Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ik hoop eigenlijk dat veuvecouderc 200 euro bedoelt, want om nu nog in guldens te rekenen....?

Bij ons thuis is een piek gewoon een ander woord voor 1 munteenheid, dus tegenwoordig is 200 piek: 200 euro! Sorry hoor voor de verwarring

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Ik heb ook een elektrische weckketel, voornamelijk voor de bonen, tomaten (saus, soep) en boerenkool. Ik had een aantal oude potten overgenomen, maar de een na de ander ging open. Als er maar een splintertje van de rand af is kan dat al gebeuren. Daarom gebruik ik nu alleen nog maar nieuwe (waar Jorieke een foto van heeft geplaatst). En de klemmen gebruik je inderdaad alleen maar om het dekstel tijdens het weckproces op z'n plaats te houden. Als de boel is afgekoeld, kunnen de klemmen er af.

En wecken is bedoeld om producten te bewaren "voor de eeuwigheid". Iedere week controleer ik of de deksels nog goed vast zitten. Als dat niet het geval is, is er iets mis met de inhoud of met het materiaal (de ring of pot zelf). Ik vind dat de smaak goed bewaard blijft (net als in blik of glazen pot uit de supermarkt) en het idee dat er maar één keer energie nodig is voor de bewaring trekt me ook wel aan.

Yvon

Geplaatst: (aangepast)

Gisteren zijn we weer eens de kelder ingedoken en kijk aan wat daar nog ligt

Alhoewel ik geloof dat geweckt voedsel voor de eeuwigheid is gaan we deze toch maar niet meer eten. Wat we wel hebben gedaan is een fles huisgemaakte rodebessenwijn opengemaakt! Heerlijk, geen gewone wijn, meer portachtig, licht zoet maar vol van bessensmaak. Volgens de buurvrouw gebotteld in het jaar 91! En er liggen nog een veertigtal van deze flessen

En gewoon nog ter info, vandaag bijna gekocht een weckketel (gegalvaniseerd) voor op het fornuis, 11 potten inhoud geen thermometer bijgeleverd, 35,90 euro. Bij de supermarkt.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Verwachtte de oude vrouw een oorlogswinter?

Ik zou t ook niet meer eten, ten slotte weet je ook niet of t wel lekker is wat zij erin heeft gedaan. Al kan je een wijntje altijd proberen, is t nix dan kan dat alsnog geleegd worden boven de gootsteen.

Ik zie dat ze van die gewone potten met beugel gebruikte. Die wecken dus prima.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Cool die bessewijn, mooie vondst

ooit wil ik ook wijn, of brandewijn maken wath ever, maar nu even nog teveel andere dingen om te doen.

Players only love you when they're playing.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

We moeten nog wel even oefenen met wecken... 2 van de 5 potten met courgettes (gisteren ingemaakt) zijn niet goed gelukt. Het deksel zit los... Waarschijnlijk zat het rubber niet goed ofzo.

Weet iemand nog andere merken inmaakpotten? Ik weet dat ze er zijn, maar ik kan er niet meer op komen. Een google helpt ook al niet..

Geplaatst:

ja dat moet ik leg ze gewoon in bakje water en vis zo'n kleddernatte ring eruit, als je nu begint met ringen eerst in water te leggen en dan de rest

lijkt mij dat die ringen dan even tijd hebben om water optezuigen en daardoor goed vacuum trekken, bijna zeker dat dat je probleem is.

volgens mij kun je die 3 potten nog even opnieuw doen in de pan met natte ringen dan sluiten.

omdat ik niet van koken hou volg ik aanwijzing juist heel strak omdat ik geen fantasie of eigen gedachte inbreng heb bij recept uitvoeren.

recepten met snufje dit of naar smaaktoevoegen of opgevoel laten koken kan ik niks mee, daarom is wecken makkelijk precies stap voor stap staat wat je moet doen.

Geplaatst:

tja het hele weck gebeuren is wel investeren, ben nog steeds blij dat jij deze deal voor me vondt,

ik geloof dat ik zelf voldoende weckpotten heb, als ik ze vol zou krijgen staat er heel wat.

Geplaatst:

Ik heb vooral veel kleine potjes, ik moet nog wat grotere hebben. Van 750 ml en 1 liter. Daar heb ik niet zo veel van nodig, maar voor de courgettes bijvoorbeeld is dat wel handig. We eten graag courgette-soep, en daar heb je zo'n 500 gram voor nodig. Dat past niet in de potjes van een halve liter (die ik al wel heb).

Geplaatst:

mja das is wel zo, tot nu vindt ik de kleine en middelmaat handig ik geloof niet dat ik grotere nodig heb voor weck ik ga in de grote drank maken

en anders pak ik 2 potten als ik meer dan 1 pot groente nodig heb, is dat niet slim gewoon 2 potten pakken als je veel nodig hebt ga jij nog zoiets als brandewijn van kers of aardbei maken ? (is zo te lezen doodsimpel) ik weet dat je niet drinkt maar voor visite toch best leuk.

Geplaatst:

Dan heb ik weer niet genoeg kleine potten (als ik er 2 pak elke keer). Maar echt veel grote heb ik niet nodig (stuk of 10), dus daar zit hem het geld ook niet in

Brandewijn? Ieh... ik wil wel advocaat maken maar dat weck je weer niet... Mocht jij brandewijn gaan brouwen, dan wil ik zeker proeven, maar hier blijft het op de plank staan ben ik bang.

Bier gaan we wel maken!

Geplaatst:

Ik heb eens rondgekeken voor weckpotten en die met platte deksels lijken me veel handiger om te stapelen.

Hier en daar heb je wel aanbiedingen van nieuwe potten die niet al te duur zijn als je meerdere tegelijk koopt. Weet niet of dat handelaren zijn, of dat dat restpartijen zijn van winkels maar t scheelt toch gauw een paar euro per stel potten.

Jorieke, heb jij hopplanten staan?

Good things come in small packages

Geplaatst:

De goedkoopste potten heb ik tot nu toe bij glazenpotten.nl gekocht. Scheelt enorm met de potten van Brouwmarkt.

2e hands kan ik ze niet echt vinden (tot nu toe) met de platte deksels. Er wordt wel wat aangeboden, maar dan weer net het verkeerde formaat ofzo.

Ik heb wel een hopplant ja. Hij staat alleen nog in pot en is dus niet erg productief. Ik moet er nog een mooi plekje voor vinden/maken.

Geplaatst:

Ik zou je hop beslist een zonnig plekje geven, de mijn stonden in de zon in pot gingen als een speer, ik dus in de schaduw in vollegrong gezet omdat me dat mooi daar leek, stom doen het helemaal niet lekker meer, van de herfst dus maar weer verplanten op zonnige plek

Je krijgt toch wel eens bejaarde op visite die maak je blij met brandewijn denk ik, lief ben ik he speciaal voor

de bejaarde ga ik brandewijn maken en owee als ze dan een slappe bak thee straks willen als de brandewijn klaar is dan zwaait er wat voor ze.

@ Rom mischien zit er handel in brandewijn voor je moeders bejaardehuis

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...