Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hier zijn een aantal muntsoorten;Mentha aquatica Watermunt

Mentha arrvensis Akkermunt

Mentha Xpiperita Pepermunt

Mentha pulegium Polei

Mentha requienii

Mentha spicata Groene munt

Mentha suaveolens Appelmunt

Mentha X villosa f.alopecuroides Wollige munt

Deze en nog andere muntsoorten kun je zowel in salades als ook in thee gebruiken.

m.v.g.

hansi

Geplaatst:
  • Auteur
@Appelvrouw: Ik weet niet of de bloemen verschillen, ik heb er dit jaar geen bloemen in. Maar het blad is echt anders.

Tja ik weet het ook niet Jorieke, die vrouw was er stellig in...dan noem ik hem maar weer "altijd goed wijfie"...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dwerg watermunt:

img-20120907-0010358411347029325.jpgimg-20120907-0010497951347029346.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Nou verdorie, dacht ik eindelijk een naam gegeven te hebben aan mijn Altijd Goed Wijfie...hij lijkt ook best wel op die dwerg watermunt...

Geplaatst:

Daar zouden we eerst de juiste latijnse naam van moeten hebben, weet je die Frank ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Lijkt er erg veel op. Heb jij mijn foto van de blaadjes gezien? Hij had zich uitgezaaid nadat de moederplant in de pot van de winter was bevroren...hij ruikt sterk naar munt, maar ook lekker fris heel vaag citroenig...maakt geen lage uitlopers

Geplaatst:
Ik heb dit jaar uit zaad uit Engeland Pycnanthemum muticum opgekweekt (Amerikaanse bergmunt-soort). Wat een heerlijk geurend blad zit daar aan! Planten zijn niet veeleisend, groeien als kool. Ben heel benieuwd naar de bloemen die ie gaat geven.

Echt veel bloem komt er niet aan, is een vrij eenvoudig wit bloempje. Wel best lekkere thee.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, hij lijkt er toch wel heel erg op..meer als die Cervina.

In het Nederlands heet hij Poleimunt...en is goed uit zaad te vermeerderen. Ik zal eens kijken of ik wat zaad kan opvangen...

Geplaatst:

Dat wou ik je net nog vertellen, de ene is polei de andere die cervina (hertsmunt) dus.

In het engels is de eerste pennyroyal, de andere dan weer Hart's pennyroyal.

Cervina munt kan op een jaartje tijd nogal veranderen van bladvorm en bloemkleur wat uiteraard een hoop verwarring schept.

Met polei moet je wel opletten want die bevat pulegoon, een toxische stof. Ze zou wel geschikt zijn om vlooien te verjagen bij huisdieren en wordt vaak gebruikt om b.v. shampoos e.d. naar munt te doen ruiken.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Poeh! Wat een informatie!

Even voor de zekerheid:

Welke munt gebruiken ze in restaurants enz. altijd voor muntthee?

De groene (aar) munt

Of Marokkaanse munt? Of is dat dan weer hetzelfde?

Of een hele andere soort?

Geplaatst:

Volgens mij gebruiken ze vaak Marrokaanse munt, maar dat zal vooral zijn omdat deze vaak vers beschikbaar is bij de groothandels etc. gok ik.

Geplaatst:

Thnx! Ik ga op zoek naar zaad!

Geplaatst:

Denk niet dat je dat zo makkelijk zal vinden.

Een plantje aanschaffen of eventueel van een forumlid een stekje is veel eenvoudiger.

Munt is heel makkelijk te vermeerderen maar als je zaait heb je vermoedelijk zo veel plantjes dat je een heus park kan bebossen....

Denk er om, munt is een felle woekeraar.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Als je ff wacht tot dat het dooi is en diverse mensen (onder wie ik) in hun tuin aan de gang kunnen, zijn er vast wel muntuitlopers te scoren.

Geplaatst:

Dat wist ik niet! Dan maar wachten op de dooi, super! Ik heb alleen nog niks om te ruilen, maar misschien dan wel!

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Als je menthol te overheersend vind kun je misschien Salvia elegans proberen. Deze plant smaakt subtiel naar meloen/ananas/mandarijn.

Geen idee echter hoe deze zich houd in warme vloeistof. Iemand?

Munt soorten als aardbeienmunt en ananasmunt smaken in thee volgens mij eender iedere andere munt. Het subtiele vruchtenaroma vervliegt.

Thee van citroenmelisse (kruidige citrus smaak) lijkt je dat wat?

Dat klinkt lekker! Is deze lekker te combineren met een salade?

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Geplaatst:

Ik heb een appelmunt in mijn bordertje staan, maar daar staan ook de druiven die zodra de zon gaat schijnen een enorme muur vormen met blad (moet ook om het huis in de schaduw te krijgen) de appelmunt wil graag heel hoog worden en groeit nu telkens met een mooie boog onder de druiven door naar het licht en vervolgens valt hij om op het pad. Ik wil hem nu dus gaan verplaatsen naar de kruidentuin, kan ik dat gewoon doen, nu in het voorjaar? graven, scheppen, kruiwagen, weer graven scheppen aanstampen klaar? (zelfde geldt voor mijn citroenmelisse, staat ook onder de druif)

Ik heb nog een aanwaaimunt in mijn gazon (uh, nouja die kale vlakte met hier en daar een graspol en veel molshopen) ik zal over een paar weken een foto maken want ik ben benieuwd wat het is en jullie lijken er erg veel over te weten , hij blijft in elk geval zeer laag en kruipt, bloemen heb ik nog niet gezien, ik zag hem vorig jaar voor het eerst. Zodra ik een foto heb plaats ik hem.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Als je nog marokkaanse munt zaad zoek heb ik wel wat voor je. Laat maar weten.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Weet misschien iemand, alleen door deze foto te zien, welke munt dit is ? Hij bloeit licht-lila met kleine bloemhoofdjes, zoals wel meerdere munten. Geur blad is vrij krachtig maar niet zeer uitgesproken zoals de chocolademunt ofzo. Is een vrij gewoon soortje dacht ik zelf. Maar ik weet niet welke.

dscn463275791368475956.JPG

Geplaatst:

Het is een mentha spicata, ik heb net dezelfde staan (die me overigens ooit is verkocht als marrokaanse munt maar dat is het niet).

Wat mij betreft is het "de" mentha spicata maar wie kan het met zekerheid zeggen.

Muntsoorten, tijmsoorten, rozemarijnsoorten, enz.: meer synoniemen dan een eenduidege naamgeving.

Geplaatst:

Oké. Gaat dat kaartje erbij. Hoef ik die niet meer te zoeken ergens. Vink ik af. thnx !!

Nog een vraagje. Zwitserse munt. Is dat ook een voorbeeld van niet-eenduidige naamgeving ? Is dat een eigen munt of ook eigenlijk een andere ? En zo ja, welke ?

Kan ik die ook om-labelen

Geplaatst:

Zwitserse munt vind je meestal onder de naam: Mentha x piperita "Swiss". Dat is wel degelijk een eigen munt en niet synoniem met een andere soort.

Het schijnt deel uit te maken van het Ricola recept. Is wel vrij gevoelig voor roest.

http://puur-aroma.com/index.php?page=kruiden&kid=72

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic