Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Ik vind munt ook geweldig, vooral muntthee met honing, mmmmmmmmm.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat munt zich onderling heel snel kruist, zodat je daarna ook nooit meer 'zuivere munt' in je tuin hebt staan.

Wat is jullie ervaring hiermee??

Nou heb ik daar geen ervaring mee omdat ik alleen maar aarmunt heb staan, maar ik vind eigenlijk nooit zaailingen van de munt terug. Het groeit steeds weer uit via de wortelstokken. Zolang je de wortels niet wegrooit zullen ze elk jaar gewoon weer "zuiver" terugkomen.

Geplaatst:

leuk topic dit. Heb in Fr. iets van 8 a 9 echt duidelijk verschillende munten staan. Zal verderop dit seizoen foto's nemen. Ging mij ooit vooral voor het genot tijdens het wieden, en de insecten natuurlijk ( Memph ) vlinders, vlinders. onnoemelijke aantallen.

Geplaatst:
Ik heb zo het idee dat mijn bergamot-munt hetzelfde is als jullie odeklonje munt..sterke geur,

donkerdergroen met een roodbruinachtig vaag randje? woekerd idd erg, en heeft mmoie grote bloemen. Niet lekker in de the

Bergamot met muntsmaak/geur (Monarda fistulosa subsp. menthifolia) is eigenlijk geen echte munt en woekert ook niet dus 't zal wel odeklonje munt zijn die je hebt, denk ik.

Bergamot in bloei:

moment53391327540772.jpg

Dit is dan de Mentha rotundifolia 'Eau de Cologne' met het typische getande blad:

meedco42851327540901.jpg

Deze gebruik ik voor van alles en nog wat, werd me als zijnde marrokaanse munt verkocht maar is eigenlijk rasechte Mentha spicata 'Crispa' (KRUIZEMUNT). Te herkennen aan zijn glad, licht geribbeld blad en mooie paars-blauwe bloei aren:

mescri25281327541072.jpg

Verder heb ik sinds november vorig jaar nog volgende soorten geplant:

Mentha gentilis (x) 'Variegata' (PALINGKRUID):

megvar27571327541214.jpg

Mentha piperita (x) (PEPERMUNT)

mepipe97141327541295.jpg

Mentha piperita (x) 'Citrata' (APPELSIENMUNT)

mecitr67461327541374.jpg

Mentha spicata 'Nigra' (ZWARTE PEPERMUNT)

menigr61151327541481.jpg

Een variant daarvan is de chocolade munt die naar mijn gevoel wel degelijk aan de gekende engelse "After Eight" doet denken.

(Ik pik regelmatig een blaadje weg in de zomer als we gedurende de weekendwandeling voorbij de boerderij komen waar allerlei kruiden voor de ingangspoort staan. Lekker verfrissend)

Eentje die voor een keer niet woekert heb ik ook geplant als bodembedekkertje, het is amper een cm of twee hoog:

Mentha requienii (Corsicaanse munt)

merequ80591327542304.jpg

Ook heb ik me laten vertellen dat je verschillende muntsoorten liever niet te dicht bij elkaar plant omdat anders de typische aromas zouden vervagen.

Over kruisbestuiving heb ik het onlangs nog met Jorieke gehad en als ik het goed heb dan zou dat enkel een probleem zijn als je plant zich zou uitzaaien. Daarom raadt men wellicht ook aan (ook om bladvorming te bevorderen uiteraard) om de bloemtoppen uit te knijpen. (Beetje zonde want sommige zijn best wel mooi )

De soorten die wij klassiek gebruiken in de keuken en als thee zijn eigenlijk allemaal hybrides afkomstig van de watermunt (Mentha Aquatica x ?), die je hier in de streek soms nog wel in het wild aantreft trouwens.

Als iemand graag had dat ik een fotootje upload van zijn of haar muntsoort dan laat je het maar weten, ik snor het wel op.

Wat me ook opviel bij de muntsoorten die ik bij een kwekerij had besteld is dat die jonge planten nauwelijks op het oog van elkaar te onderscheiden zijn. De corsikaanse munt niet te na gesproken, die is echt uniek in zijn soort.

Deze heb ik trouwens ook op de markt gekocht en blijkt marrokaanse munt te zijn. Is zachter, minder muntig van smaak dan de klassieke pepermunt:

marrokanische-minze-erste-bluetenstaende25331327543259.jpg

Er zijn verschillende andere aromatische planten die naar munt geuren en smaken maar die horen eigenlijk tot een andere famile dan de eigenlijke munt.

Geplaatst:

Ja die onderste is Marokkaanse munt.

Geplaatst:

Laat me die maar gelijk inkoppen Marinus

Ik heb zaad van:

mentha spicata(oeps dat is dus de gewone kruizemunt...die weet ik)

Mentha x villosa

mentha aquatica(is dat gewoon watermunt??)

en zou graag een fotootje erbij hebben

en ook nog van de Calamintha Branneana maar weet niet of dat een munt soort is of een tijm soort....kan er niets van vinden op internet

die Corsicaanse munt ga ik eens naar op zoek; lijkt me wel apart een munt-bodembedekker

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Super Marinus!

Wat mijn Bergamot-munt betreft..dat is een echte munt en geen Monarda! Die zoeken we dus nog op. Het is niet de Eau de Colognemunt.

Wat denk je dan van mijn eerste foto? Deze munt heb ik alleen nog maar in de pot gehad, en ik weet niet hoe hij zich gedraagt erbuiten..hij werd met bloem niet al te hoog 30/45 cm...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ah, juist. Die was ik totaal vergeten.

Dit is de enige kwekerij waar ik die munt van ken:

http://www.lajardinierearomatique.com/topic1/page36.html

De munt op je eerste foto is me een compleet raadsel. Nooit eerder gezien maar goed, er zijn er ook zo ontieglijk veel, he.

Zo te zien aan de uitlopers gedraagt ie zich als de meeste andere muntsoorten dus misschien toch liever niet loslaten in de tuin?

aangepast door Gast

Geplaatst:
Laat me die maar gelijk inkoppen Marinus

Ik heb zaad van:

mentha spicata(oeps dat is dus de gewone kruizemunt...die weet ik)

Mentha x villosa

mentha aquatica(is dat gewoon watermunt??)

en zou graag een fotootje erbij hebben

en ook nog van de Calamintha Branneana maar weet niet of dat een munt soort is of een tijm soort....kan er niets van vinden op internet

die Corsicaanse munt ga ik eens naar op zoek; lijkt me wel apart een munt-bodembedekker

De x villosa of cubaanse munt of ook nog mojito munt genoemd naar de befaamde cocktail.

92f51438351327599535.jpg

pm3594311327599559.jpg

Of die volledig winterhard is weet ik niet (vermoedelijk tot -15 gr. De bloeivorm en kleur lijkt op de Spicata maar dan iets meer lila tot wit.

Mentha Aquatica is idd gewoon watermunt, een inheems moerasplantje die je langs beken en vijvers vindt. Hij mag gerust met zijn voetjes tot 10cm in het water staan.

d05_8554_mentha-aquatica57401327599937.jpg

Zoals je hem op de foto ziet, zo ken ik hem ook in het wild hier bij ons in de streek. Qua smaak oninteressant dus vooral voor de bijtjes en vlinders leuk.

Calamintha (vrij vertaalt uit het grieks: mooie munt) is geen echte nunt en ook geen tijmsoort zoals de nederlandse benaming steentijm laat uitschijnen.

De "Branneana" varieteit is ook voor koekel totaal onbekend.

De steentijm speelt wel gastvrouw voor enkele vlindersoorten dus zaaien maar, we zien wel wat het wordt.

Calamintha sylvatica 'Menthe' (die met een vleugje munt dus) ziet er zo uit:

cament74391327600642.jpg

Zelf heb ik enkele Calamintha Nepeta besteld, kunnen we later eens vergelijken.

De corsikaan kan ik alleen maar aanraden. Bijzonder makkelijk en zelfs al vriest hij bovengronds helemaal weg dan komt ie toch nog terug in het voorjaar.

En geuren dat dat spul doet.

Geplaatst:
  • Auteur

wat een geweldige leuke kweker dan! Voor die Gembermunt ga ik wel mijn best doen!

Maar die Bergamot-munt is toch anders..zoals ik zei, het is geen Monarda-soort en de bloeiwijze is een aar..

Hierbij een foto van hoe de takjes er nu uitzien. het topje is zo groot als mijn duimnagel. Ik vind hem zelf niet zo lekker, en als ik dit takje frot vind ik de geur eigenlijk wel onaangenaam..zoiets als water munt met schoensmeer...img_392923561327605061.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

De munt van de link is wat men bergamot munt noemt (en dat is een echte munt hybride) en die bloeit zoals je op de foto ziet, in verdiepinkjes langs de stengel heen dus zoals de watermunt ook doet.

Ik zoek nog even voor je of ik nog andere varieteiten vind met een regulier bloeiaar....

Het is geen Yerba Buena, he? Die wordt daar wel eens mee verward...

DIt vond ik nog maar is hetzelfde als in de link die ik al gaf lijkt me:

http://www.calflora.net/bloomingplants/bergamotmint.html

Geplaatst:

Dank voor de mooie fotootjes Marinus . Ben ik ook benieuwd wat die Calamintha Branneana gaat worden.....zal t wel weer hebben overgeschreven van een of ander lichtelijk onleesbaar bordje in een bezoektuin( waar ik het dan niet kan laten om zaadjes te "lenen" als die planten er overvol mee staan te wezen )

Geplaatst:

Graag gedaan.

Ondertussen heb ik wat gevonden dat zou kunnen overeenstemmen met jouw Calamintha zaadjes:

http://flowers.la.coocan.jp/Lamiaceae/Clinopodium%20chinense%20parviflorum.htm

Clinopodium chinense var. parviflorum oftewel: Calamintha chinensis Bentham var. grandiflora Maximowicz

De pics doen me alvast denken aan de Calamintha Grandiflora die je vrij makkelijk vindt in onze kwekerijen.

Geplaatst:

Voortbordurend op de gedachte dat ik een lettertje verkeerd heb overgeschreven...ben ik ff gaan puzzelen en uitgekomen op de calamintha brauneana....die geeft wel hits en ook prentjes...ikke helemaal blij...allemaal springuuhhh

ik vond deze gegevens:

voorkomen : vaste plant

bloemkleur : wit-blauw

bladkleur :

bloeitijd :

juli - november

hoogte : 30 - 40 cm

wintergroen : wintergroen

winterhard : tot -30

fiche standplaats

licht : halfschaduw

bodem : luchtig

vocht : vochthoudend

zuurte :

herkomst : ??

Maar over het algemeen alleen als naam genoemd in de databases verder niet veel gegevens...en ook geen nederlandse naam kan ik vinden.

Geplaatst:

@appelvrouw daar staat bij : doet denken aan munt...dus t is geen muntsoort dan??

Geplaatst:
  • Auteur

Nee het zou een Nepetasoort zijn..

Geplaatst:

jammer ...ik wil altijd aan plantjes proeven

Geplaatst:

Volgens wat ik kan vinden zou het deel uitmaken van het genus Calamintha die tot de Lamiaceae familie horen zoals de meeste kruiden.

Deze werd voor het eerst beschreven door Sandor Javorka en aangetroffen in de Julische Alpen (Slovenie).

Oef....Blij dat we er uit zijn.

Geplaatst:

Maar is dus wel een kruid dat ik kan proeven dus

on topic..Terug naar de echte muntsoorten!

Geplaatst:

Wij hebben ook nog Argentijnse munt. Geen echte munt maar geurt wel veel meer naar munt dan munt naar munt geurt. Echt die frisse muntgeur waar pepermuntjes ook naar geuren/smaken.

Geplaatst:

Ik heb ook wat munt plantjes, het ras weet ik niet, ze komen van een tuinder af, en er komen bloemen in van zon 50 cm, Mentha volgens mij.

Omdat het kan.

Geplaatst:

Moet dat niet 5 cm zijn ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Wij hebben ook nog Argentijnse munt. Geen echte munt maar geurt wel veel meer naar munt dan munt naar munt geurt. Echt die frisse muntgeur waar pepermuntjes ook naar geuren/smaken.

Lippia Polystacha?

Familie van de verveine. Wel niet winterhard dus binnenhalen.

Geplaatst:
Mentha volgens mij

Dat denk ik ook, ja.

Er zijn wel zo'n duizend soorten en er komen er nog steeds bij....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic