Jump to content

Ervaringen pronkbonen stamvorm en welke soorten?

Jane Doe

Recommended Posts

Wat zijn zijn jullie ervaringen met pronkbonen stamvorm en welke soorten hebben (zijn) er?

Dit jaar voor het eerst de stam ipv stok vorm, Jackpot Solitaire (wit) gezaaid. Zou graag jullie ervaringen en weten willen weten, om te zien of deze vorm en de soorten die er zijn kans maken op een vaste plaats bij ons. 

Hoe ver uit elkaar zaaien jullie, om kruisbestuiving te voorkomen, in volle grond of bakken? Zelf teel ik dit keer in kuip, makkelijk te verplaatsen en zien of ze bevallen.

Edited by Jane Doe

Dit jaar voor het eerst pronkbonen gezaaid, uit de bio zadendoos (soort: Grilj). Maar dat is geen stamboon, maar een stokboon. Groeit goed, maar kan er verder nog helemaal niks over zeggen.

Heb in de buurt wel "gewone" stambonen gezaaid, wat ik zo heb gelezen is dat de kans op kruisbestuiving bij pronk- en gewone bonen erg klein is. Als de bonen onderling erg verschillen, kun je ook heel makkelijk zien bij het oogsten of er kruisbestuiving heeft plaatsgevonden.

Een paar jaar geleden had ik wel diverse soorten gewone bonen in de tuin (zowel stam als stok) en daar zat qua ruimte zo'n 10 meter tussen. Kruisbestuiving was er niet.

Dank voor jullie reacties, met stok hebben we wel enige ervaring maar de stam zijn nieuw voor ons. 

Heb 3 witte gevonden, 3 roodwit en 1 rode soort, waarvan 3 van de jackpot serie. 

Afwachten of deze kiemen, groeien, bloeien, vruchten en doen.

Ik heb ze vroeger wel gehad.

Had er voor gekozen omdat de stokbonen veel windschade kunnen krijgen hier aan de kust.

De stambonen kunnen ook verwaaien maar die zette ik achter een tuinboon windkering.

Het nadeel was dat de lange bonen vaak op de grond hingen en bij vochtig weer gingen rotten.

Nu heb ik betere stokken en stokbonen plukken ook makkelijker en nemen minder ruimte in.

Maar ik had ook weer een zakje stamsnijbonenzaad gekocht, maar nog niet gezaaid.

Welke soort(en) had je Patrijs?

Het is voor de kids ook leuk de lage en hoge planten te beleven, kunnen ze mooi de verschillen ervaren. En meemaken dat de stam in kuipen kunnen, waar vaak ook wel een plekje is in Kindergarten, school of thuis.

Vindt het ook wel leuk staan in kuipen, de stok groeien in kuipen, zak potgrond of volle grond tegen het hek.