fre3ke Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 (edited) Mijn buurman behandelt een strook grond naast mijn oprit geregeld met glyfosaat of Roundup. Nu zie ik dit op een graspol die ongeveer 6 meter verwijderd is. Komt dit door Roundup? Het is zo'n typisch oranje vlekkenpatroon. Er staat van alles omheen dat geen schade heeft: persicaria, cosmos, echinacea. Alleen de hakonechloa heeft wat vlekken, en dat is ook een grassoort. Ik eet ook fruit uit de voortuin, dus ik vind het heel vervelend als daar ook een laag Roundup op zit. Edited August 3, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 eerlijk gezegd denk ik van niet, lijkt meer een soort van roest glyfosaat laat een plantje afsterven door de vorming van eiwitten te verhinderen; opname door blad, en dan stofwisseling torpederen het duurt een tijdje, paar weken, en dan wordt de plant geel/grijs/bruin/dood misschien kun je deze wetenschapper vragen? Kempenaar van de WUR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 3, 2021 Author Share Posted August 3, 2021 Haha, ik denk niet dat die wetenschapper interesse heeft in een graspol. Glyfosaat kleurt de velden oranje-geel, dus de kleur klopt wel. En ook dat plotse, uniforme spikkelpatroon. Bij roest is niet ineens alles oranje, daar zijn de oudere spikkels al zwart voordat de rest is aangetast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Mijn ervaring met glyfosaat is radicaler. In de zin helemaal bruin/oranje, zonder vlekjes stadium. Bruine vlekkenroest als je deze site kan geloven: https://www.hendriks-graszoden.nl/consumenten/ziektes-en-plagen Of oranje strepenroest https://www.graszoden.nl/alles-over-gras/oranje-strepenroest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 4, 2021 Author Share Posted August 4, 2021 Ok, als twee mensen het zeggen, dan moet ik het wel geloven. Roest dus. Het is fijn dat het geen glyfosaat is. Maar mijn achterdocht is wel tekenend voor hoe vervelend ik het vind dat mijn buren met dat spul spuiten. Mijn achterbuurman maakt zijn moestuin schoon met glyfosaat in het voorjaar, en dan waait het ook mijn tuin in. Gelukkig doodt het alleen het gras achter de schutting, maar ik ben steeds bang dat het door de schutting waait. Het geeft me wel stress. Ik zou willen dat ze het snel verbieden, maar dat wordt eind 2023 in Duitsland. De graspol heb ik er uitgehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Ziet eruit als roest, niet als schade van glyfosaat. Als glyfosaat zo verneveld en 6 meter verderop schade aanricht, dan zijn de omringende planten ook zo besmet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TvL D Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Roundup is glyfosaat, Roundup is maar een merknaam, de werkende stof is glyfosaat. Als er zoveel druppeltjes die plant raken denk ik niet dat hij het overleefd, dus helemaal bruin wordt zonder spikkeltjes. Betwijfel sowieso dat het mogelijk is, ik heb vroeger vaak genoeg grasland laten spuiten en het gras aan de slootkant zag je nooit wat aan, laat staan 6 meter verderop. Wat Flup ook al schrijft, alle planten in die 6 meter zouden dan aangetast moeten zijn omdat die dan allemaal geraakt zouden zijn. Over je fruit zou ik me geen zorgen maken. Anders zet je er nadat je ziet dat de buurman gespoten heeft even de sproeier op als je zeker wilt zijn, dan spoel je het meteen weer weg. Maar tenzij je buurman op de plant richt en je hem dezelfde dag plukt zal er geen sprake zijn van een "laag" Roundup op je fruit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts