simonvb Geplaatst: 7 juli 2021 Geplaatst: 7 juli 2021 In onze nieuwe tuin hebben we verschillende kerselaars staan, er hangen niet veel kersen aan maar ze bloeiden toen het koud was dus waarschijnlijk te weinig bestuiving dit jaar. De buurman vertelde dat de vogels met de meerderheid van de kersen aan de haal gaan. Ik ben daarom aan het denken om een witte/gele kerselaar erbij te zetten en sommige huidige bomen eruit te halen zodat ze ook wat meer plaats hebben. De kerselaars op een rij, ze zijn ongeveer een 6m hoog. Vroeger stonden ze waarschijnlijk onder netten maar de bogen zijn ongeveer 2 meter lager dan de bomen. De bomen staan te dicht op elkaar waardoor de onderste takken vaak zeer triestig zijn, maar enkele blaadjes op 1 tak. Denk om de helft van de bomen weg te doen. Welk ras van kerselaar zouden jullie aanraden? Ik dacht een gele/witte te nemen omdat de vogels deze dan hopelijk met rust laten. Zit op zandgrond en hoop dat Gisela 5 onderstam dan ook maar maximaal 4m hoog wordt zodat er ook een net overgedaan kan worden. Quote
fre3ke Geplaatst: 7 juli 2021 Geplaatst: 7 juli 2021 Ik denk niet dat je een kerselaar moet zetten waar al eerder een kerselaar stond. Dat is vaak zo, en ik meen me te herinneren ook bij kersen. Als het wel kan: Bij zoveel bomen zul je de kersen voor een deel moeten verwerken, en dan kun je een zure kers zetten. Ik heb dit jaar voor het eerst vruchten erin, en de vogels eten ze niet. Quote
MSDG Geplaatst: 7 juli 2021 Geplaatst: 7 juli 2021 @fre3ke, dat laatste is geen garantie, hier bescherm ik de laatste drie zure kersen met m'n leven De rest was prooi voor de duiven/kauwen/eksters. Daarentegen laten ze dit jaar m'n appels en pruimen wel met rust. Wat mij opvalt is dat de vogels dit jaar heel ander voedsel zoeken dan vorig jaar. Blijkbaar ook beïnvloedt door het weer. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
simonvb Geplaatst: 7 juli 2021 Auteur Geplaatst: 7 juli 2021 Ik ben ook niet van plan de nieuwe kers tussen de bestaande te zetten maar vier meter dichter in de wei, de huidige wei van 1000m² wordt een voedselparadijsje (moet enkel mijn vriendin nog een beetje overtuigen). Quote
fre3ke Geplaatst: 7 juli 2021 Geplaatst: 7 juli 2021 1 hour ago, MSDG said: prooi voor de duiven/kauwen/eksters Het was ook te mooi om waar te zijn. Ik ga morgen direct zakjes om de zure kersen doen. Jammer! Quote
Swa Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 Vogeltjes hebben begrepen dat de kersen relatief vroeg zijn dit jaar en dat die appels voor de dorst later komen. Vogeltjes hebben minder vloeistof nodig omdat het niet snikheet is. Ook veel meer insecten dit jaar. Allerhande kleine vliegende dingen. Veel en grote sprinkhanen. Mierennesten kan ik niet tellen zoveel. Minder hommels. Zo goed als geen bijtjes gezien, de buur heeft nochtans een paar kasten staan. Genoeg kersen aan de bomen ook, wel minder dan vorig jaar, toen was het uitzonderlijk. Vogeltjes komen die kersen toch aanvreten. Bovenste stuk van de bomen is voor hen, onderste 3m is voor mij. Dat hebben we mooi afgesproken, maar dat hebben ze blijkbaar niet onthouden. Boompje gele kersen werd evengoed aangevallen. Wat zijn die gele kersen lekker, zo zoet dit jaar. Boompjes met zure kersen worden ook leeggeplukt door de vogeltjes. Quote
Flup Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 Hier eten de vogels ook de zure kersen uit de boom. Een zure kers zou ik nooit planten in de tuin. Die ik heb stond er al, maar de wortels lopen overal in de tuin uit en vormen dan nieuwe kersenstruiken. Heel irritant! Dat schijnt bij zoete kers niet zo extreem te zijn. Welk ras, kan ik je niet vertellen, aangezien ik daar geen ervaring mee heb. Quote
Yuras Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 Udense Spaanse en Donisse gelbe doen het goed hier zonder net, vogels blijven meestal af van die rassen. Maar ze zijn lekkerrr 😃👍 1 Quote
simonvb Geplaatst: 8 juli 2021 Auteur Geplaatst: 8 juli 2021 De Donissens Gelbe (Gold) lijkt me zeer interessant, volledig geel wanneer rijp. 😋 Quote
Swa Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 Die zure kersenbomen maken hier ook veel nageslacht. Ik denk er aan om ze te gebruiken als pootgoed om er een lekkere kers op te enten. Kan zoiets lukken en iets deftig geven? Ga die zeker al als oefeningetje om te leren enten gebruiken. Quote
Yuras Geplaatst: 9 juli 2021 Geplaatst: 9 juli 2021 Ter duidelijkheid ... Zure kersen (zoete ook, maar in mindere maten) op eigen wortels maken veel wortelsopslag, vooral als die wortels eens beschadigd zijn (spitten, snoeien, muizen....). Geënte kersen en krieken maken minder tot geen worteluitlopers, afhankelijk van gebruikte onderstam. Enten van zoete kersen op krieken (zure kersen) kan wel, levert veel kleinere boompje, maar dan krijgt men probleem met verschil in groeikracht van beide en dikte van kers wordt veel groter dan dikte van onderstam, als gevolg boompje breekt af op de plek van ent. Er zijn maatregelen om dit te voorkomen, maar ik vind het niet moeite waard. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.