Marinus Ros Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 (aangepast) Wat is (zeriskeping) voor jullie en als je het weet, lijkt je dit een goed concept? 10 januari 2012 aangepast door Gast Quote
Kruidje Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Wat ik heb begrepen is het rekening houden met droogte in de keuze van je planten en daardoor je waterrekening verlagen. B.v. delen van het gras vervangen door iets wat minder water slurpt. Tenminste dat doen de Amerikanen. Onder de noemer mediterrane tuin ben ik hier in Nederland ook al hiermee in aanraking geweest. Een vriendin van mij is hiermee bezig in haar voortuin. Ze heeft er allemaal lavendel, salie, distels, etc. staan. Ziet kei-mooi uit. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Marinus Ros Geplaatst: 9 januari 2012 Auteur Geplaatst: 9 januari 2012 Precies, waterwijs tuinieren wordt het ook wel genoemd.Toch schuilt er nog meer achter dan enkel dat. Hier is alvast een link met daarin de omschrijving van de zeven basisprincipes: http://www.kostenloses-forum.be/web/landscaping/41335.php Niks wat je verplicht om ze allemaal in je tuin te gaan toepassen. Voor wie graag een kruidentuin heeft met daarin de gekende mediterrane droogstoppels zoals tijm (met al zijn varianten) en rozemarijn bijvoorbeeld en liever niet honderden liters leidingwater verkwanselt zitten er wel best bruikbare ideen in. Nu heeft zo'n tuintje liefst een niet te rijke alcalische bodem (ook al een voordeel). Wat wel zeer belangrijk is is dat de bodem goed vocht doorlatend is zodat de planten geen aanhoudend natte voetjes hebben.Door dan te mulchen met kiezel wordt uitdroging door verdamping fel verminderd en in de winter zorgt die toplaag voor een hogere bodemtemperatuur waardoor vervriezen minder snel zal optreden. Ook onkruid krijgt op deze manier minder kans. Even kort op een rijtje de zeven beginselen: 1. Planning en ontwerp 2. Bodem verbeteren. 3. Het aantal grasperken tot een minimum herleiden of zelfs helemaal weglaten. 4. Ga voor planten die niet sterk waterbehoeftig zijn. 5. Efficient irrigeren. 6. Mulching. 7. Gepast onderhouden. Quote
Kruidje Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 (aangepast) De komende jaren wil ik me hiermee bezig houden. Ik ben er zeker niet in een jaar uit... Principle Five - Efficient Irrigation Efficient watering means using devices and practices that do not waste water. Installing underground sprinkling systems, drip irrigation systems, soaker hoses, timers and the like are all watersavers when used correctly. Principle Six - Mulching There are many types of mulch that can be used instead of ugly gray gravel. Actually rocks, and gravel do come in so many sizes and colors that they can be attractive when used artistically. The reason you use mulch is to reduce moisture loss through evaporation and to inhibit the growth of weeds. Organic mulches such as compost, bark, peat moss, and pine needles can also contribute to the soil as they breakdown. De vermindering van het grasoppervlak in de volle zon heb ik vorig jaar al gedaan Daar staat nu mijn moestuin! ... Ah, niet dat het gras ooit water kreeg ... dus wat dat betreft ben ik niet goed bezig ... xeriscaping-wise ... optisch is het wel beter 10 januari 2012 aangepast door Gast Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Marinus Ros Geplaatst: 9 januari 2012 Auteur Geplaatst: 9 januari 2012 De komende jaren wil ik me hiermee bezig houden. Ik ben er zeker niet in een jaar uit... Eerlijk gezegd, dat ben ik ook niet. De tuin is nog steeds in aanleg en als het even wat aangenamer wordt buiten dan wordt de rechter border met een veertigtal cm breder gemaakt. De ellendige border noem ik hem omdat ie door de scheiding met de tuin van de buurvrouw, wat enkel uit enkele betonnen paaltjes en omheiningdraad bestaat, alle zaad van onkruiden ontvangt en met dank laat woekeren. Die kant is ook vaak erg drassig, het perceel en de hele wijk overigens, waren ooit moeras en dat zie je er aan. Ook veel te verzuurd.Die afsluiting ga ik dus afboorden met betonnen borduurstenen van 5x20x100, verhogen zodat die kant afhelt en mengen met kiezel en rijnzand zodat het regenwater niet gaat blijven staan. Veel van die mediterrane planten en kruiden gedeien zeer goed op een heuveltje en het geeft ook perspectief aan de tuin. Het wordt dus een beetje combinatie landscaping met xeriscaping all in one. En dat is er nu net zo leuk aan vind ik. Quote
