Geplaatst: 20 juni 20214 j Al eens aangehaald hier op forum (oa in CO2 topic van Henkg dacht ik) maar weet niet meer waar en wanneer. Droom gaat eindelijk in vervulling gaan ... Na maanden/jaren van twijfelen, rekenen, wikken/wegen en de bijkomende vertraging vanwege oa de Covidcrisis, in oktober 2020 eindelijk begonnen met het strippen van de 'nieuwe' woning. Nadeel is natuurlijk dat ik niets, nada tijd heb voor de fruit- en moestuin dit jaar ☹️😢👎 Vanwege tijdsgebrek beperk ik me sinds eind vorig jaar met pijn in het hart tot de serre. Enkele tomaten en paprika plantjes, beetje sla en 3 Cavaillons zal het zo wat worden, fruit natuurlijk ga ik oogsten en met plezier opeten (momenteel bezig aan de aardbeien). Nieuwe omheining werd vorige week geplaatst omheen de weide, maandag 21/06 de laatste details afwerken. Onderaan kozen we bewust voor 10 à 15 cm vrije ruimte zodat kleine dieren (van konijn en egel tot vos en das) er zonder problemen onder kunnen. Op 2 plaatsen werd er bijkomend zelfs bewust gekozen voor 50 à 70 cm vrije ruimte om de ook iets grotere dieren (bvb hertjes) vrije doorgang te geven. Weide opgesplitst. Koos voor 2 delen. 1 deel voor de bloem- fruit- en moestuin (+/- 2500m²) en 1 deel voor de diertjes (+/- 9000m²) die we op termijn willen houden, beide delen voorzien van 2 brede poorten (5 en 4m) zodat eender welk materieel altijd op de weide kan mocht dit nodig blijken. In oktober/november wordt de houtkant aangelegd. Zal volledig rond het terrein lopen +/- 3m breed, thv het bestaande bos (+/- 7000m²) sluiten we aan met een nieuwe bosrand van +/- 8m breed en minstens 15m lang. Bomen en struiken allemaal inheems en dus ideaal voor bijen, vlinders en vogels etc. De houtkant zal niet gesnoeid worden, mag vrij uitgroeien en in bloei komen, zal een mooie corridor vormen waar 'wilde' dieren vrij en ongezien in kunnen rondtrekken en zal voorzien in alles wat ze nodig hebben. Ook niet onbelangrijk, voor ons zal dit op termijn een groene levende muur worden die ons 100% privacy en tal van dingen te zien zal bieden. De woning: Binnen klaar: vloeren + chape, keuken, badkamers, pleisterwerk etc zijn er uit. Nu bezig met wegbreken van gevels. Dak en onderdak gaat er af in juli. Dakgebinte neem ik weg in augustus. De ruwbouwwerken starten in september. Wordt dus een moderne bouw. Zoals eerder geschreven in oa bovenvermelde topic... We proberen onze voetafdruk verder te verkleinen en bannen bvb fossiele brandstoffen volledig, geen gas noch stookolie, hout; kolen pellets ed meer. Zonnepanelen, zonneboiler met groot reservevat (gaan we mee gebruiken voor sanitair ww en vloerverwarming), geothermische wp, 3 dubbel glas enz Bedoeling is om te isoleren volgens de norm 2050, passief gaan we niet halen maar voorstudie epb geeft nu al E9 aan dus mss ... wie weet. Zou al gelukkig zijn dat we onze huidige behoeften kunnen reduceren met 50% Aanleg van de bloem- en fruittuin vat ik volgend jaar aan. Opnieuw véél bloemen geschikt voor oa bijen en vlinders. Fruit is voor ons maar er zal voldoende zijn voor bvb de volgels ook. Ook hier zoveel mogelijk plaatselijke fruitsoorten maar wil niet heiliger dan de paus zijn en wil bvb ook Pawpaw, niet echt inheems maar eet dit wel graag en groeit hier goed. Jullie idee hierover?? Ik zal vanavond ook enkele foto's plaatsen van de omgeving en de omheining zodat jullie een iets beter idee hebben. Ik verplicht me hier mee te lezen. Is dubbel, enerzijds ben ik nu héél jaloers 😈 op jullie moes, fruit en bloementuin maar anderzijds wordt ik warm vanbinnen als ik de verhalen lees over jullie groeiperikelen en oogst en ... Alvast allemaal hééél veel succes!!! Groetjes, Tom 20 juni 20214 j aangepast door TomP
Geplaatst: 20 juni 20214 j Tom van harte gefeliciteerd en succes met jullie nieuwe paradijsje! Wat een grote plannen en mogelijkheden, al veel gedaan goed bezig. Kijk uit naar je foto's, spannend. Voor fruit staan hier veel topics en zijn er ook fruitbosleden, die een giga fruittuin met moestuin hebben en een waslijst fruit en groente. Zelf ben ik druk met een keukentuin, fruitboompjes zuilvorm en klein blijvende fruit soorten. Aardbeienbedden met uisoorten. En tussen groente bedden, eerst aardappels met linzen. Met de tijd buxus en lavende haagje, laurierhaag bij de grens met de buren voor privé. Is nu nog klein, maar mooi groen vertakt uitgelopen en groeid snel. Olifantengras om snel gaten op te vullen en biomasse. Om een idee te geven: Fruitbomen zuil appel, peer, kers etc Honingbessen Aardbeien & uien Bramen Kruisbessen Aalbessen Goji Vijgen Appelbessen Walnoten Groente Kruiden Bloemen Deel is geplant, rest is in de planning komt met de tijd. Moestuin, fruittuin, kruidentuin, bloementuin, siertuin en bostuin zijn er ook nog. Waar de kips zich druk uitleven met scharrelen. Ps misschien is je blog wel zo leuk? 20 juni 20214 j aangepast door Jane Doe
Geplaatst: 29 juni 20214 j Auteur Beetje later dan ik had voorzien... Had enkele foto's beloofd, bij deze 1. voorkant, waar de wagen staat begint de weide. De straat aan de voorkant is doodlopend, naast onze woning staat slechts 1 andere. 2. zijkant 3. achterkant 3. 4. achterkant 2 De weide loopt verder naar rechts, de aanzet van het bos is net zichtbaar. Onderstsn staat de nieuwe omheining rond de weide er dus ook 1. de machine die ze gebruikten 2. De palen, waren er een heel pak... 3. De hoekpalen zijn kanjers 4. De poortpalen echter nog 'iets' groter, indrukwekkend om te zien De wrijving van het heien zorgde voor rooksignalen ... Nu is het uitkijken naar oktober/november. De aanplantingen rondom de weide maken deel uit van een droom die ik al lang koester dus aftellen en ondertsn vlijtig verder werken aan de woning en proberen mee te lezen met jullie tuinplezieren. Grtjs, Tom 29 juni 20214 j aangepast door TomP Ging blijkbaar iets verkeerd met plaatsen foto's, de eersten ontbraken
Geplaatst: 29 juni 20214 j Auteur 1. De voorzijde van de woning/weide 2. de zijkant van de weide 3. de achterkant 4. de achterkant, de weide loopt verder naar rechts. achteraan zie je een deeltje van de aansluiting met ons bos
Geplaatst: 6 juli 20214 j Wat een prachtige stek en een boel ruimte! Dat zijn beste palen, hardhout toevallig? Hoeveel meter hebben jullie wel niet, benieuwd naar al jullie plannen en dromen.
Geplaatst: 1 augustus 20214 j Auteur Hallo, ja hardhout = azobé was raar genoeg, te wijten aan de seriesue prijsstijgingen van het grenenhout, maar ietsjes duurder. Aangezien dit hout 'onverslijtbaar' is, ze gebruiken het ook voor oa sluizenbouw kozen we hiervoor, zal ons overleven. Idd grote sloebers, de poortpalen zijn 18*18 en 3.6m lang, de weide palen zijn 10*10 en 2.5m lang, de hoekpalen 15*15 en 3m lang Bedankt voor je lijstje, olifantengras ga ik eens in detail bekijken, geen biomassa nodig maar aangezien het heel vlug groeit interessant om vlug extra privacy te hebben
Geplaatst: 17 augustus 20214 j Wauw, @TomP, wat een erf heb je nu! Heet dat nog wel erf? Meer een landgoed! Respectabel dat je je voetdruk wilt verminderen, dat vraagt voorbereiding maar je hebt nu wel je kans! Het buitenleven geeft veel werk maar is heerlijk. Geniet, het zij je gegund. Gefeliciteerd! https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 19 augustus 20214 j Van harte Tom! Wat leuk dat het nu van plannen is omgezet naar uitvoering ervan. Wat een werk zeg. Respect! Ga je de powerbanks nog doen?
Geplaatst: 13 oktober 20214 j Auteur Dag Mellie, ja is heel leuk, zwaar en héél druk maar leuk en alles krijgt vorm nu en begin nu pas echt te dromen van de inrichting van de 'tuin'. Dak ligt (I-Joists, OSB en onderdak), dakranden opgemetst, gevelstenen zijn nu voor +/- de helft geplaatst, ruwbouw zou eind deze maand moeten af zijn. Ondertsn ook al regenput geplaatst, geopteerd voor een flinke jongen van 20.000 liter, willen namelijk ook douchen op regenwater. Ja de batterijen komen er normaal gezien nog altijd, zeker 1 * 10 kW, als het budget het nog toelaat 2 * 10 kW Ik probeer komende dagen nog enkele foto's te plaatsen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.