Leo1958 Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 Beste forumleden, Ik probeer al jaren om zelf Spaanse pepers te verbouwen. Ik heb nu 16 potten (dus 16 planten). Ik heb geen kas, dus zet ik ze in de vensterbank in mijn huis. Ik heb de zaden in maart van dit jaar in de grond gestopt. De zaden ontkiemen prima, de planten ontwikkelen zich goed, er komen ook wel knoppen in en soms ook bloemetjes, maar dan beginnen de onderste bladeren geel te worden en af te vallen en vallen ook de bloemetjes en de knoppen eraf. De bovenste bladeren zien er nog wel mooi groen en krachtig uit. Het is een triest gezicht, al die knoppen die eraf gevallen zijn en op de vensterbank liggen... allemaal pepertjes die het niet zijn geworden. Ik heb van alles geprobeerd: vorig jaar voor het raam aan de zonnige zuidkant van mijn huis, maar toen alles eraf viel heb ik dit jaar (nieuwe plantjes) aan de noordkant gezet (geen directe zon). Maar daarbij gebeurt precies hetzelfde. Ik gaf ze vorig jaar veel water, dit jaar juist weinig, maar niets blijkt te helpen. Van de 16 planten heb ik welgeteld één pepertje kunnen halen, die werd mooi rood (rijp). Er hangen nu twee kleintjes aan, maar die zijn al wekenlang 1 en 3 centimeter. Kent iemand dit probleem, en kan iemand aangeven wat ik fout doe? Gebruik ik verkeerde grond (tuinaarde), of zijn de potten te klein (15 cm)? Zijn de zaden van de pepers die je in de winkel koopt niet sterk genoeg? Ik geef ze als water het water uit de kraan; is dat te kalkrijk? Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen! Met vriendelijke groet, Leo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 Binnen in huis, zou je bloempjes handmatig moeten bestuiven, want geen insecten. Onderste bladeren worden geel door voedingsgebrek(stikstof) . Op het moment dat je dat ziet moet je gaan bij voeden. Dan valt het blad niet af, maar kleurt deze weer groen. Te kleine vruchten ook voedingsgebrek(kalium). Pepers willen graag kalk (calcium), dus kraan water is prima. Geef ik zelf ook en groei ook alles in potten,maar wel buiten. Heb je ook wat foto's van de planten? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo1958 Posted October 6, 2021 Author Share Posted October 6, 2021 De bloemen bestuif ik inderdaad al handmatig met een penseeltje. Ik ga het in ieder geval proberen met extra stikstofrijke voeding, kijken of dat iets uitricht. Of de planten nog te redden zijn weet ik niet, maar ik ga het proberen. Anders heb ik nog wel genoeg zaden om het volgend jaar opnieuw te proberen. Ik hoop dat de foto goed doorkomt; daarop is te zien dat de planten nou niet echt erg florissant eruit zien en uitbundig pepers aan het maken zijn! Bedankt voor de tip! Groet, Leo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 Hier staan de pepers en paprika’s buiten in (hoge) pot de zon en dat geeft een aardig / goed resultaat. Vast niet zo goed als in de kas, maar toch een mooie oogst. Ik gebruik wel veel grotere potten dan dat ik bij jou zie. Met die maat zal je denk ik (regelmatig) bij moeten voeden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo1958 Posted October 7, 2021 Author Share Posted October 7, 2021 Goudsbloempje2, dank je! Ik denk dat ik het in het vervolg ook zo ga doen. Ik heb sinds kort een stukje tuin vrijgemaakt waar ze de hele dag in de zon kunnen staan. Ik neem dan ook veel grotere potten (die kunnen dan even naar binnen als het gaat hagelen etc). Ik heb nu begrepen dat ik veel vaker moet bijvoeden, o.a. met stikstofhoudende voeding, en dat verklaart de schamele oogst. Ik heb mijn arme peperplanten in feite gewoon uitgehongerd... Allemaal hartelijke dank voor het meedenken en de tips! Met vriendelijke groet, Leo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts