Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo..Ik was zo maar even een half uurtje verdwaald op die site..zo mooi, alle latijnse namen bij elkaar..en foto`s van veel aparte keukenkruiden. Toplink Gé!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
@Bit, ik heb net als jij een munt (de rechter van jou) als marokaanse munt. Maar als je op de foto kijkt zie je een andere ? Marokaanse munt : de Mentha spicata 'Nana' Deze wordt of de hele plant gestolen(ik weet niet door wie) of geplukt (niet kaal) door de Marokaanse dames uit de wijk de bij jou linker plant kijken ze niet naar om.

mentha-spicata-nana14741372788624.jpg

Zoals al gemeld heb ik de munt die Bit heeft ook wel staan en is die me versleten voor marokkaanse munt. Dat is die dus niet maar naar ik vermoed eerder mentha crispa. (maar welke precies)

Marrokkaanse munt is feller, donkerder groen en dof van blad, net als de spaanse en marakkech munt die nauw verwant zijn (niet onlogisch) trouwens.

Overigens is mijn spaanse munt al maanden aan het twijfelen. De piperita staat fier al zo'n flinke meter hoog maar die spanjool blijft steken bij nog geen cm....

Geplaatst:

Dat laatste heb ik dus ook. Ik heb nog zo'n onbenoemd exemplaar ( gebobbeld blad, ronder van vorm , nóg wat ronder dan op de foto ) en dat is een plant wat maar niet wil groeien, maakt nu wel vrij vlot de kruipende uitlopers, maar wil als takje maar niet groeien ( deze winter buiten gestaan )

Geplaatst:

@Angela, ik ga er vanuit dat het om een Mentha piperita soort gaat. Deze hebben paarsesteel en soms ook wel wat paarsachtige bladeren.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@Angela nee dat is opzich niet heel moeilijk maar, het soortje kan dan nog van gewone pepermunt tot chocolade munt zijn. Dus wel handig om te weten welke "ze" zoekt ? De chocolade munt is Mentha piperitha chocolate.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ik heb Marokkaanse munt, appelmunt en chocolademunt. In volle grond heb ik mentha longifolia var.asiatica staan. Ik gebruik ze niet in de keuken, ik heb ze vooral omdat ik vind dat het zo lekker ruikt. en de mentha longifolia heb ik voor de bloemetjes.

Geplaatst:

hier mijn 3 muntsoorten, geen idee welke het zijn dus. In de pot is een afgebroken takje van een potje munt van Albert Heijn die uitgegroeid is tot een plant.

munt-00344621373399476.JPG

deze staat al jaren onder de druif, hij heeft wittige wollige bladeren die nu juist niet zichtbaar zijn, maar daardoor dacht ik aan appelmunt?

munt-00412681373399858.JPG

AH-munt, welke soort?

munt-00614281373400115.JPG

Deze munt is spontaan in de tuin gekomen, notabene in de kruidentuin )) Hij heeft een aparte bloemvorm dus moet herkenbaar zijn. Niet voor mij want voor mij is munt=munt , ik ken de soorten niet, dus wie het weet... graag!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een weliswaar late reactie, maar misschien nuttg?

De gedroogde Eau de Cologne Munt is een uitstekend afweermiddel tegen motten; je kunt de plant als bosje (ook vers) in de klerenkast hangen, of gedroogd in (stoffen) zakjes tussen truien etc. leggen.

Succes

Geplaatst:

Er bestaat wel degelijk Turkse munt. Ik heb het vandaag bij het tuincentrum gehaald. Alleen lijkt dit niet Turkse munt. Turkse munt heeft hele donkere gekrulde blaadjes. Ik had alleen een vraag bij mij zitten er ook al bloemetjes in de toppen. Is het dan nog eetbaar?

groetjes!

Geplaatst:

Iemand enig idee wat de wat grotere plantjes tussen de kruizemunt is? Het geurt nergens naar, als ik er met mijn vingers over wrijf. Deze plantjes kwamen als eerste op, nadat ik de munt had gezaaid.

img019928451374597457.jpg

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Geplaatst:

@Piroska: de middelste photo is wat men in het Engels "Spearmint" noemt, kauwgom munt Die heb ik ook staan, Bit ook denk ik. De onderste photo lijkt helemaal niet op munt Geen idee wat dat wel mag wezen.

Overigens, heeft er nog iemand corsikaanse munt staan ? (Mentha Requenii)

Geplaatst:

@ Piroska. Die Spearmunt klopt dacht ik ook wel.

anderen : wie corsikaanse munt heeft staan, (Mentha Requenii). Ik hou me ook aanbevolen.

Ik wordt verder zo langzamerhand tureluurs van alle soortjes munt die ik mag ruiken her en der. Vandaag de heerlijke echte polei gekregen van een zeer gewaardeerd forumlid ( zéér gewaardeerd forumlid ) en een wollige munt ook nog. Maar ik krijg het niet voor mekaar uit te vinden wat die "wollige " munt nou echt is.

Geplaatst:
anderen : wie corsikaanse munt heeft staan, (Mentha Requenii). Ik hou me ook aanbevolen.

Het leuke is dat ie, tenminste wat onze tuin betreft, weer opduikt daar waar je het net niet hebben wil.

M.a.w. ook al overleeft de moeder plant de winter niet dan is toch de kans groot dat ie ergens opduikt.

De geur is uniek en de bloempjes zijn gewoon schattig mooi.

Dat en corsikaanse bieslook. Schitterend gewoon.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
@Piroska: de middelste photo is wat men in het Engels "Spearmint" noemt, kauwgom munt Die heb ik ook staan, Bit ook denk ik. De onderste photo lijkt helemaal niet op munt Geen idee wat dat wel mag wezen.

)

Oh balen dat niemand deze kent (onderste foto) het is ECHT een muntsoort de geur is onmiskenbaar munt... ik zal hem nog even plaatsen in het identificatie-topic..

Geplaatst:

Het kán ook best munt zijn hoor ( gezaaid neem ik aan ? ). Maar de plantjes zijn nog zo mini, dat het nu moeilijk te herkennen is. Tijdje laten groeien en dan nog een keer een foto plaatsen ?

Geplaatst:

Bit, even een vraagje..je had voor mij cervina, chocola, gember en...? meegenomen. Die laatste was een orginele muntsoort..basismunt zeg maar..of begreep ik dat verkeerd? Wil je er nog wat over vertellen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@ Piroska. Ja , sorry als ik de boel in de war gooi. Ik lees het een en ander terug, maar ik gooi wat dingen door elkaar geloof ik.

Inez vraagt om identificatie van wat tussen haar kruizemunt staat ( ik weet dat trouwens niet ) en niet of haar munt munt is of niet

En jij ( Piroska ) vraagt dat wél, maar weet ik ook niet. hahha. menn.

@Appelvrouw. Mentha spicata ? Foto : zie pagina 21 van dit topic. Is dat hem , ik weet het niet meer zeker wat ik gegeven heb. Maar als dat m is , is gewoon een basissoortje ja. Velen zijn daar van afgeleid. Zonnig zetten , wel voldoende vochtig. Loopt behoorlijk. Wordt hoog ( haalt wel 70-90cm ) bloeit nu, is net een week terug begonnen, niet waanzinnig groots, zoals de aarmunten wel doen, maar kleine kransjes, met op zich wel wat grotere bloemetjes. Insectentrekker. Staat ie wat minder zonnig en toch nat genoeg, krijgt ie vrij fors blad. Paarse uitlopers. Loopt alle kanten op. very invasive Liever niet mesten. Scheelt geur.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...