Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vaccinium uliginosum is echt een verzamelaarsplant. Bij mijn ouders (noord Brabant) staat al meer dan 10 jaar een plant in voedselrijke tuingrond. De rest van de collectie inheemse bosbessen is in de loop der tijd ter ziele gegaan. V. uliginosum kan verbazend goed tegen overschaduwing van buurplanten. Ik heb er nog nooit bessen in gezien.

De V. angustifolium x V. corymbosum hybride 'goldtraube' staat hier wel.

• 1 year later...
Geplaatst:

Inmiddels een jaar verder. Voorjaar 2012 de echte bosbes ( 5 planten , potjes p9 ) in een speciekuip gezet. Staan nu 1 jaar dus, en de eerste bloei is er nu. Ik ben er maar groots mee . Van de 5 planten heeft er 1 het nauwelijks gedaan, maar leeft nog.

dscn513580311367080501.JPG

Geplaatst:

Ik heb hier natuurlijk echte bosbessen in mijn 'achtertuin' staan, ze staan meestal aan de echte rand van het bos (naaldbomen) en op de plekken waar niet echt een opening in het bos is maar een stuk waar weinig bomen staat en gefilterd zonlicht in valt........echt groot worden ze niet, wel veel, weinig opbrengst per plant (meer aan de rand van het bos trouwens)maar er zijn er zo veel dat als je echt opzoek gaat in een dag toch aardig wat bessen bij elkaar kunt vinden.

Ik ben van plan een aantal planten op te graven (niet beschermd hier ) en in beschutte plekjes van mijn kruidentuin te mikken, ze te mesten met speciale bessen/beien biokunstmest...eens kijken wat er dan gebeurd......de plaatselijke frambozen en bosaardbeien doen het er perfect op met geen verlies aan smaak en of geur.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

De echte bosbes in geen geval bemesten. Jaarlijkse val van blad en strooisel is ruim voldoende. Uitproberen kan altijd leuk zijn, zelf weten, maar zelf weet ik de uitkomst al ( lekker betweterig he ? )

Geplaatst:

@Danuta:

Ook zeker in zure grond zetten! pH zou rond 4.5 moeten zijn. Anders gaan ze het echt niet goed doen. Dus koop best speciale potgrond voor zuurminnende planten en neem dan 50% van die potgrond aangevuld met 50% turf (turf is zuur).

Geplaatst:

Hehehe, ik leef hier op de rand van het bos en een alpenweide........, ik mik in mijn kruidentuintje lukraak wat eigen compost, wat gekochte tuinaarde en hier en daar eens wat Mulch...dat rommel ik hier en daar een beetje door elkaar en tot nog toe doet eigenlijk alles het goed wat ik er in zet van zuurminnend tot niet zuurminnend en alles wat er tussen zit.......ik gooi hier en daar bij een plant in de buurt wat extra mest waarvan ik denk dattie wel eens een boost kan gebruiken of gewoon om wat uit te proberen... maar verder rommel ik gewoon maar wat aan... Zal vast allemaal zijn reden hebben al die verschillende toevoegingen van aarde enz, maar ik doe dit zomaar en kijk gewoon wat er gebeurt en probeer volgend jaar weer wat anders )

Ik krijg geen extreem grote planten/vruchten of extreme groei in wat dan ook maar ze groeien vrij natuurlijk behalve die gekke bessen en frambozen sinds ik ze van die mest ben gaan voorzien. Ik ben geen tuinder, ik hoef geen export kwaliteit als er maar wat aan komt wat eventueel ook nog eetbaar en smakelijk is ben ik gewoon tevreden. En soms heeft zich verrassend genoeg iets uitgezaaid waar ik dan ook weer plezier aan heb of zijn er zaken die zo goed aanslaan dat ze mijn kleine tuintje over willen nemen zoals mijn onzelievevrouwebedstro )

1 Bosbes komt in een hoekje te staan waar hij wat schaduw heeft en krijgt net als de Frambozen dit jaar wat speciale bessenbiomest.......eens kijken wat er gebeurt, dit is trouwens 1 of andere gekweekt soort.......ik ga morgen eentje uit het bos opgraven en er naast zetten en dan kijken in de komende jaren wat het verschil is, of er verschil is enz...

