Moezerij Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Beste leden, Even wat achtergrond verhaal: Vol goede moed nam ik een halve tuin (60 m2) an op een volkstuin complex. Ik tuinier al jaren met plezier. Deze tuin heeft hele vruchtbare kleigrond, maar is erg verwaarloosd geweest jarenlang, maar ik houd normaal wel van een uitdaging. Daarnaast heb ik thuis een nieuwe moestuin aangelegd van 30m2 met een kas met tomaten en paprika, en verder nog wat sier- en moestuinplanten. Echter door een aantal quarantaines, gedoe en tegenslagen heb ik minder tijd op de volkstuin doorgebracht dan ik zou willen. Thuis heb ik er meer tijd aan kunnen besteden, en dat is te zien. Helaas is de grond hier thuis armer dus groeit alles minder goed, en voor grotere dingen zoals pompoenen, courgettes etc zou ik graag een externe moestuin aanhouden. Echter groeit het onkruid me compleet boven het hoofd en ik weet niet meer waar te beginnen. Ik heb op de tuin zevenblad, haagwinde, brandnetels, heermoes en Heel. Veel. Kweekgras. De tuin is gefreesd toen ik hem kreeg en dat is een drama geweest voor het kweekgras. Of eigenlijk voor mij, het kweekgras wordt er wel vrolijk van. Nu heeft de tuin laatst met de overstromingen onder water gestaan, dus alles wat er evt nog stond is onbruikbaar. Het onkruid is het enige wat het nog wel doet... Heeft er iemand goede tips hoe ik dit aan kan gaan pakken? Voor de extra inspiratie, wat schokkende foto's van de tuin zoals hij nu is (met 1.5m kweekgras inmiddels) en een bonusfoto van mijn tuin thuis (zodat ik niet alleen maar rampzalige dingen laat zien). Ik heb gedeeltes afgedekt met karton en dat gaat beter gelukkig. Zou ik dat op meer plekken kunnen doen? Eerst afmaaien bijvoorbeeld en dan karton erop? Als ik dan een aanhanger vol compost ga halen, Ik heb volgende week vakantie en dan willen mijn man en ik aan de slag, dus jullie suggesties zijn van harte welkom. Quote
Swa Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Hey, Met de grasmaaier er over, in 2 of drie keer zo kort mogelijk maaien. Dan 2 lagen karton en het gemaaide gras. Gevolgd door 15cm compost waar je wilt kweken en je kan direct beginnen. Alternatief is maaien en een licht-dicht doek leggen, dan 3 tot 6 maanden wachten dat alles afgestorven is. Of 20cm verse paardenmest erover. Vraag eens aan de lokale manege of bij particulieren met paarden of ze wat over hebben, misschien willen ze het zelfs wel brengen. Quote
Moezerij Geplaatst: 25 juli 2021 Auteur Geplaatst: 25 juli 2021 Wij hebben paarden tegenover op het complex dus dat zou ik eens na kunnen vragen. Helaas ben ik altijd wat huiverig voor onkruidverdelgers die je steeds vaker terugziet in paardenmest. Komt de gewone benzinemaaier hier wel doorheen? Dat is de enige die wij hebben hier gezien er geen elektriciteit is. Zou ik niet beter de wortels ook uit kunnen spitten? Het stukje waar ik karton en compost gelegd had, is inderdaad het meest vrij. Quote
MSDG Geplaatst: 26 juli 2021 Geplaatst: 26 juli 2021 Wat het beste werkt en voor deze oppervlakte goed gaat werken is vierkante meter voor vierkante meter tot zeker twee spades diep uitgraven en de wortels verwijderen. Daarna dus dubbele laag karton en compost. Ik zou dit laatste trouwens pas aan het begin van het nieuwe seizoen volgend jaar doen dan rem je meteen de groei in het vroege stadium en is het karton nog intact. Als je dat nu doet weet ik niet of het net zo effectief is. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Moezerij Geplaatst: 26 juli 2021 Auteur Geplaatst: 26 juli 2021 Kan ik het dan nu wellicht alleen beter kort maaien en dan uitspitten met de riek? Ik moet het echt wel opschonen namelijk. Geen idee of de maaier hier doorheen komt overigens 😬 Quote
svvoorden Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 Ik zou alles gewoon maaien en dan afdekken met karton, zeil, worteldoek o.i.d. tot de winter. In het najaar dit eraf halen en omspitten met een spitvork waarbij je alle kweekgras en andere wortel onkruiden zoveel mogelijk weghaalt. Voordeel hiervan is dat op het moment dat je gaat spitten alle planten al weg zijn en je dus geen last hebt hiervan. Na het spitten kun je dan verder zoals je dat wilt. Afdekken met karton en een mulchlaag erop of wat je maar wilt... Ik denk dat als je niet spit, je veel last gaat hebben met de vele kweekgraswortels die nog in de grond zitten en door je karton heen gaan groeien binnen de kortste keren. Kweekgras kun je wel helemaal kwijt raken, i.t.t. heermoes, dat veel dieper wortelt. Een goede benzinemaaier komt komt hier nog wel doorheen..... Succes! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.