Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nu nog mogelijk om groenbemester te zaaien?

Swa

Recommended Posts

Veel opgeruimd en nu zitten er kale vlekken dat ik liever 'gecontroleerd' groen wil hebben dan dat er later onkruid moet gerooid worden. Dus tijd om wat te zaaien en ik dacht aan groenbemesters. Maar kan dat nu, half oktober, wel nog ?

Deze groenbemesters heb ik al liggen:

Phacelia bijenvoer

Gele mosterd
Blauwe Lupine
Voederwikke
Bernagie
Citroengele honingklaver
Seradelle
Boekweit
Bladrammenas
Zoetraapzaad

Edited by Swa

Volgens mij heb ik onderstaande lijstje van Vreeken: oktober t/m December: wintertarwe, winterrogge, bladrammenas, gele mosterd, winterkoolzaad en nootzoetraapzaad. Plus oktober nog kervel erbij.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen ook phacelia. Die overwintert als kleine plant, en bloeit in het voorjaar. Wordt hier ook bevestigd: http://www.bijenvriend.be/nl/blog/2-zaai-eens-phacelia-begin-oktober.

Maar het is maar net wat je wilt. Moet het de winter overleven, of moet het met de vorst dood gaan. En wanneer heb je die grond weer nodig.

Nummer 1t/m 4 komen bij mij ieder jaar spontaan op, nadat ik ze ooit gezaaid heb. Op het moment zijn mosterd en phacelia aan het kiemen en groeien overal, en soms al in bloei. Dus om nu te bedekken heel geschikt. De wikke en lupine zal pas in de zomer echt groot worden, die blijft kleiner in dit jaargetijde. De rest weet ik niet.

Dank voor de raad.

Nu je het zegt Phacelia had ik vorig jaar ook eind oktober gezaaid. Daar had ik al wat van staan, maar ga er nog wat zetten.

En dan nog 2 bedjes met bladrammenas en gele mosterd.

Bij het zoeken vond google op BoerenBusiness deze interessante tekening:

beworteling%20van%20groenbemesters%282%2

• Like 1