Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi! Dit jaar heb ik voor de eerste keer een 'moestuin'. Ik heb een moestuinbak staan en een aantal losse potten. In twee potten zit een courgetteplant. Beide planten zijn groot geroeid en sinds kort groeien er ook courgettes aan, alleen lijken de courgettes aan het uiteinde te 'verschrompelen': het begin van de courgette is heel mooi maar het einde is dun en heeft veel rimpels. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en wat zou ik dit kunnen voorkomen?

Posted

Hoe groot wordt de courgette? Zou het een onbevruchte kunnen zijn? Onbevruchte courgettes zien eruit als een mini courgette, maar sterven uiteindelijk af. Aan het begin van het seizoen kan het even wachten zijn tot de mannelijke en vrouwelijke bloemen tegelijk open staan. 

Posted

Ik dacht hetzelfde als Goudsbloempje2.

Als courgettes onbevrucht zijn groeien ze niet helemaal hoe het hoort, meestal wordt het deel het dichtste op de stam dik maar de rest van de vrucht blijft achter. Wat ik heb gelezen is het het beste om de onbevruchte courgettes er af te halen zodat je de plant meer ruimte en energie geeft om nieuwe vruchten aan te maken.

Blijven alle vruchten problemen hebben dan kun je proberen om handmatig de bloemen te bestuiven, dit kan alleen in de ochtend omdat de bloemen zich weer snel sluiten of afsterven.

Link met wat extra informatie: https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/bestuiving-en-bevruchting-bij-courgettes-is-belangrijk-om-misvormde-en-rotte-vruchten-te-voorkomen/