Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ach het mag als mulch blijven liggen dit seizoen. Houd het water tegen dat wil verdampen.

Even een to-do lijst toevoegen:

Plastic halen voor zaaistellage

Stoeptegels ingraven onder schutting buurvrouw (tegen het woekerende onkruid van haar kant )

Matten tussen schutting buurvrouw (zelfde reden als hierboven)

Stoeptegel-rand maken

Tuingrond halen

Onkruid wieden in de fruittuin

Potten en bakken afwassen

Raster uit de grond halen en verzetten

Stro halen

Buizen opbergen

MM uit elkaar halen, planten eventueel verpotten in bakken

Aardappelbak uit elkaar halen, aarde verdelen over de rest

Good things come in small packages

Geplaatst:

Hornbach zou dat plastic hebben.

Misschien dat dat plasic bij de tafelzeiltjes op rol ook goed is?

(Ze verkopen dat o.a. bij Marskramer, allemaal van die rollen met tafelzeiltjes...ook transparant zit daar tussen..)

Maar je hebt het druk!!!

Wij gaan ook weer verder van de week, als ik niet weer ziek word

Heb er zo'n zin in!!!!!!!!!

Geplaatst:

Miranda, ik mag dan wel aan t klussen zijn in de tuin, maar ben ook ziek (keelpijn, grieperig). Gewoon doorgaan denk ik dan, want niemand anders doet dat voor mij. Ik vind ook dat als ik gewoon lekker (en ontspannen) in de tuin bezig ben, ik minder lang ziek ben.

Dennis, dat bij de huishoudwinkels is idd erg duur. Vandaar de vraag hier. Zo'n stellage is 1.40 hoog, 0.60 breed en 0.28 diep. Daar gaat niet zomaar een metertje overheen. Het moet wel een paar seizoenen meegaan. Anders is het nog duur qua aanschaf.

Geplaatst:

Kan je in plaats van plastic ook plexiglas tegen de stelling aanmaken? heb ik ook gedaan, blijft jaren zitten en je hebt een echte kas. Ik had de dunste en goedkoopste genomen en in de bouwmarkt op maat laten zagen, met een hete spijker gaatjes gesmolten en zo met ijzerdraad de delen vastgemaakt. Met boren heb je kans dat het scheurt.

Geplaatst:

Dat is toch wel een stuk duurder. En de voorkant moet open kunnen om er makkelijk bij te kunnen.

Geplaatst:

In plaats van plexiglas met plastic golfplaten werken? Zag laatst nog een stuk van ongeveer 2m² voor €6,- , Dat is over het algemeen wat goedkoper dan plexiglas denk en ook simpeler schoon te houden dan een stuk plastic denk ik. Geen idee hoe dat dan weer is in verhouding met tafelzeil... Alleen is het dan nog wel even puzzelen wat de voorkant betreft..

Je zou ook bij een bouwmarkt gewoon is kunnen kijken bij het bouw-plastic etc. Je hebt ook van dat stevige plastic wat onder dakpannen etc. ligt... Niet doorzichtig maar wel zeer stevig. Geen idee wat dat moet kosten. Heb wel ooit ene rol met ruim 300m² aan plastic zien liggen voor €20,- , was niet extreem stevig maar sterk genoeg om 1 seizoen mee te gaan... en met die 300m2 kan je flink wat seizoenen verder!

Geplaatst:

Golfplaten? Daar zit toch veel te veel ruimte tussen. Nee dat wordt m niet, bovendien zijn die denk ik ook veel te zwaar voor de stellage, die weegt bijna niets. En ik wil t liefst doorzichtig plastic, want het is toch voor de zaailingen. Het moet toch groeien. Dat lijkt me niet goed gaan met ondoorzichtig plastic.

Geplaatst:

Idd, dat valt reuze mee. Ik denk bij golfplaten ten 1e niet aan zulke kleine golfjes, en ten 2e niet aan doorzichtige.

Blijft het een punt hoe ik die dan moet gebruiken om open en dicht te doen

Geplaatst:

Ben onlangs nog een YouTube filmpje tegengekomen waar iemand een hele kas van doorzichtige golfplaat had gebouwd. Zei dat het eenvoudig was om te verhuizen zo.

Zeg even als ik moet proberen om hem weer op te snuffelen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik heb al aardig gegoogled en getubed

Inmiddels is de grote buxus bol ook uit de achtertuin verdwenen. Was er zo uit want ze hebben vrij oppervlakkige en kleine wortels. Daar een paar stenen in leggen en we kunnen weer fatsoenlijk met de fiets door de poort.

Nog even de stoepbanden opgestapeld, en het gat gedicht wat nog in het hoekje zat. Ik heb uit t gat veel kiezels kunnen zeven en daar wat afval bakstenen en tegels ingegooid. Beetje steen eruit, beetje steen er weer in Dat zijn we al weer kwijt. Nu die oude stoepranden nog. Ik zat er nog aan te denken om het "zwembad-gedeelte" opnieuw te betegelen met alleen grindtegels (stoeptegels gaan er dan uit), dat geeft een mooier resultaat en kan ik de stoeptegels als rand omhoog zetten voor de groentetuin.

Gisteren ook nog een ongelukje gehad met de zaailingen. Ik wou een tray met zaailingen van tomaten in de vensterbank zetten (stonden nog voor de verwarming) en toen ging er duidelijk iets mis, alle bakjes omgekukeld en lagen op de grond. Omdat ik weinig tijd had en ook nog de zooi moest opruimen heb ik ze maar snel weer bij elkaar geraapt en zo weer neergezet. Ik zal s gaan kijken wat er van geworden is want gister ben ik verder vergeten er naar om te kijken

Geplaatst:

Ik ben erg benieuwd hoe je tuin is als die klaar is, volgens mij wordt het heel mooi

Die zaaisels overleven het vast wel, ik had vorige mijn romanesco zaaisels laten vallen en die gaan nog steeds goed

Schrijffouten onder voorbehoud

Geplaatst:

Dank je Night, dat wordt wel de bedoeling. Het plan is er! En ach vorig jaar is dat ook heel leuk geworden door vindingrijk te zijn, dus waarom dit jaar niet

Met die zaailingen hoop ik dat t goed komt. Net gekeken, even wat beter aangestampt en de aarde weer erin en t zag er nog goed uit. Mocht t toch niet goed gaan, dan kan ik idd altijd nog een keer wat zaaien. Het waren de tomaten "Islandaise" en "Super Roma". Ik weet nu alleen niet meer welke wat is, maar ja dat zien we vanzelf wel als t vruchten laat zien. Hopelijk zijn ze beiden van dezelfde hoogte. Dat is wel van belang bij het uitplanten naar buiten.

Geplaatst:

Jups, heb je goed gelezen

Ik heb er al 1 staan (op zolder nog), de 2e ga ik aankomende week halen. Dan kom ik er weer langs.

Wat ik er fijn aan vind is dat je die planken om kunt draaien naar boven toe. Die planken hebben een opstaand randje dan en daar zet ik dan de potjes met zaaisels op en geef ik via de plank water. Lijkt me een stuk makkelijker dan al die potjes per stuk. Ik zet ze tegen de muur van de schuur dus super stevig hoeven ze niet te zijn omdat ze toch weinig wind vangen in die hoek. En als ik er plastic overheen span worden ze ook weer steviger.

Overigens, ze worden in elkaar geschroefd. Geen geklik oid. komt er aan te pas.

Geplaatst:

Die van oma niet...daar stond een pot op en aar zat een barst in dus hij lekte en dat werd en hele rare plek...met een beetje wittig...kan het niet zo goed uitleggen. Dus als zo'n soort reactie kan plaats vinden lijkt het mij dat er dan iets van stoffen vrij komen. Plantjes kan je toch ook beter niet direkt in zinken bakken of potten zetten? Ook zo'n soort reden dacht ik.

Geplaatst:

Action heeft van dat plakplastic, wit, houtachtig en met vrolijke bloemen enzo. Kost niet zoveel, ik heb 2 rollen liggen voor in m'n kamer de boekenplanken te beplakken dus ik moet even zoeken voor de maat als je dat wilt weten. Mijn moeder denkt dat het 1,79 kostte maar weet het niet zeker.

En anders gewoon tafelzeil of een vuilniszak?

Geplaatst:

Eerder dat laatste denk ik want ze blijven als ze eenmaal daar staan gewoon buiten. Plakplastic zal dan wel los gaan laten bij vocht.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...