Mellie Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Prut moesjaar. Ook met datgene wat het wel doet. De pompoenen en courgette planten groeien geweldig. Alleen… ik heb nauwelijks vrouwelijke bloemen. In totaal 3 courgettes kunnen oogsten en er hangen aan 1 plant 2 pompoenen in wording. De rest… Geen bevruchte bloem te bekennen. Dat heb ik trouwens ook met mijn komkommers, maar daar gaat het eindelijk wat beter. Er hangen 5 beginsels aan van 6 planten. Nog nul komkommers gegeten. Het ligt ook niet aan het gebrek van bestuivende, want er zijn honderden beestjes actief bezig en zoemen als een tierelier. Maar ja… zit je dan zonder de vrouwelijke bloemen. Is er nog wat aan te doen? Ik koop overigens elk jaar nieuwe zaden. Nooit van eigen oogst. Vanwege slakkenvraat gebruik ik altijd zo goed als alle zaden. Dit jaar heb ik een mooi aantal planten tegen de slakken kunnen beschermen, maar alsnog amper wat te oogsten. Wat doe ik niet goed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Misschien extra kalium? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Mellie, het is over het geheel genomen een vreemd tuinjaar. Normaliter kom ik om in de courgettes, dit jaar mondjesmaat. En inderdaad een grote mannenbende , en nauwelijks dames. Ik houd mezelf steeds voor dat je met een moestuin ieder jaar opnieuw kunt beginnen. Dus met goede moed plannen voor 2022. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Hier ook een slecht jaar hoor. Ik moet de eerste courgette zelfs nog oogsten, maar het lijkt er zowaar op dat het binnenkort gaat gebeuren. Bij mij komt het ook vooral door slakkenvraat in het voorjaar. Daardoor zijn heel veel zaailingen maar ook echt al grote planten helemaal verorberd. De slakken blijken ook dol op de bloemen… Drie pompoenen zijn eindelijk goed op gang. Twee planten hebben zes mooie (nog kleine) vruchten gemaakt. De andere is een enorme plant maar nog geen enkele vrucht. Daar beginnen nu pas langzaamaan vrouwelijke bloemen in te komen. Nog twee andere planten zijn nog heel klein. Ik heb van die komkommers die geen bevruchting nodig hebben. Die hebben een goede vruchtzetting maar de groei gaat langzaam. We oogsten daar wel gewoon van, maar ik denk een kwart van wat we vorig jaar hadden - ik neem aan door de veel lagere temperatuur. Het enige dat hier nu echt goed groeit zijn boontjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Boontjes en wortelen doen het geweldig goed. De knoflook was ook prima hier. Grote en kleine pompoenen, genoeg oogst. Courgettes gaan echter langzaam en sommige koolsoorten hebben het ook wat moeilijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 (edited) Vele curcubitacea produceren geen vrouwelijke bloemen onder de 22 à 23 °C. Als de temperatuur goed zit en je niet wilt dat de vrouwtjes achterblijven: 1/ Wachten dat er op de eerste tak 5 blaadjes zitten en dan afknippen op 3 blaadjes. 2/ Idem met de zijtakken. Soms lees je tips met andere kwantiteiten aan bladeren, doe waar je het meeste in gelooft en wat jou het beste uitkomt. Ik heb dit zelden gedaan en kan dus niet echt werkelijke spreken uit ervaring. Ik vrees wel dat het wat laat is op het jaar om nu nog te hopen op vruchten. - Hier krijgen we redelijk veel en mooi grote patissons. 20-tal stuks op 2 planten. - De spaghetti pompoenen zijn al een pak groter dan vorig jaar en ze zijn zeker nog niet rijp om te oogsten. 1 plant met een 6-tal stuks. - Een spontane courgette gaf een 2-tal vruchten van rond de 2kg en er komt er nog eentje aan. Bij de geplante courgettes zijn de vruchten iets kleiner maar het zijn er wel meer en een aantal zijn al geplukt. - Iets minder Hokus augurken dan vorig jaar (we eten ze als komkommer) maar ze groeiden wel heel snel en diegene dat er nu nog aanhangen zijn eigenlijk al te groot. - De gewone pompoen komt goed, maar het is nog wat vroeg om te weten wat het gaat geven, eigen zaad en ben niet zeker dat er daar geen kruising in zat. - De watermeloen in de kas is niets geworden, niet snel genoeg gegroeid en overwoekerd door andere planten. - Ook de Kiwano's gaan niets worden. - Er hangen 3 meloenen in de serre op één plant. Ik denk dat er zeker eentje gaat afrijpen, de andere 2 kwamen wat laat, maar het is nog niet verloren als het weer meezit. - Er staat ook nog ergens potimarron (rode pompoen) te groeien maar dat is nog wat vroeg om resultaat te zien. - Ergens moet ook één Luffa staan maar ik weet niet meer waar. Ook al is die eetbaar, deze wordt eigenlijk als spons gebruikt. - Eén enkele Vijgenbladpompoen was laat uitgekomen, en ik denk dat die opgevreten werd door slakken want ik kan hem niet meer vinden, het helpt ook niet dat ik niet meer weet waar die staat. Edited August 7, 2021 by Swa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 (edited) Ik had vreemd genoeg een pompoenplant die begon te bloeien met vrouwelijke bloemen. Het was ook nog eens de eerste plant die ging bloeien, dus het was allemaal voor niets. Het heeft ongeveer twee weken geduurd en toen kwamen ook mannelijke bloemen. Qua verwachte oogst ben ik nu al overweldigd. Formaat en aantal, ik voel me als Dagobert Duck in zijn pakhuis. Ik zwem straks in de pompoenen. Het kan verkeren. Misschien was de temperatuur in het oosten wat beter, maar ik denk iig niet dat ik iets goed deed, of jij iets fout @Mellie Edited August 8, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 8, 2021 Author Share Posted August 8, 2021 Ik denk dat ik het goed of fout inderdaad moet loslaten en accepteren dat het een slecht jaar is. Misschien dat de tip van@Swa nog wat uithaalt. Kan het allicht proberen de uitlopers in te korten.Altijd fijn als er wordt meegedacht! Dank dank dank 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 Het moet niet gekker worden! Een 4e vrouwelijke bloem gemist en zowaar al een courgetje.Sjonge jonge toch 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts