Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rood /bruin blad aan druif 'Vitis vinifera Heike'

NicolasM

Recommended Posts

Sinds enkele weken beginnen aan onze druif de bladeren rood/bruin te worden en sterven af. Ook zijn er wat zwarte plekken te zien op de takken. De bladeren zelf hebben geen schimmelachtige symptomen. Ook niet na afsterven op de grond. We denken een gebrek aan kalk of magnesium. Ook is het de laatste erg nat geweest. Heeft iemand raad?

IMG_20210808_140301.jpg

IMG_20210808_140315.jpg

IMG_20210808_140333.jpg

Bij mij ziet het er ook zo uit, maar het is einde seizoen, en het was een lastig seizoen, dus ik maak me niet druk erover. 

Edit. Ik bedoel dat ik het niet zeker weet, maar dat het me normaal lijkt.

Edited by fre3ke

Wat @fre3ke zegt klopt, het was en is een lastig seizoen, ook bladeren slijten en krijgen langzamerhand herfstkleuren.

Toch is raadzaam om in deze periode nog bij te voeden met magnesiumsulfaat. Enerzijds "een handje" bij de stok maar zeker ook als bladvoeding door te sproeien met een 1%-tige oplossing. NB: Bij de stok niet overdrijven, een  "veelteveel" aan magnesium verstoort de opname van calcium.

In de tijd van rijping hebben druivelaars moeite om voeding bij de druiven te krijgen waardoor lamsteligheid (het bruin worden van steeltjes en verschrompeling van druiven) kan ontstaan. Magnesium werkt bladversterkend en helpt lamsteligheid bij druiven te voorkomen.

Magnesiumsulfaat is in verschillende vormen verkrijgbaar .... kieseriet, epsom(bad)zout, bitterzout en zelfs als voedingssupplement.

Overigens is magnesium als bladvoeding breed toepasbaar in de tuin bij o.a. tomaten, courgettes, canna's.