Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Egelhuis gebouwd, moet het tocht-dicht?

fre3ke

Recommended Posts

Vandaag heb ik van houtresten dit egelhuis gebouwd. Met een oude grespijp als toegang.

IMG_20210921_185612.thumb.jpg.3f0c2dc3a4b8cb2283e3cddc5c4a6911.jpg

IMG_20210921_191313.thumb.jpg.cfcf702f5a9fdec2bb43f1492662a541.jpg

Het was allemaal erg improvisorisch. Daardoor zitten er nu aan weerszijden kieren, daar waar de bovenste plank de onderste overlapt. 

IMG_20210921_185734.thumb.jpg.55560a860c7b762d0134f4a17596c530.jpg

Mijn vraag: moet ik dit zo laten, of het dichten? Ik kan er een prop hooi in stoppen, of wat klei die ik nog heb liggen. 

Frisse lucht krijgt de egel waarschijnlijk wel via de buis. Die trouwens ook niet perfect op het huis aansluit. Ook hier de vraag of ik die aansluiting straks bij plaatsing moet dichten. 

Het dak heeft wat smalle kieren, maar op bouwtekeningen van een egelhuis zie ik een spleet van 2 cm onder het dak die wordt vrijgelaten. Zoveel ruimte zit hier niet. Misschien moet ik daarom de kieren aan weerszijden niet afdichten? Of zitten ze te laag en geven ze vooral koude tocht? Ik weet het echt niet.

En de plaatsing. Ik had vorig jaar een slapende egel naast een houtstapel waar worteldoek onder lag, en plastic erover. Ik lees overal dat zo'n huis het beste op een stoeptegel kan worden geplaatst. Maar de bodem zelf lijkt me beter isoleren dus ik wil dit huis ook op wat worteldoek zetten. Iemand ideeën daarover? Overstroming is hier op het zand niet zo'n risico, ik zet het huis sowieso op een hoger deel.

Egels kunnen niet tegen vocht...

soms zorgt de egelstichting voor een zinken of ander waterdicht dubbeldak...

een beetje tocht is goed voor het drogen  ze rollen zich gewoon in het materiaal..,

maar als ze eenmaal slapen merken ze de lekkage pas te laat...

Ik heef ze altijd (slaap) hooi, maar hier bij de opvang liggen ze gewoon

droog en onverwarmd in een eigen handdoekzakje..

maar goed die gaan niet echt in winterslaap

en blijven eten en drinken krijgen omdat ze te zwak zijn...

Ik denk niet dat de kieren inregenen, en het dak ook niet, dat heeft een soort dubbele laag. Het gaat dus echt om tocht. Maar dat is niet zo'n probleem, als ik de reacties lees.

Vorig jaar had de egel een slaapzak van gras om zich heen gemaakt. Dus ik wil inderdaad gedroogd gras in het huis stoppen. Ik heb al een hele zak gras klaarstaan, ik heb de hele zomer niet gemaaid dus het is mooi lang.

@Day, ik zit veel in Amsterdam maar ook dan is Petten nog een eindje rijden, het lijkt me niet handig om het jong op te halen. En het huis heeft als het goed is een bewoner. Ik had vorig jaar een egel, maar zijn/haar slaapplaats is aan het instorten (het plastic gaat scheuren, zie foto). Het nieuwe huis is de vervanging.

Maar hoe ver slapen ze uit elkaar? Er kan misschien wel een egelhuis bij.IMG_20210921_190839.thumb.jpg.2d7ce6ac34e9a67020961ce3362c38c2.jpg

Edited by fre3ke

• 3 weeks later...

Gisteren het egelhuis geplaatst, maar ik weet niet of de ingang te veel in het zicht zit zo.IMG_20211019_153824.thumb.jpg.bb9d73db46978dc8bdc741a7ccda3130.jpg

Het terrein is bij die houtstapel best open, dus het kan niet echt anders. Ik heb wel een uitgegraven boomstam met wortels er een beetje voor gelegd.

Het huisje blijft mooi droog van binnen. Het staat op worteldoek, ik heb er een krant in gelegd (heeft hij wat te lezen in bed 🙂) en daarop veel hooi.

Edited by fre3ke

• 1 year later...

Een egelhuis moet tenminste 42 cm hoog zijn aflopend naar 38 cm ivm regenwater dat er zo kan aflopen. Bovenaan moeten kieren van max 1,5 cm zitten voor de ventilatie. Zit de ventilatie te laag dan ligt de egel op de tocht en kan daar ziek van worden. Binnenmaten: 50 x 45 cm. Als de sluis in het huis zelf zit, dan is de binnenmaat groter. Zie ook de FB-site ‘egelleifhebbers’.
Zo zie je dat de meeste egelhuizen te laag zijn en onvoldoende ventilatie hebben.

• Thanks 1