Jump to content

Kiwi, blauwe bes, gojibes en framboos

DeNiSe90

Recommended Posts

Wij hebben in kleine potjes op het balkon Kiwi Jenny, blauwe bes Reka, gojibes Princess Tao en framboos mailing promise nu wordt het echt tijd voor een grotere plek waar ze lekker kunnen klimmen maar ik kan nergens wat vinden over combinatieteelt van bovenstaande soorten..... nu is mij vraag kunnen er sommige bijvoorbeeld bij elkaar? 

We hebben ook 2 moestuin bakken van 100×100 waar allemaal groente inkomt kan daar ook 1 van bovenstaande bij? 

En we krijgen morgen een bak van b108×39x43 en die komt bij de schutting zodat alles goed kan klimmen maar ik wil dus weten wat er allemaal bij elkaar kan?

Wie oh wie kan mij helpen 

De blauwe bes en framboos zouden nog in pot te houden zijn, maar niet met elkaar. Blauwe bes verlangt veel zuurdere grond dan de framboos. De kiwi moet in de volle grond, die kun je niet fatsoenlijk in pot houden. Ze wortelen zeer oppervlakkig maar wel enorm ver, ze kunnen wel 6-7 meter per jaar groeien. Het ras van de gojibes ken ik niet, maar ik weet wel dat het een enorme struik wordt, dus kan me niet voorstellen dat die geschikt is voor een pot. Dus helaas, geen van deze soorten kunnen samen ivm behoefte aan verschillende grond en deels omdat ze niet geschikt zijn voor pot.

Kiwi Jenny wilt klimmen en wordt een paar meters hoog en breed.

Gojibes zal ook anderhalve meter hoog en breed worden, dat kan je wel goed terugsnoeien, het groeit als het beste onkruid. Klimmen doet het niet. Kan je een jaar in een grote pot houden, daarna is dat er uit gegroeid.