Jump to content

Pruimen boom valt heel erg uit

Cassy

Recommended Posts

Vorig jaar hebben wij een huis gekocht waar deze pruimenboom reeds in stond, vol pruimen. Hij is gesnoeid vorig jaar.  Nu begint hij sinds 1,5 maand heel erg uit en zitten allemaal gaatjes in de bladen. De vruchten blijven klein worden snel rood en vallen dan samen met de blaadjes op de grond.

Hij is behandelt tegen bladluis en hebben nu ook larven besteld.

Wie kan helpen om hem weer gezond te krijgen.

Mvg Ilona

20210708_121936.jpg

20210708_121953.jpg

20210708_122010.jpg

20210708_122134.jpg

20210708_122253.jpg

20210708_122316.jpg

Misschien bij een nieuwe aanplant wel, maar je hebt een bestaande boom die zijn wortels al gevormd had. Een groot deel daarvan zit nu onder de tegels.

Ik weet niet of dat de oorzaak is, maar het kan. Ik zie ook een beschadigde bast. En je zegt dat hij gesnoeid is, ook daar kan het misgaan. 

Wat de reden ook is, ik denk dat je alleen kan afwachten of hij herstelt. En zorgen dat hij niet nog meer stress krijgt. Dus bij droogte voldoende water geven. Misschien voeding geven, maar daar weet ik niet zo veel van en het kan ook averechts uitpakken.

Gaatjes in de bladeren is niet het ergste, hij heeft nog veel blad, en hij maakt nog jonge scheuten. Luizen en knagers komen nu op de boom omdat hij zwak is. Hij stoot de vruchten af omdat hij ze niet kan laten rijpen en de energie voor zichzelf nodig heeft. 

Edited by fre3ke

Ik heb vorig jaar hagelschot gehad waardoor het blad nogal snel afviel. Dit jaar is de pruim flink belaagd door luizen en heeft ze vooral geel blad. Desondanks draagt ze alsnog 40 prachtige vruchten dus ik ga wel zien of het volgend jaar weer beter is, anders ga ik er afscheid van nemen want dit is geen doen. Pruimen zijn in mijn ervaring wat minder makkelijk dan de peren en appels. 😊