Jump to content

Hartige taart bodem

Jorieke123

Recommended Posts

Ik zou graag een lekker recept hebben voor een goede taartbodem. Voor een hartige taart dan. Ik gebruik wel eens bladerdeeg, of croissant deeg (uit zo'n blikje), maar ik maak het deeg het liefst helemaal zelf.

Ik heb wel eens wat geprobeerd, maar ze worden over het algemeen vrij hard en smakeloos.

Dus.... heeft iemand hier een succes recept? Van het weekend wil ik onkruidtaart gaan maken (het stikt hier van de mooie polletjes vogelmuur bijv.).

Ik weet niet precies de ingrediënten, maar als je een bodem/zijkant van bladerdeeg wilt maken, moet je het deeg blijven stapelen en stapelen

Ooit s gezien hoe Jamie Oliver dat deed. Rollen en opvouwen en weer opnieuw. Dan krijg je een bladerdeeg.

In ieder geval succes met je taartbodem! Ben benieuwd of het je is gelukt.

Misschien heb je hier iets aan?: http://www.kookse.tv/recept/bladerdeeg-maken

En dit filmpje hoe je t doet (zonder ingrediëntenlijst):

Good things come in small packages

voor als je minder boter wilt gebruiken heb ik ook een receptje soortgelijk als Claudia. Ik gebruik deze ook voor het maken van een snijbietaart in een ovenschotel.

150 gram bloem

ongeveer 20 gram verse gist (van warme bakker)

kan ook half zakje gist (hooguit) van Dr. Oetker 7g

100 ml melk

snufje zout

teelepel suiker (voorkeur basterd)

eetlepel olijfolie (voorkeur met 2% chillipeper)

tekstje hieronder spreekt natuurlijk voor zich, maar toch maar even bijgevoegd omdat ik met gist in het recept werk.

(zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar zelfrijzend bakmeel wil ook vast wel).

Melk opwarmen tot polstemparatuur suiker en daarna gist erin, doorroeren en geheel minuut laten staan.

Doe de meel in een kom en voeg een snuf zout toe. Giet de olijfolie over de meel en roer met garde goed door.

Maak in het meel een kuiltje en giet ineens de warme melk erin.

Met een houten lepel doorroeren tot er een homp deeg ontstaat. Je strooit op je werkblad, je handen en het deeg wat bloem. Kneed het deeg verder met je handen tot een mooie een mooie gladde bal deeg.

In een schone kom strooi je ook wat bloem. Daarin leg je het deeg, leg er een theedoek overheen en zet het een halfuur op een warme plaats weg om te rijzen. Van het gerezen deeg maak je met de hand een mooie bodem. Als je dit liever niet met je hand doet gebruik je gewoon de deegroller.

751_e9f18703c59fb579ded9387b0c161809.jpg

ps. bodem is luchtig en knapperig

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/