Vorig jaar had ik 1 of andere exotische Tomatenplant met stekels overal en die werd zo groot dat je Doornroosjes Kasteel er in had kunnen verbergen...erg zoete tomatenvruchtjes maar een lijdensweg om ze te oogsten... De grote kippen waren er dol en wachten gewoon tot ze goed gingen hangen, de beschermschil zich terug trok en hap! Stond gewoon in een bak tussen de viooltjes en 1 of andere klimplant op redelijk arme grond.......Goh wat kon dat kreng groeien zeg........vreemde-plant50461367325516.jpg

We hebben in dit voorjaar eindelijk de plant met behulp van Machete en handschoenen weggehaald, de resten dan tenmiste, en verbrand.....gemene stekels bleven gemene stekels....

Dus ik zal zeker hier terug melden met mijn bosbessen ervaringen )

MVG

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik heb hier een voormalige heidetuin, op voormalige heidegrond. Dus het is hier dus een hele zure grond. De blauwe bessen groeien hier geweldig en doen het supergoed. Maar de bosbes is een ander verhaal, die heeft echt nog weer iets anders nodig geloof ik, want die groeien hier voor geen meter. Ik heb er wel eens een paar uit het bos meegenomen, maar zonder succes. Mag dat trouwens in Nederland niet? Het bos staat er hier vol mee, kilometers met niets anders dan bosbessen, dus het lijkt me niet zo nodig ze te beschermen.

Geplaatst:

Ik heb even op de lijsten gekeken en de bosbes, zowel blauwe als rode, staan er niet op, wel de bosardbei en jeneverbes......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
Mag dat trouwens in Nederland niet? Het bos staat er hier vol mee, kilometers met niets anders dan bosbessen, dus het lijkt me niet zo nodig ze te beschermen.

Niet persoonlijk bedoeld verder, maar ik kan hier toch wel behoorlijk fel om worden.

Het kan best zijn dat de plant niet of wel beschermd is ( niet dus, zegt Danuta, en dus ik geloof dat best hoor ) Maar je bent gewoon strafbaar als je zaken , wat dan ook, uit het bos meeneemt. Ook hout ( en daar is érg veel van , ook dood hout ) enz enz. En terecht natuurlijk.

Dan ontopic verder. Het opgraven van een echte bosbes uit het bos heeft niet zo veel slagingskans. Moet je er al gauw 20 overpoten om er 2 te kunnen behouden, al is jouw grondje zuur en en en. De bosbes groeit dáár, waar zeer specifieke omstandigheden zijn, die maken dat hij daar graag groeit. Naast zuur, ook zéér doorlatend, bijna open grond, met moslagen , met stooisellaag , takjes , schimmels , vochtigheid die best wel nauw kijkt.

Geplaatst:

Hier wil ik even in meegaan met 1 uitzondering....dood hout....aangezien er in de Nederlandse bossen zowel door staatbosbeheer als door particulieren veel te weinig is en wordt gedaan aan nawinterse opschoningen, behoorlijk bosbeheer enz heeft bvb de boktor zo een snelle opmars kunnen maken in Nederland.....

Niet dat Nederland de enige daarin is, ook in andere landen waar bosbeheer heel lang op een hoog niveau heeft gestaan omdat men daar een inkomen uit betrok , zie je een teruggang in bos opschoningen na de winter en ook daar doet de boktor opmars........ook hier zijn er steeds meer mensen die niet meer echt aan bosbeheer doen, te veel werk, te weinig inkomen dus de jeugd trekt naar de stad en bosbeheer sterft uit.......

Hier zijn nu al de oproepen in de krant vanuit de staat om snel te beginnen met de nawinterse opschoning om valhout en gebroken en omgevallen bomen door weer/wind en sneeuw snel te ruimen en te verwijderen uit het bos......

Wij moeten ook aan de gang, verschillende omgevallen bomen gaan we verwijderen, verzagen, drogen en opslaan als brandhout.

Ennuh, ik haal bosbessen uit mijn eigen bos )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
Mag dat trouwens in Nederland niet? Het bos staat er hier vol mee, kilometers met niets anders dan bosbessen, dus het lijkt me niet zo nodig ze te beschermen.

Niet persoonlijk bedoeld verder, maar ik kan hier toch wel behoorlijk fel om worden.

Het kan best zijn dat de plant niet of wel beschermd is ( niet dus, zegt Danuta, en dus ik geloof dat best hoor ) Maar je bent gewoon strafbaar als je zaken , wat dan ook, uit het bos meeneemt. Ook hout ( en daar is érg veel van , ook dood hout ) enz enz. En terecht natuurlijk.

.

Waar staat in de wet dat je niets uit het bos mag meenemen?

En waarom vind je die wet terecht? Er zijn zaken die je niet moet meenemen uit het bos, zoals grond, zeldzame planten of planten die traag groeien etc, etc. en er zijn zaken waar het niets uitmaakt als je die meeneemt uit het bos, zoals wat dode takken, planten waar er veel van zijn, paddenstoelen, bessen etc. Ik vind het een vorm van vrijheid en ook een recht eigenlijk dat je die dingen wel mee kunt/mag nemen. Volgens mij is dat in Nederland dus ook gewoon toegestaan.

Voor de goede beeldvorming trouwens: op die paar bosbessenplantjes heb ik nog nooit wat uit het bos meegenomen, maar ik heb er dus geen moeite mee als mensen dat wel doen en zou het vreemd vinden als dat verboden is.

Geplaatst:

Nu ja, ik ben geen wet-deskundige oid. Nee. Maar opgegroeid in het bos op de Veluwe, herinner ik me toch echt borden langs toegangspaden tot het vrij toegankelijke bos. Van die groene borden, waarop staat "onder strafwets-artikel zus of zo is het niet toegestaan dat dit en dat en wat al niet meer ( het begeven buiten de paden , toegang tot rustgebieden , meenemen zaken uit het bos etc. )

Ja. Ik weet niet. We gaan wel érg ver off-topic he ? Maar of wetten nu een beperking van de vrijheid betekenen of niet. Wetten zijn wél ergens voor natuurlijk. Ik zou het eerder raar vinden eigenlijk als er geen verbod op zou zijn eigenlijk. Waarom zou iemand iets uit het bos nemen, wat niet van hem is ? Of eigenlijk van ons allemaal. Dus ook van mij.

Je kan het wel een beperking van je vrijheid vinden dat er wetten zijn, maar ja. Dat gaat voor zo veel zaken op. Toch ?

Geplaatst:

Waar staat in de wet dat je niets uit het bos mag meenemen?

Er is veel geregeld onder de ;

Boswet, Flora en Faunawet, Natuurbeschermingswet en vergeet natuurlijk niet het gewone recht aangaande eigendom....

Alle bossen zijn in bezit van personen , gemeentes, bedrijven of van Staatsbosbeheer...........zij kunnen bepalen wat wel en niet mag buiten de specifieke wetgevingen op natuur en in principe loop je dus in iemand anders zijn bezit rond en wordt je geacht alles netjes daar te laten wat er staat of ligt...dat het hier en daar oogluikend toe wordt gelaten of dat er op elke vierkante meter geen controle is is te begrijpen natuurlijk.......

Ps dit is de Lijst van beschermde planten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wettelijk_beschermde_planten_in_Nederland

Dit is de rode lijst:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rode_Lijst_%28planten%29

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal me er eens in verdiepen.

Maar voor mij is het principe toch dat als het geen kwaad kan voor de natuur, dan vind ik het niet zo erg.

Ik snap dat sommige bossen eigendom zijn van bepaalde personen, maar ergens zijn we in Nederland toch ook met z'n allen eigenaar (of van deze wereld eigenlijk). Ik houd me dus aan de wet, voor zover ik die ken, maar ik ben het er niet altijd mee eens.

Geplaatst:

Ik kan je helemaal volgen Wilmer en ben het met je eens maar helaas pindakaas in deze wereld en zeker in Nederland is alles geregeld met regeltjes, grenzen, eigendom etc......

Als iemand al een bekeuring kan krijgen van 130 euro omdat zijn/haar kleutertje in een park een bloemetje plukt dan weet je hoe het in dat land er voor staat.....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Vorige week en van de week de laatste bosbessen opgegeten ter plekke. Wat ik al eerder zei: het is maar 1 speciekuip met 5 plantjes, die het overigens prima doen. Dit jaar dus voor het eerst wat bosbessen. Nog geen hand vol, moet ik bekennen Maar oh, oh , wat wáren ze lekker zeg. Echt.

Van álles wat ik op mijn nieuwe tuin te eten weet te krijgen, spant dit toch wel de kroon. Een echt rijpe kruisbes is lekker ( érg lekker ) en een goede tomaat is lekker. Maar de échte bosbes is toch wel even wat anders. Deze winter een 2e en 3e kuip neerzetten !!

De planten zijn dit seizoen echt fors uitgegroeid. De kuip is nu voor bijna de helft aan oppervlakte met takjes uit de grond begroeid.

• 1 year later...
Geplaatst:

Dezelfde speciekuip 2 jaar later. Dit was de oogst vandaag :

2015-07-10-1073011436551322.55

Niet veel he ? Maar de planten komen dus nu pas een klein beetje op gang. Volgend jaar zal het misschien nét het dubbele zijn. Was wel érug lekker. En de moeite waard.

Geplaatst:

Super!

Bij mij bosbessen zijn door merels lekker gevreten... Een paar stuk gered voor mijzelf

Volgende seizoen gaan die onder het net rijpen...

Geplaatst:

Wat gaaf Bit!! Ze zien er echt mooi uit (en lekker:)). Ik vind dat de bevredigingsfactor ook mee zou moeten tellen bij de opbrengst. Iets moeilijks telen dat lukt, of dat weinig opbrengt maar heel lekker is, kan absoluut de moeite waard zijn! Zie ook het hoofdstuk artisjok. Niet dat dat zo moeilijk is, maar best veel ruimte voor een paar artisjokken...en toch...ik zou bijna alleen daarvoor een volkstuin nemen (want het past ECHT niet in mijn achtertuin) .

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb dit najaar bosbessen binnen gezaaid. Had ik bij nader inzien natuurlijk nooit moeten doen, zielige dunne sprietjes zijn het geworden. Ik las van de week dat je ze gewoon het hele jaar door buiten kan zaaien, dus ik ga het sowieso volgend jaar nog een keer proberen met een paar wilde besjes.

Mijn zielige sprietjes staan sinds eergisteren buiten in hun potje. Met vijftien graden buiten zal die overgang van temperatuur weinig invloed hebben op het overleven. Ze zijn nog steeds zielig, maar wie weet. En gaan ze dood, dan heb ik in elk geval weer wat geleerd.

Geplaatst:

zonder foto geen idee hoe de plantjes er nu uit zien. maar misschien kan je de grond rondom de plantjes wat aanvullen tot het kiemblad? dan staan ze iets minder zielig en sprieterig.

Al is het misschien makkelijker om volgend jaar gewoon opnieuw te zaaien.

Geplaatst:
zonder foto geen idee hoe de plantjes er nu uit zien. maar misschien kan je de grond rondom de plantjes wat aanvullen tot het kiemblad? dan staan ze iets minder zielig en sprieterig.

Al is het misschien makkelijker om volgend jaar gewoon opnieuw te zaaien.

Ik had binnen al wat aarde toegevoegd dus ze staan al een cm ofzo dieper. Maar ik vrees dat het een verloren zaak is hoor. Ze hebben veel te warm en te donker gestaan en het waren ook nog eens late besjes. Mijn ervaring is dat hoe vroeger, hoe sterker.

Als ze blijven leven zal ik eens een foto maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...