Posted May 30, 20214 yr Hallo, Ik heb ongeveer een maand geleden mijn voorgekiemde aardappels gepoot (Frieslander, vroeg ras). Door de hevige regenval ( er heeft een laag water van ongeveer 3 cm erop gestaan) kwamen er maar enkele uit. Ik wil eigenlijk nu de dit gedeelte gaan schoffelen en voor de late aardappel gaan. Kan dat eigenlijk wel? Er zitten nog restanten van de vroege aardappel in. Ook ivm de aardappelziekte. Bij voorbaat dank. JT
May 30, 20214 yr Als je de aardappels die al staan er uithaalt, kan dan wel. Het is nog te koud geweest voor aardappelziekte, die komt meestal eind juni bij vochtig weer. Het zal wel lastig zijn om nu nog goed pootgoed te krijgen. Let wel, de term: vroeg, middelvroeg en laat zegt niets over het moment van poten of oogsten, maar alleen over hoe lang de aardappels nodig hebben van poten tot oogst. Bij late aardappels is dat > 120 dagen. Bij vroege 80-90 dagen. Plaant je nu late aardappels dan zijn die begin sept oogst klaar. De moestuin van Patrijs
May 30, 20214 yr Author Het zal een hele klus worden. Ik ben bang dat die pootaardappelen gaan schimmelen, dat word dus een hele uitzoekerij. Bedankt voor de reactie.
May 30, 20214 yr Als je late aardappels gaat poten zal de plantafstand groter zijn. De rotte kan je laten zitten onder de grond. die verdwijnen wel, zolang je er geen nieuw pootgoed precies bovenop zet. Ik zet altijd stokjes bij iedere poter om te weten waar ze staan en ze niet om schoffel voor ze boven staan. Als je stokjes bij de nieuwe planten zet weet je ook wat er nog boven komt aan oude en kan je die weghalen. Bij aardappels is de juiste afstand belangrijk omdat de planten groot uitgroeien en om het gewas snel op te laten drogen na regen. Het laatste helpt tegen fytoftora, daarom ook het liefst in de wind en volle zon, vooral de latere en gevoelige soorten. Er zijn ook redelijk resistente soorten. Ook kan je nu je aardappelveldje aanpassen, bol leggen, op ruggen telen, of de afwatering verbeteren. Hier op de zandgrond is dat niet nodig. Edited May 30, 20214 yr by Patrijs De moestuin van Patrijs