Ga naar inhoud

Welke zaden mogen niet in de diepvriezer?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onze zaden gaan in de diepvriezer. Toch zoveel mogelijk.

Nu zijn er zeker en vast zaden die niet aan die lage temperaturen mogen blootgesteld worden, maar welke?

Geplaatst:

Voornamelijk om ze langer te kunnen bewaren en ook een beetje omdat we ze niet altijd goed kunnen bewaren. Er zijn er ook een aantal die ook door een stratificatie periode moeten.

• Like 1
Geplaatst:

Dat laatste snap ik. Maar hoe lang wil je dan zaden bewaren? Kan me niet voorstellen dat je iets nu bewaart voor over 5 of 10 jaar? 

Sorry als ik overdreven kritisch klink, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar je beweegredenen.

Verder lijkt me droog en koel beter dan -18 en mogelijk vochtig. Zeker over langere periodes blijft een plastic verpakking vaak niet vochtdicht. 

Geplaatst:

Bvb pastinaak kan je hooguit anderhalf jaar bewaren zonder ze in de diepvriezer te stoppen. Zijn daarna niet langer voldoende kiemkrachtig. Je kan dan zeggen van gewoon een pakje nieuwe te kopen want het is niet duur. Dat deed ik dus net dit jaar en heb in totaal 2 pastinaken zien bovenkomen uit honderden gezaaid want die zaden deden het niet, het regende te hard of ik heb iets verkeerd gedaan.

Ook heb ik niet altijd zin om elke keer weer zaden te maken of vergeet het te doen of de oogst is slecht/ongeschikt of het is niet gelukt wegens kruisbestuiving.

Er zijn ook wat soorten die hier maar om het aantal jaar gezaaid worden. Typisch het geval bij tomaten. Die wil ik dan niet riskeren kwijt te zijn.

Daarnaast doe ik ook wel eens experimentje ivm evolutie/aanpassing aan de omgeving over een langer termijn.

Stabiel droog en koel kan ik niet voldoende garanderen.

• Like 1
Geplaatst:

Pastinaakzaad (zelf gewonnen) blijft zeker 2 jaar kiemkrachtig. Ik bewaar mijn zaden niet in de diepvries, alleen de bonen en erwten gaan een paar dagen de diepvries in om de bonenwurm / kever te doden. Dit geldt alleen voor zelf gewonnen zaden, niet de gekochte. Ik bewaar liever alles droog, donker en liefst ook koel, maar een diepvries nee. De kans op vocht is dan te groot, dat is mij al eens overkomen.

Zelfgewonnen zaden kiemen wel veel beter dan gekochte zaden. Maar sommige soorten zal ik toch blijven kopen (pompoen, courgette), omdat ik geen kruisbestuiving kan voorkomen.

Geplaatst:

Pastinaak schijnt moeilijk te kiemen, maar soms valt het dan weer mee. Ik had zaden meegenomen van de mtfd najaar 2019 en dit voorjaar gezaaid. Ik twijfelde of ik ze zou zaaien want het zaad was dus een beetje oud, en ik begon al ruimtegebrek in de tuin te krijgen. Toch gedaan en ik heb nu een rij prachtige planten staan, en hoop op mooie pastinaken dit najaar. 

Mijn zaden bewaar ik in papieren enveloppen in een kamer op de bovenverdieping van het huis. Niet super koel, maar zeker in de winter niet warm, en goed droog. 

• Like 1
Geplaatst:

Welke zaden niet tegen invriezen kunnen? Ik zou het niet weten. Zolang de zaden kurk- en kurkdroog zijn voor het invriezen: allemaal.

Voor normaal gebruik is het koud bewaren vaak (soms?) niet nodig. Tomatenzaden -bewaard bij kamertemperatuur- kiemen na 4 (of meer) jaar ook wel.

Met Allium-achtigen, zoals ui , prei, is het sneller gedaan, bij kamertemperatuur.

Invriezen de gouden weg voor heel lang bewaren. Mits kurkdroog.

Kijk eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldzadenbank_op_Spitsbergen

Zo kan er -bij toekomstige plantziekten- teruggekweekt worden uit oude genen.

Terug naar onze moestuintjes: Vaak niet nodig. Beter voor zaden waarvan de kiemkracht snel afneemt. En: bewaren in de vriezer kan nooit kwaad.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik leg zelf nooit zaden in de diepvries. Als het vochtgehalte in de zaden te hoog is heb je kans dat door een zeer snelle daling van  de temperatuur de cellen in het zaad beschadigd raken en het zaadje niet meer kan ontkiemen. Die wetenschappelijke zaadbanken (o.a. Kew, GB) drogen de zaden op een speciale manier en het vochtgehalte wordt daarbij nauwkeurig in de gaten gehouden.

Ik bewaar mijn zaden altijd in de koelkast. Het best in een goed afgesloten plastic doos maar in ziplock-zakjes kan ook. Sommige zaden hebben een relatief korte 'houdbaarheidsdatum' .  Bij groente geldt dat o.a. voor wortelen. Bij sommige sierbomen en heesters mag het zaad niet te veel uitdrogen anders ontkiemt het matig tot niet (o.a. Magnolia).

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...