Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

oké thnx ! Kan ik met een gerust hart een stekje maken voor een mede-forummer ( vandaag al gedaan trouwens )

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Jootje heeft een groen/gele (bonte) munt soort, waar ik ook een mooie stek van heb gehad.

Dacht dat de naam onbekend was? Nou heb hem gevonden.

Bonte gember munt.

15696964_e2cfb77061.jpg

Ginger Mint 'Variegata' Mentha x gracilis

Geplaatst:

Leuk! Heeft ie maar een naam! Tis een mooi plantje, ruikt lekker, maar het ding neemt mijn halve tuin over....gaat er in het najaar dus uit, en hup in pot! Maar denk evengoed dat. Hem daarna nog jaren terug vind in de tuin!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Beetje omdat er bij mij verwarring dreigt te ontstaan over het door elkaar halen van een aantal namen.

Hier een foto van 2 muntsoorten. Op beide foto's: rechts: Ananasmunt, links: appelmunt of ook wel 'wollige munt' genoemd.

Die Ananasmunt is eigenlijk nóg wolliger, wat groter blad, ietsje anders van vorm kwa blad ( scheelt niet al te veel helaas ) wordt forser als plant.

Maar de appelmunt heet ook Wolmunt of wollige munt.

Beide soorten zijn kruisingen met dezelfde herkomst. Ze ruiken onderscheidend. Geheel anders zelfs.

dscn486745381372432764.JPG

dscn486876171372432868.JPG

Geplaatst:

sjeempie Bit, die lijken wel verdomd veel op elkaar.

Ik ben zelf vergeten fotoos te maken van mijn 3 soorten munt, ik hoop er aan te denken en dan plaats ik ze hier, ben nu toch benieuwd wat het zijn.

Geplaatst:

vanavond heerlijk 2 kopjes chocolademunt thee gedronken uit de tuin Echt super!

Nu vroeg ik me af of chocolademunt winterhard is of niet?

Het viel me op dat hij zich wil vermeerdere door de grond weer in te gaan en ergens anders op te komen (zo is het bij mijn buurvrouw die hem niet in pot heeft staan). Of zou ik volgend jaar gewoon weer een nieuwe moeten kopen?

Geplaatst:

een vraag; kun je nu van alle muntsoorten thee of er mee koken, of zijn er ook giftige niet bruikbare munt soorten.

dan niet of het smaakt , maar meer kan het, ik ben eg benieuwd want ik vind de thee meestal erg lekker warm maar als koele drank heerlijk/ ik hoor het graag/ monique

Geplaatst:
Nu vroeg ik me af of chocolademunt winterhard is of niet?

Jawel. Is er een munt die niet winterhard is? Nu ja, coricaanse loopmunt dan....

Zaait zich wel uit.

of zijn er ook giftige niet bruikbare munt soorten

Polei munt dacht ik. Verjaagt ratten en muizen maar is culinair waardeloos voor zover ik weet.

Echt levensgevaarlijk ken ik geen enkele muntsoort.

Geplaatst:

Leuk dit draadje. Ik heb laatst een ananas munt gekocht en nu ik hier kijk zie ik dat het een gembermunt zou moeten zijn.

Graag wil ik dan ook even weten hoe de smaak vam de gembermunt is ? De plant welke ik als ananas heb ruikt zoet maar heeft in de smaak erg veel weg van gemalen witte/zwarte peper. Vandaag een Mentha spicata strawberry gekocht ben wel benieuwd wat dat aan smaak gaat geven.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur
Polei munt dacht ik. Verjaagt ratten en muizen maar is culinair waardeloos voor zover ik weet.

Bet wat stekjes van de polei gemaakt..culinair misschien waardeloos, maar een feest voor de neus( en het oog) ik ben er wel gek op. Is hij giftig dan? Ik dacht alleen dat je er weinig van moest gebruiken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zie op google Polei munt iets sterker van smaak is,maar geen gif hoor.

Wollige munt=Menthax Rotundi Folia

Appelmuny=Mentha Suaveolens

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Jawel. Is er een munt die niet winterhard is? )

Waarschuwing nog even door de beginners: In een pot zijn ze wel gevoelig voor de vorst!

Geplaatst:

Bet wat stekjes van de polei gemaakt..culinair misschien waardeloos, maar een feest voor de neus( en het oog) ik ben er wel gek op. Is hij giftig dan? Ik dacht alleen dat je er weinig van moest gebruiken.

Ze bevat veel pulegoon wat vooral voor zwangere dames is af te raden, het is namelijk vruchtafdrijvend. Zoals vrij veel kruiden eigenlijk.

Tot vorig jaar had ik er nog tussen de andere munten in staan. Dit jaar blijkt ie verdwenen te zijn.

Zelf heb ik er nooit tee van gemaakt maar het kan prima.

Mijn lievelingsmunt om tee van te trekken is marokkaanse of spaanse munt. Ik heb nu ook citroen munt staan en die ga ik binnen kort ook eens proberen. (Als de naaktslakken me niet voor zijn.... )

@Dennis: in praktijk valt dat nog best mee. Ik heb er staan , weliswaar in een heel grote pot, die toch -18C heeft overleeft.

Nadeel van potten is vooral dat je moet bij bewateren en ook dient te bemesten.

Dat eerste is dit jaar nog niet nodig geweest.....

aangepast door Gast

Geplaatst:

@Marinus, de potmaat zal dan zeker een rol spelen. Paar muntplanten in een 2 liter pot zijn flink beschadigd en 2 liter valt niet bepaald groot te noemen uiteindelijk

Geplaatst:

Vandaag de eerste x thee gezet van mijn grapefruitmunt! Ik vind hem verrassend lekker, echt met een grapefruitsmaakje.

Van de week ook een keer geprobeerd van de ananasmunt, maar daar vond ik niet echt een ananassmaakje aan zitten, ruikt wel zoet, en lekkere muntsmaak.

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Geplaatst:
@Marinus, de potmaat zal dan zeker een rol spelen. Paar muntplanten in een 2 liter pot zijn flink beschadigd en 2 liter valt niet bepaald groot te noemen uiteindelijk

Beslist wel. Zoals een aantal andere factoren wellicht.Je hebt beslist gelijk hoor, wou enkel aangeven dat het allemaal niet zo dramatisch is, munt is beslist wel sterk.

De munten zijn hier de paradox van de tuin. Zonzijde mediterrane tuin, schaduw munt. Rijk /arm enz. Het blijft goochelen maar da's best wel leuk

Geplaatst:

Ziet iemand of en zo ja, welke munt dit zou kunnen zijn ? Dát het munt is, is niet 100% zeker. de 2 foto's tonen 2 struikjes op een meter afstand van elkaar, maar verschillen eigenlijk nét te veel om helemaal dezelfde plant te zijn. de plant op de 1e foto geurt echt wel naar munt bij kneuzing, de 2e plant maar vaag.

Deze foto is bij een vriend in de tuin gemaakt. Zelf heb ik deze niet staan, maar zou hem kunnen stekken om aan mijn verzameling toe te voegen. Hij lijkt enigszins op bv de Zwitserse munt, maar is het niet. Verder ook niet op een soortje wat ik al heb.

dscn489613561372699917.JPG

dscn489558271372699933.JPG

Geplaatst:

Dat is precies wat voor marrokkaanse wordt verkocht op de markten enz.

Zelf heb ik marokkaanse, spaanse en Marrakech staan die aangekocht is bij een hofleverancier die soortechtheid garandeert.

De munt op de photo heb ik ook. en jawel ook die is me verkocht als zijnde marokkaanse munt.

Prima muntsoort maar marokkaans is ze niet. Wel goed en duidelijk makkelijk te slijten als marokkaanse munt .

aangepast door Gast

Geplaatst:

Mijn Marokkaanse munt heeft veel ronder blad ( wel nét zo gebobbeld, kan me voorstellen dat het er wat op lijkt )

Zal vanmiddag een foto plaatsen. Dan is dát misschien dus helemaal geen marokkaanse.

( Denk dat ik alle soortjes maar eens op foto ga zetten )

Geplaatst:

@Bit het zal een kruizemunt (Mentha crispa) variant zijn aan het puntige blad te zien. culinair wel oke en heeft goede geur.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Hier links de munt ( ik had kennelijk al eerder een stek bij die vriend gemaakt, ik kwam hem vandaag tegen tussen de andere soorten ) waar ik gisteren om vroeg.

Rechts naar mijn veronderstelling de marokkaanse munt. Tenminste : zo staat ie bij mij gelabeld.

Iemand opheldering ?

Links dus de plant van gisteren. Rechts de Maroc. ??

dscn490315331372785272.JPG

Geplaatst:

@Bit, ik heb net als jij een munt (de rechter van jou) als marokaanse munt. Maar als je op de foto kijkt zie je een andere ? Marokaanse munt : de Mentha spicata 'Nana' Deze wordt of de hele plant gestolen(ik weet niet door wie) of geplukt (niet kaal) door de Marokaanse dames uit de wijk de bij jou linker plant kijken ze niet naar om.

mentha-spicata-nana14741372788624.jpg

Geplaatst:

Oké. Ik geloof dat ik het dan duidelijk heb toch ? De Marokkaanse munt is dus inderdaad Marokkaanse munt. En de andere ( de linker op de laatste foto van mij ) is dus Mentha crispa.

Ben ik nog wel benieuwd naar de Spaanse munt van Marinusros enz

Geplaatst:

Ik heb toevallig vandaag bananenmunt gekocht: Mentha Arvensis 'banana' staat op t kaartje. Thuisgekomen ontdek ik dat het komt van een biologisch kweker hier in Margraten......ze hebben een leuke kruidenwebsite www.puur-aroma.com

Hoe klein de wereld af en toe is

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic