Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

bruine vlekken op basilicum

TvL D

Recommended Posts

Ik zie ineens bruine vlekken op mijn basilicumplantje wat al maanden buiten staat in een bak met bosui.

Had hem daar destijds als stekje ingezet om te zien hoe dat ging, hij kwam uit een bak met basilicumplantjes die binnen stonden en het stukje was afgebroken, dus had ik het in water gezet tot er worteltjes aan kwamen.

Hij staat dus in een pot met bosui en de pot heeft onderin een gat zodat overtollig water altijd weg kan, als de grond droog aan voelt gooi ik er regelmatig water in.

De bosui doen het prima en de basilicumplant deed het ook prima, het is een mooie stevige plant geworden waar ik verder nooit van geoogst heb aangezien ik 2 bakken binnen heb staan die al genoeg produceerden.

Nu zie ik dus deze vlekken.

Dacht in eerste instantie aan meeldauw, maar als ik daar foto's van zie is de hele plant aangetast, hier is het hoogstens 25% van de plant.

Ik las ergens dat de blaadjes ook zwart kunnen worden als de blaadjes nat worden en daarna zonlicht erop komt.

Nou heeft deze plant dus de afgelopen week buiten gestaan en is er aardig wat regen gevallen met zon tussendoor.

Dus vroeg me af of iemand hier een idee heeft wat het is en of ik deze blaadjes nog kan gebruiken in het eten?

basilicum zwarte vlekken jpeg.jpg

basilicum zwarte vlekken 2.jpg

Te nat leek me onwaarschijnlijk aangezien er een gat onder in de pot zit waardoor overtollig water weg kan lopen en er bosui naast staat die blijkbaar flink wat water gebruiken.

Heb er vaak water bij gedaan omdat de grond goed droog was.

Hieronder 3 foto's van de hele plant.

Het is overigens basilicum met klein blad, de zaadjes met groot blad waren op toen ik ze kocht, maar voor volgend jaar heb ik al wat grootbladig zaad gekocht.

Deze plant heb ik nooit geoogst.

Basilicum plant 1.jpg

Basilicum plant 2.jpg

Basilicum plant 3.jpg

Basilicum houdt niet van dit koude en natte weer.

(Nat als in 'regen'). 

Dat aangetaste blad kun je vast wel eten, maar het ziet er niet erg smakelijk uit.

Edited by speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Dank voor de reacties iedereen, het zal inderdaad wel met het weer te maken hebben gehad.

Heb de blaadjes overigens toch maar weggegooid, had zoveel planten staan dat het een beetje onzinnig is om die verkleurde blaadjes nog te gebruiken.

Zit al wel te twijfelen over hoe ik het volgend jaar aan ga pakken.

Toch maar proberen er wat buiten te zetten, want tot het weer van de afgelopen weken ging dat plantje prima.

Heb wel zaden gekocht met grote bladen, dat lijkt me toch fijner kweken en oogsten.