Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke ziekte heeft mijn kersenboom

Recommended Posts

Goedemiddag allemaal,

Wij hebben een kersenboom die weinig vruchten heeft gehad dit jaar en nu ook nog een keer, al zijn blad aan het verliezen is.

Op de foto’s kun je zien, dat ie niet gezond is.

wie weet wat ie heeft en hoe dit te bestrijden is?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,

Hugo

1499B638-2167-40C4-ACC3-4C700EF00F03.jpeg

F087AE6D-C43F-47AE-9D79-F28AAEC52787.jpeg

DCC724C9-C7F7-4AC3-85BF-2237C1309549.jpeg

Edited by Hugo-Pieter
Foto’s toegevoegd

Lijkt toch veel op mijten of bladluizen. Niet met zekerheid te zeggen of ook bruine bladeren daarmee te maken hebben. Kan best.  Ik heb ook wel gezocht op pruimenbomen en nooit wat gevonden. Misschien met een loep goed kijken. Mijten en sommige specifieke luizen zijn heeeel klein. Ook de mieren zijn een duidelijke aanwijzing in die richting.  Sowieso slim om de boom en omgeving optimaal te maken voor natuurlijke vijanden hiervan: denk aan potjes voor oorwurmen en wat wilde planten voor gaaswespen en lieveheersbeestjes. Daarnaast niet bemesten, want dat maakt een boom vatbaarder hiervoor. Meestal is dat ook de oorzaak. Zo een grote boom in een verzorgde tuin (waar ze van alles vindt met de diepe en verre wortels) heeft zelfs op arme grond weinig of niks extra nodig. Bestrijdingsmiddelen inclusief zogenaamde ecologische huismiddeltjes (zijn NIET ecologisch!)  lossen dit niet op en maken het erger, omdat je de natuurlijke vijanden er mee uitroeit en de sterkere belagers overleven het wel. 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

1 uur terug, Hugo-Pieter zei:

Wel vele bladeren met bruine puntjes en met gaten.

Aanvulling: Dit KAN een milde vorm van schimmelaantasting hagelschotziekte zijn. Ik zie het niet op de foto's, maar kom er op door dit zinnetje wat je zelf schrijft. Wacht af tot nieuwe blad volgend seizoen verschijnt en gebruik de beschrijving. Er kunnen diverse andere oorzaken zijn van bruine punten en wat gaten. Sowieso zal een boom allerlei schade oplopen in een groeiseizoen, zeker met het huidige weer. Hier meer goede informatie: https://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Hagelschotziekte/Hagelschotziekte.php

Maar....een zwakkere boom door luizen e.d. kan ook als gevolg daarvoor gevoelig worden voor schimmels. Kan ook omgekeerd. Oorzaak en gevolg is niet duidelijk. Wel dat de boom niet in zijn element is. Kan ook bijvoorbeeld dit jaar door weer komen. In de link staat ONJUIST dat zwavel niet schadelijk zou zijn. Lees dit dat het het minder schadelijke spul is....schadelijk voor allerlei levende beestjes in je boom...die heb je ook nodig. Zwavel kan evenwichten snel verstoren.  Wie ecologisch werkt en denkt zal dat alleen in uiterste gevallen toepassen. Mocht je daarvoor toch kiezen, dan is nu niet de geschikte tijd. Eerder in april/mei. Andere aanbevolen tips zijn zeker nuttig die in link worden genoemd. 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.