Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Volwassen kiwibessen: Geneva (v) en Ananasnaya (v).


Aanbevolen berichten

Ik maak niet snel reclame voor de Firma Vreeken, maar ze verkopen 360 volwassen kiwibes vrouwtjes: gaat om de rassen Ananasnaya (een iets verouderd Russisch ras, zou wat naar ananas smaken) en Geneva.  Geneva is ook een oud ras, maar van de klassieke rassen één van de vroegste.

 

De planten zijn 10 jaar oud en komen van een kweker in België die het bijltje er bij neergooit.  Waarom is niet bekend, ik zie wel dat de kweker geen vaste installatie voor vorstbescherming (beregening) heeft staan in zijn velden.  Of hij is klaar met de Aziatische fruitvlieg, hoewel professionals die ontwijken door de bessen een paar weken (te?) vroeg te plukken zolang ze nog te hard zijn voor die kl*te vlieg. 

 

Eén plant kost 75 euro,  twee planten van elk ras één is samen 100 euro.   Vreekens logica is echter dat je voor 2 exemplaren van éen ras je 150 euro betaalt. 

 

Zelf neem ik er elk van één af, maar ik sta open voor elk redelijk bod voor de Geneva.  Als je een beetje (zeg de Randstad) in de buurt van Gouda woont, ben ik bereid die daar te leveren.  Ik heb namelijk al 2 volwassen Geneva's staan.   Dus wie heeft interesse in een Geneva?  Je hebt altijd een mannelijke bestuiver nodig zoals mannelijke variant van de Weiki. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik had het ook gezien. Heb alleen geen bestuiver. Laatste man is door de slakken verorberd deze lente. Was nog klein, en de slakken kwamen telkens op het jonge blad af. Alhoewel de late nachtvorst de eerste uitgroei doodde. En de volgende uitgroei dus de slakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die slakken zijn echt .................. Kostte mij dit jaar ook al een prijzige Duitse kruising tussen Arguta en Kolomikta (doel was het oogst seizoen te verlengen door al in augustus te kunnen oogsten). 

 

Ik heb twee volwassen Weiki's (>7 jaar, bloeien al meerdere jaren) maar heb ze op twee locaties (aan huis en in de volkstuin) nodig.  Maar ik kan dus wel enthout voor je afnemen als je één van de vrouwtje deels wilt ombouwen.   Ik heb enten nog nooit gedaan maar er staat een goede werkinstructie op dit forum. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten heb ik dit jaar wel voor het eerst, met appel, gedaan.
Simpele methode met enttang van AliExpress, en te oud hout. Was in mei, toen het enthout al 4 maanden in de koelkast lag. Deel had al knoppen laten vallen en deel was begonnen met uitlopen.
Desondanks is ongeveer 1/3 succesvol geweest.
Ik heb ook een entmes, maar die was ik toen kwijt.

Ik zou komend voorjaar wel wat kunnen proberen te enten. Bedankt voor jouw aanbod.
Denk wel dat het wat moeilijker zal zijn omdat het entmateriaal veel dunner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Vandaag bij Vreeken geweest . Ik kon ter plekke de Geneva (die een beetje ongewenst was want heb al 2 volwassen exemplaren) in ruilen voor een volwassen mannetje.  Ik heb nu 2 volwassen mannen en vier volwassen dames op die locatie (en nog mannen en vrouwen in aanwas) dus zit ruim in mijn dekking qua bestuiving.   Het aanbod in de slotalinea van het eerste bericht gaat dus van tafel

 

Je kan dus informeren naar een volwassen man (a 50 eur) @acpronk

Volgens Vreeken "Weiki / Manny".  Ik denk dat hij dus gewoon Weima (mannelijke Weiki/ Bayern kiwibes) bedoelt.  Maar voor hetzelfde geld is de man OF een Weiki of een Manny (onofficieel Belgische ras) omdat de kweker beide varianten had staan (zonder goede labels).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Goldfish locked en unlocked this topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...