niet dat hun stukje halal vlees uit de winkel eigenlijk helemaal niet halal is (in veel gevallen), maar enkel onverdoofd geslacht. Net als dat ik mijn biologische stukje vlees koop, terwijl dat soms helemaal niet zo biologisch blijkt te zijn. Of blijkt het onverdoofd (ik zeg expres niet halal want dat is het dan sowieso niet) geslacht te zijn. Je weet niet meer wat je eet tegenwoordig, als je niet zelf je dieren houdt en slacht. Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Balto geloof mij maar dat die dat wel zeker weten, sterker nog wordt het die slachter gevraagd omdat het toch niet zal uitmaken maar de prijs belachrijk is. Maar zij weigeren daar aan deel te nemen, waar ik respect voor heb. En mij ook zekerheid geeft, dat ik daar gerust mijn kippen kan laten slachten. En dat is wat ik kan en moet doen, in plaats voor een ander goedkoop adres. Quote
Balto Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Meen je dat serieus? Wat erg zeg. Respect inderdaad dat de slagerij daar niet aan mee doet. Want als het op geld aan komt, tja.. Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Zo reageerde ik ook, al wist ik het al maar toch is het raar zoiets persoonlijk te horen. Quote
loes Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 (aangepast) Je hebt een verkeerd beeld bij de onverdoofde slacht. Toch even wat uitleg, misschien vindt iemand het interessant? Bij allebei de slachten bloeden de dieren dood. Bij het verdoofd slachten wordt eerst het dier hersendood geschoten, zodat het dier dus niets meemaakt van de halssnede en het langzaam doodbloeden. Dit mag ook niet anders. Bij onverdoofd slachten doen ze dat niet. Het dier kriigt dus mee dat het wordt gesneden. Ze worden daarvoor ook nog eens vaak in machines gedaan, op de kop gehangen, of pijnlijk vastgebonden. De halssnede is zeer pijnlijk vanwege de vele pijnreceptoren in de hals. Daarbij is het bij bepaalde dieren (ik geloof koeien) heel moeilijk in 1 keer de slagader door te snijden waardoor er meerdere keren gesneden moet worden. Er wordt echter wel gestreven naar 1x snijden, vanwege het welzijn van het dier. In ieder geval bij de islam, bij het jodendom weet ik het niet zo goed meer. Nadat de slagader volledig is doorgesneden, leeft het dier nog minutenlang door met enorm veel pijn en natuurlijk enorm veel stress. Hierbij verwonden ze zichzelf ook vaak alleen maar meer. Wat ik wel mooi vind is het principe van de koran dat met respect omgegaan moet worden met de dieren, de slachter moet begaan zijn. Er moeten ook controleurs zijn. Het dier mag het mes niet zien, andere dieren niet vermoord zien worden. Echter, vanwege het zoveel mogelijk willen verdienen van geld, gebeurt het bij heel veel slachthuizen niet helaas.. Ik bedoel het overigens allemaal totaal niet persoonlijk en vind het dan ook jammer dat aalterse willy dat wel doet.. Het gaat mij alleen over de manier van slachten, dat dit goed moet gebeuren. ik weet niet wie er een verkeerd beeld heeft bij het onverdoofd slachten. zoals ik al zei. het ligt aan de manier waarop en de omstandigheden. onverdoofd slachten hoeft dan ook niet met een machine te gaan.wanneer bij een kip de kop er in 1x wordt afgehakt dan merkt de kip echt niet dat er in hem wordt gesneden. dan is het in 1x gedaan. dat gaat net zo snel als de verdoving laten werken. meerdere keren moeten snijden en het dieren minutenlang laten creperen is natuurlijk niet de juiste manier. zelfde als een verdoving die mislukt of respectloos met de dieren omgaan, dat is ook niet de juiste manier. edit: wat ik hiermee wil zeggen is dat onverdoofd slachten niet per definitie slecht is. het ligt aan de manier waarop en de omstandigheden.Ik denk namelijk niet dat mensen die hun eigen dieren slachten een stroombadje aanleggen voor hun kippen. 12 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Top dat dit besproken is Kunnen we nu weer terug naar eigen ervaringen met het slachten van eigen dieren? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Pietl Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Waarom zou dit niet relevant zijn voor het slachten van eigen dieren? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Het is een discussie die lang door kan gaan en weinig met eigen ervaringen over het zelf slachten van eigen dieren gaat. En daar is dit topic wel voor bedoeld. Ik stuur jullie dus weer de goede kant op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Wat mij betreft niet Jorieke, voor mijn kippen komt gewoon slachten niet aan de orde. En ik denk dat deze discussie ter zake doet. En ik zal niet de enige zijn? Quote
Balto Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Daar heb je ook gelijk in hoor loes, alles eromheen telt net zo goed mee! Je neemt als voorbeeld steeds die kip wiens kop eraf wordt gehakt en zijn dood dus niet bewust mee maakt, en dat is natuurlijk niet te vergelijken met de onverdoofde slacht van vee, kamelen en dat soort, die minuten lang creperen voor ze het bewustzijn verliezen (wat geen uitzondering is, maar juist de standaard, net als het meerdere keren snijden van koeien(?) omdat het daar heel dik of iets is, kunnen de slachters zelf niets aan doen, hoe bekwaam ze ook met de dieren zijn!). Slachten voor een bepaald geloof heb ik helemaal niets tegen hoor, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind onverdoofd slachten wel per definitie 'slecht', alleen maar omdat het, onder precies dezelfde omstandigheden, ook verdoofd kan tegenwoordig, en ik dierwelzijn hoog in het vaandel heb staan. De islam en het jodendom moeten dieren slachten op de onverdoofde wijze, omdat dat vroeger werd gedaan en zo de koran en de thora staat. Vroeger was het de vriendelijkste methode die ze hadden, en de dieren moeten 'heel' blijven (weet niet hoe ik dat moet verwoorden). Inmiddels zijn er al veel diervriendelijkere methodes en zou het onverdoofde slachten wat mij betreft verboden moeten worden. Er is namelijk wél een manier van verdoofd slachten, waarbij het vlees alsnog halal/kosjer blijft, en dat is het dier eerst een schok geven waardoor het het bewustzijn verliest. Echter komt dit niet door de eerste kamer heen omdat nederland te bang is dat dit racistisch wordt gevonden (wat het natuurlijk helemaal niet is, want het gaat alleen om het welzijn van de dieren, of het nou bij de islam/jodendom of bij het christendom of weet ik het hoort). Ik vind het eigenlijk wel ontopic, vooral omdat er ook gelovigen hun eigen dieren (laten) slachten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.