RobO Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 ik maak af en toe stengelstekken van een mooie dahlia, gaat goed (dzz: stuk stengel met 2 zijtakjes en 1 knoop snijden, lange stuk onderaan, stengel halveren in de lengte, blad halveren, in de grond met stekpoeder) weet iemand of dat ook met een pioenroos kan? Quote
Patrijs Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar en heb het even voor je opgezocht: Stekken Pioenen kunnen worden vermeerderd door stengelstekken. In het voorjaar worden de toppen van scheuten van 10-12 centimeter lang afgesneden en in een pot met heteroauxin-oplossing geplaatst. Een week later worden ze geplant in een nat zand-aarde-mengsel en bedekt met een plastic fles erop. De plant wortelt gedurende 3 weken, waarna hij overgezet kan worden naar een bloembed. Bron:Pioenen: aanplant en verzorging in de volle grond, teelttechniek en voortplanting (desigusxpro.com) 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 Yes! Doe ik elk jaar in het najaar voor mijn moeder die mij mooi laat kopen en dan zelf een stekje neemt. Slimme vrouw die moeder van mij. 2 Quote
RobO Geplaatst: 6 juni 2021 Auteur Geplaatst: 6 juni 2021 ah, dat kan dus bij nieuwe scheuten maar ik wil een stengel snijden van een bestaande plant, zo dee ik het bij de dahlia ook als ik een bijzondere in bloei zag staan vroeg ik een stengel, stengel delen en aan het eind van het jaar 1 kleine knol overhouden Quote
Mellie Geplaatst: 7 juni 2021 Geplaatst: 7 juni 2021 Ow wist niet dat dat ook kon. Dat heb je vaker gedaan of ga je nu doen bij een pioenroos? De pioen is overigens echt een van kleur verkleurder. Had er een mooie foto van willen maken, maar een dag te laat daarvoor. Ships… Hij was knalroze. Zat helaas maar 1 bloem aan… dus weer een jaar wachten. Quote
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2021 Geplaatst: 7 juni 2021 22 uren geleden, RobO zei: maar ik wil een stengel snijden van een bestaande plant Waarom geen wortelstek van een bestaande plant genomen? Dat is de meest gangbare en makkelijke methode. Oude planten kan je ook goed delen. Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 8 juni 2021 Auteur Geplaatst: 8 juni 2021 dank voor je tip maar de plant is niet van mij, sterker nog, ik wou een stukje stengel stelen... 4 Quote
Mellie Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 weet iemand of dat ook met een pioenroos kan?Nu weten we nog steeds niet of dit kan, maar ga dit met mijn chocoladebruine pioen uitproberen. Die is zó mooi, maar was zó duur…. Ik vind hem nog te klein om te delen (pas 3 jaar), maar een stengel kan ik wel missen. Niet geschoten is altijd mis RobO! Maar de bloem mag nu nog even bloeien. Te mooi. Quote
Patrijs Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 19 minuten geleden, Mellie zei: Nu weten we nog steeds niet of dit kan 1 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 @Patrijs daar staat alleen in het voorjaar, dus met nieuwe takken. Niet met oudere takken die al een bloem hebben gedragen. Of zou dat ook kunnen?Mellie, probeer maar. Niet geschoten is altijd mis, en ik ben ook wel benieuwd. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 Precies, gewoon proberen. En bij mij moeten ze nog gaan bloeien.🤔 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 Bij Mellie is het gewoon warmer.Gisteren was ik op de tuin, en 2 bloemen gingen ook net open. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 Ik weet het, Mellie is een warme persoonlijkheid.😉 Ik was gisteren in België, wat was de natuur daar al ver..... 1 Quote De moestuin van Patrijs
simonvb Geplaatst: 10 juni 2021 Geplaatst: 10 juni 2021 Hier in Oost-Vlaanderen (België) moeten beide pioenrozen toch ook nog beginnen met bloeien. Weet wel ras niet, nieuwe tuin en huis. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 11 juni 2021 Geplaatst: 11 juni 2021 Grinnik, zoooo warm hier Mooi hè@acpronk als ze net open gaan. Ik heb pioenen in diverse stadia. Ik heb er maar 2 die nog in de knop zitten. 2 zijn al uitgebloeid. De rest is op het hoogtepunt of er net voor. (En 1 weigeraar die al 6 jaar lang geen bloemen geeft, de stommerd) 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Op 11-6-2021 om 22:26, Mellie zei: (En 1 weigeraar die al 6 jaar lang geen bloemen geeft, de stommerd) Even van de winter opgraven en op de juiste diepte terug planten. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Ja dat schijnt de truuk te zijn, maar ik weet niet wat die diepte is. Had nl potdiepte aangehouden@patrijs Quote
Patrijs Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Niet te diep, maximaal 5 cm, maar 2 cm kan ook nog. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.