Eva Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 ik woon in friesland...de meeste jaren is het nat.als je met je ogen dicht honderd meter in welke richting dan ook loopt lig je in de plomp.voor mij is het misschien handiger te investeren in moerasplanten Quote
Kruidje Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Voor mij is het wel waard hierover na te denken. Ik zit op zand. Na de vele regen de afgelopen weken is het nog steeds droog in de tuin . Ok, er zit wel wat vocht tussen de zandkorrels - het is de kwestie om dat er ook te houden. De grond ben ik al jaren aan het verbeteren, maar zo veel compost als ik nodig zou hebben kan ik helemaal niet produceren. Komt erbij dat ik vorig jaar een stuk gras heb omgespit. Daar zit natuurlijk alleen nog zand (en minimaal compost wat ik vorig jaar nog erbij heb geschept en wat groenbemester). Vorige winter al gemeentecompost gehaald (van de versnipperde bomen en het blad - geen gft). Dit jaar was het niet in de aanbieding helaas - of ik heb de afhaldata over het hoofd gezien. Marinus, heb je erover gedacht om de ellendige border te mulchen (met niet bloeiend onkruid of stroh)? Dan houd je het vele onkruid ook wat tegen... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
hansm Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Ik denk dat meeste moestuinders de punten al volgen hoor wie wil nu gras in de moestuin of veel water geven, vindt het niks nieuws doe jev automatisch bij moestuinieren.Is weer wiel opnieuw uitvinden en ander modern naam eraan plakken.Enkel punt 4 dat je beplanting daarop moet uitkoezen zullen weinig zin in hebben, want beperkt nogal de keuze in toffe plantjes. Quote Players only love you when they're playing.
Marinus Ros Geplaatst: 10 januari 2012 Auteur Geplaatst: 10 januari 2012 @Kruidje: die border ga ik eerst helemaal opnieuw aanleggen, potaarde, rijnzand, kalk en gedroogde koemest korrels inwerken en dan gaat er na het aanplanten van nieuw plantgoed een mulchlaag van witte kiezel overheen. Dat geeft een mooi contrast, houdt het onkruid tegen enz. @Hans: Uiteraard is xeriscaping niet meer dan een verzamelnaampje voor een reeks gezonde boerenverstand principes. Het enige wat wel innovatief is, denk ik, is het toepassen op grote schaal in de publieke sector. Steden, stadsparken en dies meer zeg maar. Je kan beslist enige van die ideeen ook in een moestuin toepassen maar het basisprincipe is vooral om zuinig om te springen met water, iets waar je niet direct bij stil staat in een land als Nederland of Belgie tenzij we weer eens een aanslepende hittegolf gaan krijgen.Daarom vind ik het idee beter toepasbaar voor kruiden- of siertuinen waar je planten kan gaan kiezen en groeperen aan de hand van hun specifieke behoeften. Droog, vochtig, zon, schaduw, kalk, neutraal of eerder zuurminnend, rijk of eerder voedselarm dat soort zaken. In dat opzicht zou je ook een aantal criteria kunnen gaan beschrijven waaraan de ideale moestuin zou moeten voldoen of om het even welke tuin.Een vakkundig tuinarchitect zal beslist ook wel rekening houden met de bodemgesteldheid, ligging enz. bij het ontwerpen van een tuin, toch? Quote
hansm Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Mja opzich wel toch denk ik dat mensen nu net graag wilen wat hun smaak is en dan liever omstandigheden aanpassen dan tuinieren en meegaan met omstandigheden al is dat natuurlijker praktischer en waarschijnlijk veel succesvoller,mileu vriendelijker dat geef ik toe.Maarja ik bekeek het principe door mijn moestuinogen en dan doe je dit al automatisch, speciaal siertuin heeft mijn interesse niet. Quote Players only love you when they're playing.
Marinus Ros Geplaatst: 10 januari 2012 Auteur Geplaatst: 10 januari 2012 Het topic is bewust in deze rubriek gestart zodat de moestuinbril even kan worden afgezet en we ook eens wat anders zien dan prei en selder en tomaat.... Als de kruidentuin mits wat goed doordacht overleg er mooi en zonnig uit kan zien en dan ook nog weinig onderhoud vergt? Why not? Quote
Marinus Ros Geplaatst: 11 januari 2012 Auteur Geplaatst: 11 januari 2012 ik woon in friesland...de meeste jaren is het nat.als je met je ogen dicht honderd meter in welke richting dan ook loopt lig je in de plomp.voor mij is het misschien handiger te investeren in moerasplanten Aanvankelijk zat ik ook met de handen in het haar. Ik dacht toen, ik kijk even wat er hier in de natuur zoal voorkomt wat graag zompig staat en heb dan een paar van die "watersluffers" in de tuin gezet. Wilgjes en biezen om ze niet te noemen. Zo wild uit de omgeving gerukt en in de tuin gezet op wat ik dacht "strategische" plekjes te zijn. Ze deden het prima, de grond werd droger en met het nodige aanvoeren van grind en grof zand is de hele biotoop van moerassig naar eerder kalkrijk en relatief goed doorlatend veranderd. Nu, laten we wel wezen, je kan niet zomaar je hele biotoop omtoveren maar je kan wel een en ander veranderen zonder dat het je je vel kost en da's nu net zo mooi aan tuinieren. Het mooie aan de natuur is dat, wie er oog voor heeft, je snel begrijpt wat haalbaar is en wat niet. Groei wat er goed groeit, dingen dwingen te groeien die er niet op hun plaats zijn, lukt toch lekker niet, toch? Tenslotte zet je toch ook geen cactus godverlaten in het midden van de polder en ook dat is een van de xeriscaping beginsels... 00 Quote
Eva Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 dat is nou precies wat er hier jaren geleden al op het tuinencomplex gebeurt is. ze hebben hier grind en zand aangebracht en (ondermeer) daardoor is het hier beter tuinieren dan op het complex naast ons.... vorig jaar heb ik 4 tuinen gekregen. er waren twee vorige huurders die elk 2 tuinen hadden.het is heel grappig om te zien dat hun methodes heel erg verschilden.de een bracht compost en (grof) zand op zijn tuin, de ander deed niets...het ene gedeelte is daardoor hoger, losser en water doorlatender dan het andere stuk. wat nu dus meer op een moeras lijkt en waar de biezen uit zichzelf verschijnen;) het zal me vast een tijdje kosten voordat ik alles optimaal heb, maar op zich vind ik niet dat er echt iets mis is met verschillende soorten tuin.op het lage natte stuk groeien nu eenmaal andere soorten veel beter... Quote
Marinus Ros Geplaatst: 11 januari 2012 Auteur Geplaatst: 11 januari 2012 het zal me vast een tijdje kosten voordat ik alles optimaal heb, maar op zich vind ik niet dat er echt iets mis is met verschillende soorten tuin. op het lage natte stuk groeien nu eenmaal andere soorten veel beter... Precies, dat is de kunst. Met vier tuintjes heet dat hier dan wel een "luxe probleem"..... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.