Nieuw Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Normaal wordt Colt voor zure kersen gebruikt maar ik vroeg mij af stel je hebt een GiSelA met zoete kers erop, kan je dan nog tweede ras op de GiSelA plaatsen of moet dat echt Colt zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Neen. Hoeft geen Colt te zijn. Colt is een oudere en heel algemeen gebruikte onderstam vooral voor zoete kersen. Zure kan ook ...maar omdat zure kersen veel minder groeien dan zoete kersen is het verschil in gewenste grootte meestal het criterium. Colt kun je erg gemakkelijk zelf vermeerderen trouwens. Een zure kers op Colt kun je goed op een grootte van 2,5 a 3 meter houden. Bij zoete kersen zullen vele soorten, ligt aan de groeikracht van het ras, toch veel grotere bomen geven. Van Gisela onderstammen (die ook weer via in-virto-klonen gemaakt worden en bijna niet zelf te vermeerderen) zijn er meerdere types met verschillende groeikracht. Het bekendste is de Gisela5 waarmee je meeste zoete kersen wel rond de 2,5 a 3 meter kunt houden. Het is een dure onderstam, die vooral ontwikkeld is voor professionele kersenteelt op grote oppervlakten. Voor snoei en pluk is geen ladder nodig en bomen kunnen onder overkappingen blijven om te beschermen tegen vooral barsten door regen, maar ook wel vraat en hagelschade. Als je een kleiner kersenboompje wilt is het een goede keuze, alleen zal het niet meevallen om kersenboomkwekers te vinden die entingen op Gisela 5 verkopen. Zal meestal Colt zijn. De zwakst groeiende Gisela-soort is Gisela-3, G5 heeft wat meer groeikracht en Gisela-6 nog iets meer. Maar omdat zoete kers van nature hard groeit, blijven ook kersen op deze onderstammen nog flinke groeiers. De Weigi-2 onderstam is vergelijkbaar met Gisela-5 in groeikracht en mogelijk een verbetering afhankelijk van je klimatologische omstandigheden. Naast groeikracht van eenonderstam en groeikracht van het ras is ook je bodem erg bepalend voor welke onderstam je best kiest. Bij kersen en andere Prunus is het vooral een groot misverstand dat snoeien helpt om een boom klein te houden. Snoeien stuimuleert een boom juist om harder te gaan groeien en groter te worden. Via uitbuigen van de gesteltakken kun je je kersenboom (geldt ook voor pruim!) veel beter in bedwang houden en aanzetten tot dragen. Hier een aardige beschrijving van die techniek: https://www.chrisbowers.co.uk/guides/cherry-trees.php 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts