Waaslander Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 (edited) Ik heb begin dit jaar een een (professionele) kweekbak gekocht . Bevalt me erg goed maar natuurlijk sta deze al vol en er naast ook heel wat planten . Het rek waar normaal de bato bakken ophangen sta vol met losse bakken en tray's met stekken en plantjes . De aparte bakken vragen veel meer werk om water te geven de kweektafel even pompje aan zodat de potten/bakken met hun voeten in het water staan en iets daarna kraan open zodat water uit de kweektafel loopt . Dus eigenlijk planten water geven via eb en vloed . Dit gieten met het principe van eb/vloed systeem geeft mij inziens nogal wat voordelen . En dit zonder de bakken potten steeds te moeten verzetten . Dus op zoek naar nog een kweekbak om meer plantjes te kunnen zetten op dit principe . Beschikbare ruimte op het rek van de batobakken 4m30 op 0m74 . Occasie kweektafel meestal veel te groot en zeker te breed . Bij mijn zoektocht kwam ik op https://onlinetopgarden.com/1541-home_default/deense-bodem-63-x-106-cm.jpg . 4 van deze bakken zouden er dus tussen moeten passen . Wel iets meer werk om te gieten maar is wel flexibeler : -Groeperen naar waterbehoefte -Gedeeltelijk kweektafel/batobakken Dus heeft er hier iemand ervaring mee ? Wat zijn de bevindingen ? Of een alternatief voor deze ? Edited September 30, 2021 by Waaslander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eduro Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 Ik heb er 2 in gebruik het werk goed en zijn erg handig voor gecombineerd watergeven, ga je zaaitrays gebruiken? met de 31.5 cm brede kunnen er 4 in. in eerste instantie met de plantengieter water gegeven en daarna overgestapt op een pomp systeem voor een goed eb en vloed systeem heb ik deze bijgekocht drain sifon nu hoef je alleen je tijdklok aan te zetten en het water loopt na een ingestelde hoogte vanzelf bijna volledig weer weg. Echt een aanrader. Alternatief; als je stelling niet snel doorhangt een vlakke (hout?) plaat erop met 4 houten balkjes rondom en een stuk vijverfolie dan heb je ook een lage bak en dan zo'n drain sifon erin, je spaart veel geld uit. potten van verschillende grote watergeven in 1 bak, onder de kleine potjes plavuizen leggen nu krijgen de grote potten langer water en de kleine minder lang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 1, 2021 Author Share Posted October 1, 2021 Nog wat verder gezocht en begin te twijfelen over de kwaliteit duurzaamheid van dit product . Wat zijn u bevindingen bedenkingen ? Je kunt bijna alles online bestellen en laten leveren tegenwoordig maar deze bodems hebben ze het er moeilijk mee . - Quote Deense bodem 63x106 Door de kwetsbaarheid van dit product, word bij een online bestelling dit product uitsluitend bezorgd door een koerier. Afhalen in Zwolle kan ook. Andere site kunnen enkel afgehaald worden ,worden niet verzonden . Nog andere site vervoerschade is de verantwoordelijkheid van koper . Als je via google afbeeldingen zoek .Zie je afbeeldingen maar wil je naar de site gaan ,foutmelding vermoedelijk omdat het niet meer in hun gamma zit. En tot op heden nog nergens gevonden in Vlaanderen waar ze deze verkopen of In Nederland dicht bij de Belgische grens . Dus allen meer dan 1 uur rijden met auto enkele rit . Wat mij ook op valt is prijsverschillen tussen de bakken van ongeveer zelfde afmetingen voor 63 op 106 cm nog geen 30 euro tot 40 euro het stuk . Vermoed dat ook kwaliteit verschil zit en niet enkel duurder voor zelfde product. Dus nog even bekijken en zijn er nog mensen met ervaring hier mee ? of iemand die adres weet waar ze deze verkopen dichter bij de deur (Oost/ West Vlaanderen Zeeland kant België) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eduro Posted October 2, 2021 Share Posted October 2, 2021 Ze zijn echt wel stevig die bodems en om die transport regels op te vangen heb ik ze opgehaald, kwestie van werk en ophalen combineren. de bodems hebben geen verpakking vandaar dat de dozentransporteurs er problemen mee hebben. prijsverschil komt door dropshippen 1 handelaar koopt een pallet vol en de kleinere kopen ze daar of laten ze rechtstreeks verzenden naar klant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 2, 2021 Author Share Posted October 2, 2021 Bedankt voor de info . Ik heb wel nog enkele maanden tijd voor de voorjaars drukte in de serre . Een voordeel van deze bakken lijkt me ook het gewicht waardoor gemakkelijk te plaatsen en op te bergen tijdens de winter . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts