Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil graag postelein kweken op de tuin , wij eten dit zo graag, maar kan niet genoeg informatie vinden .

Wie kan mij adviseren uit ervaring .

Of dit te doen is als beginner , welke grond , etc.

Ik bedoel uiteraard de zomervakantie 

Geplaatst:

Hier op mijn zandgrond komt het overal, maar dan ook overal opzetten. Erfenis van de vorige tuinster. Ik eet het niet, doe er niets voor en heb elk jaar bossen van het spul. Zaait zichzelf ook lekker uit. 

Geplaatst:

Misschien wel beide? Het komt als eerste op in het voorjaar en daarna ben ik het hele seizoen aan het plukken voor de composthoop. Ik durf het je niet te zeggen, heb geen verstand van postelein. 

Geplaatst:

Dat is in elk geval geen zomerpostelein. Ik weet ook niet of het bij Lsjr33 wel om (winter)postelein (of veldsla of zo?) gaat.

Bearded johnie, je vraagt: welke grond etc.

Grond kun je niet zomaar uitkiezen toch? Je hebt jouw tuin met grond en daar ga je postelein op kweken. Dat gaat vast lukken, want moeilijk is het niet.

Uit de oude boekjes heb ik dit:

Grond losmaken, zaad vermengen met droog zand, dun uitstrooien op een strook van 30 a 40 cm breed. Waar je bij kunt tzt om te snijden/knippen.

Lengte van het stukje is afhankelijk van hoeveelheid zaad.

Niet inharken, hooguit licht aandrukken.

En dan de truc: leg er wat oude lappen op. In de boekjes ging het over jute aardappelzakken, maar zijn die nog te krijgen?

Houd de eerste dagen het doek nat.

Wanneer je onder het doek kijkt en er een groene waas te zien is, is het zaad gekiemd en kunnen de natte lappen eraf.

Door  gebruik van de lappen kun je het ook op een zonnige plek zaaien, het gaat erom dat de toplaag niet uitdroogt.

Tijdens de groei uiteraard ook zorgen dat er genoeg water opkomt. Liefst op zijn tijd een regenbuitje, maar bij droogte met de gieter er zo nu en dan over,

Een van de lekkerste groenten uit de tuin vind ik, ik heb een zakje klaarliggen.

• Like 1
Geplaatst:
21 minuten geleden, HuubvG zei:

, je vraagt: welke grond etc.

Grond kun je niet zomaar uitkiezen toch?

Ik dacht misschien moet het in een bak ofzo dan kan ik een zak grond kopen die er het meest geschikt voor is , vandaar mijn vraag 

Geplaatst: (aangepast)

Hier gewoon op de volle (zandgrond).

Grond eerst goed nat maken, doe je dat later dan spoelen de kleine zaadjes weg.

Oppervlakkig inzaaien op een strook, bij mij 3 meter bij 15-20 cm.

Dan een plank er op om vochtig te houden, iedere dag even kijken of het boven staat en nog vochtig is.

Bij kiemen plank weg.

Regelmatig snijden en zaaien.

Kiemt alleen bij hogere temperatuur zoals nu.

@Lsjr33 Je hebt echt geen idee, 🤔😉 Je bedoelt vast winterpostelein, ook lekker maar een heel ander gewas.

Zomerpostelein verwildert ook graag en kiemt dan spontaan vanaf medio juni bij warm/heet weer.

Wilde postelein: 

503408090_20200825_190306(2).thumb.jpg.cf9aa1c2b06293a9459944e26bbb725f.jpg

En de door mij gezaaide zomerpostelein:

Linked Image

Foto's uit mijn Blog.

Nog een stukje van Wikipedia:

Postelein heeft een licht zure en zoute smaak en kan zowel gekookt als vers gegeten worden. Postelein vraagt veel warmte en wordt daarom meestal onder glas geteeld. De grondtemperatuur moet ongeveer 20 °C zijn en de temperatuur overdag ten minste 20 °C en 's nachts ten minste 15 °C. In Nederland bedraagt het jaarlijkse areaal ongeveer 30 ha. Teelt in de zomer buiten is in een beschutte tuin ook mogelijk. Onder glas wordt vanaf eind februari tot half augustus gezaaid en afgedekt met plastic folie. Er wordt ongeveer 5-7 g zaad per m² gebruikt. Direct na het zaaien moet de grond natgemaakt worden. Na een paar dagen moet het plastic weer verwijderd worden. De oogst kan drie tot vijf weken na het zaaien beginnen en bedraagt 4-6 kg/m². In de volle grond kan vanaf eind mei gezaaid worden. De planten zijn echter minder mals dan bij de teelt onder glas. Postelein is een echte zomergroente en is over het algemeen verkrijgbaar van mei tot en met september. Het is ook een vrij tere groente die tegenwoordig bij de meeste supermarkten om vroegtijdig inslinken te voorkomen voorverpakt wordt in plastic bakken van 400 of 500 gram met een plastic omhulsel.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Ik kan maar een tip geven. Verbouwen is prima, maar zorg dat het zeker niet in bloei kan komen. Een ramp staat je te wachten, want niet weg te krijgen. Het zijn ook maar hele kleine onopvallende gele bloempjes. Zorg dat je ze voor bent.

• Like 1

@Patrijs

Geheel niet met jou eens. Een schoffel is een waardeloos instrument om postelein te verwijderen. Het droogt niet uit en maakt gewoon weer nieuwe wortels op enig vochtige grond.

aangepast door hoekman
Geplaatst:

Zomerpostelein groeit ook prima op kleigrond. In mijn vorige tuin bleef dat opkomen, daar kwam ik niet vanaf. Nu heb ik alleen de wilde postelein (op zandgrond). 

Op 11-6-2021 om 22:16, hoekman zei:

Geheel niet met jou eens.

Dat kan, dat is het leuke van een forum, ieder heeft zo zijn eigen aanpak.

Zo is het hier aan de kust heel ongebruikelijk om bij vochtig weer te schoffelen.

Dan planten en zaaien we juist, omdat plantjes dan beter aanslaan.

Schoffelen doen wij gewoonlijk na de buien bij zonnig weer met een windje.

Alles droogt dan mooi op.

En wat niet opdroogt pakje wel bij de tweede ronde. 💪

En willen we toch tegen het weer inwerken dan hebben we deze vriend,

die harkt alle ongewenste en afgeschoffelde plantjes zo bij elkaar:

hark.jpg.eec71df884a8b70b536249915aff2c5c.jpg

@Bearded johnie En? is de "zomervakantie" al begonnen?

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Patrijs zei:

En? is de "zomervakantie" al begonnen?

🤣het duurde even , maar ik heb m'n schrijffout ontdekt. 

Maar over de postelein, ik heb hier iets gedaan wat denk gaat mislukken gisteren in 5 kweekbakjes schone potgrond gedaan en kletsnat gemaakt daarna  dun gezaaid,

gisterenavond weer ergens gelezen dat je er natte doeken overheen kan leggen tot de zaden gekiemd zijn .

ik (slecht geslapen daarvan) vanmorgen om half6 in m'n  auto gestapt en met een stapel handdoeken naar de tuin greden , 

Doeken nat gemaakt  en er over heen gedaan,

thuis gekomen zit ik weer te twijfelen ,want het schiet me te binnen dat het lichtkiemers zijn,en ik zie voor me dat als ik straks de doeken weghaalt de zaden aan de handdoeken blijven kleven.

Ik denk dat ik toch ook maar in de volle een strook gaat zaaien, maar ben bang dat het onkruid harder groeit!

HELP!

Geplaatst:

Rustig aan! Het schiet de grond uit met dit weer.

Grond goed nat maken en regelmatig gieten ( elke twee drie dagen) is genoeg.

In potjes zaaien kan ook in schone grond en dat het hele kluitje verplanten als de plantjes boven staan.

Dan kan je alles naast je bed zetten en in de gaten houden met een oog.....😁

• Like 1

Ik zaai  breedwerpig op rijen van een meter of drie- 4 en snij wat ik nodig heb.

Een weegschaal gebruiken we daar niet voor, we eten wat er is en is het weinig dan gaat er wat anders bij.

Een zo'n rij was genoeg voor een gezin om een paar keer te kunnen eten.

En is het niet genoeg dan kan je het hoger laten groeien tot voor het gaat bloeien.

Je haalt er dan best wel wat af, en het linkt wel maar niet dat je niets over houdt.

Zal eens kijken of ik  foto's kan vinden.

LOL, die foto's staan hierboven al....

