Jump to content

Rucola in bloei, nog eetbaar?

heleentje

Recommended Posts

Hallo beste lezer(s)

Mijn moestuin is volop in beweging. Wat is het leuk om elke dag de vorderingen te bekijken en natuurlijk de oogst smakelijk op te eten.

Ik heb dit jaar voor het eerst rucola gezaaid. Deze is goed opgekomen, maar ook in bloei geraakt. Mijn (waarschijnlijk ietwat 'domme' ) vraag is dan ook of je de rucola dan nog kunt eten?

Daarnaast heb ik nóg een vraagje, wellicht hebben jullie daar ook een antwoord op. Het kweken van bosuitjes mislukt elk jaar. Waar kan dat aan liggen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt daarvoor.

Groet,
heleentje

Er zijn 2 soorten rucola, de wilde (heet dacht ik ook wel zandraket) en de rucola die enkele jaren geleden in de AH moestuintjes zat.
De wilde kun je nog gewoon eten, de andere weet ik niet, nooit gegeten eigenlijk.

Kun je beschrijven wat er niet goed gaat aan de teelt van de bosuitjes? Anders is het natuurlijk gissen.

• Like 1

:ugeek: Ik heb de titel van je topic even wat aangevuld zodat de vraag meteen duidelijk is. Voor de bosuitjes kan je beter even een nieuw topic aanmaken. Wat foto's om het probleem duidelijker te maken zijn altijd welkom :thumbup:

• Like 1

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Zolang het nieuwe topic nog niet aangemaakt is.
Mijn bosuitjes had ik rond 25 mei gezaaid, ze kwamen op in de droge periode. Ondertussen zijn ze ook niet meer dan sprietjes. Althans, de laatste keer dat ik keek enkele dagen geleden. Had vandaag wel globaal gekeken, maar erg goed waren ze nog niet gegroeid.

Als alternatief voor bosuitjes kun je Sint Jans uitjes (oogst voorjaar) en Egyptische ui (oogst zomer en najaar) kweken, en/of pootuitjes die je jong oogst en dan het loof eet.

• Like 1

Tot nu toe zijn al de gezaaide uien hier nog maar een spriet groot geworden. Van de kleine bosuitjes tot de grote dikke kanjers, als ze nu een millimeter dik zijn is het veel. Hetzelfde met de prei zowel de gezaaide als de gekochte, ze groeien zooooooo traaaaaaag.

• Like 1