Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aubergine in pot, doen het niet goed?


Aanbevolen berichten

Ik heb drie aubergines (black beauty) buiten staan in een hele grote pot/ bak. Ik schat dat deze zo’n 1.20 x 0.50 is (en heel diep) Ik had verwacht dat ze niet zo hard zouden groeien maar ze groeien behoorlijk door. Nu vraag ik me af. Gaan ze het zo redden? Of kan ik er beter eentje uithalen?

 

En heeft iemand ervaring met deze soort? Moeten er stokken bij? ze staan op het zuiden, redelijk uit de wind.
 

Ik heb eerder hele kleine aubergines gekweekt in de volle grond en die planten bleven ook heel klein. Daarom nu wellicht verkeerd ingeschat. 

90163184-0A8B-42EE-BCAD-1EEA88A01E75.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand hier ervaring met aubergines in pot. We zijn ondertussen een week verder en de voorste twee planten hebben veel heel blad en duidelijk ergens last van. Te dicht bij elkaar? En wat kan ik daar nu nog aan doen? Ik wil de gezonde plant in het midden iig maar laten staan. Moeten de andere twee allebei weg? Of zou een voldoende zijn? 

0BE1FC48-CD31-4D8E-B26A-5120F73B32E8.jpeg

0886A7DC-E071-49A7-9EFF-4CB10E37AC3F.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er intussen achter dat er iets van luis inzat. Teveel of te weinig voeding zou mij verbazen. Het is een grote pot met een aanzienlijke hoeveelheid goed verteerde compost. Daarnaast heb ik ze tegelijk met de andere planten een keer een beetje (verdunde) brandnetelgier gegeven.
 

Wel kan ik me voorstellen dat ze een keer te weinig water hebben gehad. Het wordt daar in de zon behoorlijk warm al zou ik dan eerder verwachten dat de bladeren gaan hangen. 
 

Ik heb de aangetaste bladeren weggehaald en hoop dat zij het beter gaan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de koude en natte dagen planten ze zich niet echt voor.

Als je een closeup foto maakt van een onderkant van een blad, kan ik denk ik wel de puntjes aanwijzen.

Met een warme dag tussendoor gaat de schade snel.
Bladeren kunnen met een week afsterven.
Ik zelf doe een scheut biozeep en een shotglaasje spiritus in een planten spuit, en dan even elke 2a3 dagen herhalen. Onderkant/bovenkant blad+de steeltjes.
Niet spuiten in de zon, en half uur na het inspuiten, met schoonwater de plant afspuiten.
Biozeep en spiritus doet niet echt schade aan de wortels, maar het sopbelletjes op de aarde zien er wel wat raar uit. 
Werkt effectief, heb zo ook spint uit de pepers en andere planten gekregen hier.

 

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...