Postelein met stoofvlees en nieuwe aardappeltjes

1190316368_20200630_192501(2).thumb.jpg.e49a3257e1ddf5bee07a196435fe9e14.jpg.5e37955205eb324364982029f20da523.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:
1 uur geleden, Bearded johnie zei:

gisterenavond weer ergens gelezen dat je er natte doeken overheen kan leggen tot de zaden gekiemd zijn 

Gisteravond heb je pas mijn eerdere bericht gelezen? Heb ik voor ... op 7 juni jl dat hele verhaal zitten tikken, een van de eerste antwoorden op je vragen? :)

En verder: bij mij werkte de natte lappen methode altijd prima. Dit ga ik komende week ook weer doen, misschien vanavond al, als ik mijn zomervakantie ga zaaien... :D

Bij Patrijs werkt het onder planken en die laten nóg minder licht door dan lappen/doeken.

Nu met de droge warmte ga je erbij moeten blijven met een gieter om het nat te houden.

• Like 1
Geplaatst:

Je moet toch iedere dag je eten halen, kan je gelijk kijken of het al zomervakantie is...😁 en eventueel even wateren.

Maar zelfs bij mij op de droge zandgrond komt het evengoed boven met onregelmatig bewateren en zonder lappen of planken.

Gewoon niet vergeten, want anders komt het pas na de eerste goede bui.

• Like 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, HuubvG zei:

Gisteravond heb je pas mijn eerdere bericht gelezen

Nee had het al eerder gelezen maar het is zo veel info en postelein is niet het enige wat ik heb staan , en alles is de eerste keer , Had de doeken vorige week al klaar gelegd , hoop dat je niet teleurgesteld ben, ik ben in ieder geval gerust gesteld door jou en @Patrijs

Geplaatst:

Sorry, ik dacht ook later, na verzenden: "weer gelezen", dus je had mijn berichtje ook wel gelezen kunnen hebben. :sick::thumbup:

Maar postelein is ook zo'n heerlijke groente, dat is al deze rompslomp wel waard.

Slapen we beiden weer goed vannacht hopelijk! :D

Geplaatst:
Op 13-6-2021 om 09:35, Patrijs zei:

Zo is het hier aan de kust heel ongebruikelijk om bij vochtig weer te schoffelen.

Dan planten en zaaien we juist, omdat plantjes dan beter aanslaan.

Schoffelen doen wij gewoonlijk na de buien bij zonnig weer met een windje.

Alles droogt dan mooi op.

En wat niet opdroogt pakje wel bij de tweede ronde. 💪

En willen we toch tegen het weer inwerken dan hebben we deze vriend,

die harkt alle ongewenste en afgeschoffelde plantjes zo bij elkaar:

Je komt in de richting. Verwijderen van de planten is eigenlijk het  enige goede wat je kunt doen. Een beetje plant droogt niet meer op binnen de tijd dat het niet regent. Jij hebt dan nog het voordeel van wat meer wind. Tweede grote probleem van postelein is de vruchtbaarheid van het zaad. Vele jaren langer dan op het zakje staat. Ben deze week weer flink aan het plukken geweest. En dan durf ik het al helemaal niet meer te verbouwen. Helaas doen anderen dat soms nog wel op het volkstuincomplex.

Geplaatst:

Dat ziet er toch mooi uit @Bearded johnie? :thumbup:  Je hebt denk ik niet te dicht gezaaid. Er kan nog zaad tussen liggen dat nog opkomt, maar het kan ook dat deze zaailingen het niet alle redden. De sterkste plantjes gaan door, een gedeelte sterft af.

Nu heb ik gisteren een gedeelte gezaaid, ongeveer net zo'n oppervlak als op jouw foto en weet je wat ik achterop het zaadzakje zag staan?  Het stukje tekst is afgescheurd, dus uit mijn hoofd: vliesdoek erover! Tja, dat was er vroeger nog niet. Maar het laat licht door dus ideaal omdat het ook vocht vasthoudt en lucht doorlaat. Vliesdoek is nu genoeg voor handen dus zo gezegd zo gedaan. Ik heb er wat stokken overheen gelegd, vanavond kijken of de wind er een stokje voor gestoken heeft dat alles op zijn plek bleef liggen...

Tot augustus wil ik enkele keren zaaien. Het is alweer 10 jr geleden dat ik het voor het laatst geteeld heb, dat was nog op de volkstuin.

• Like 2
Geplaatst:

Dat ziet er mooi uit, 👍 Ik heb nog geen tijd gehad maar nu kan ik ook niet meer achterblijven......

En mocht je denken , te dik gezaaid, over een dag of wat de volgende lichting zaaien. Je ziet dan mooi de verschillen.

Zolang het maar warm en vochtig is komt het wel.

je kan ook op je tuin een geul met potgrond vullen als er veel onkruidzaad in de grond zit. 🤫

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...