Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
Goede antwoorden, helemaal helder!

Die witte/lichte stipjes, dat was ik Ik neem aan even ompotten, brekerzand erbij en wat kalk toevoegen?

Als je het niet erg vind kom ik nog even terug op je stippelaar.

Ik heb als experiment kort na je bericht een rozemarijn (een Capri maar dat terzijde) binnenshuis gehaald (in de woonkamer), in pot gezet met een mengsel van potaarde (met dat vervloekte toevoegsel aan meststof en wat dan doorgaat als "Universele potgrond", weet je wel), grof zand en afgetopt met wat witte kiezel.

Met opzet heb ik dan wat voedsel (organisch spul speciaal voor kruiden) en zwavel (om sneller te doen inwortelen) toegevoegd. Nog een flinke scheut water en dan de pot dicht bij de verwarming op een bankje gezet.

Groeide wel flink vond ik zo. Toen ik na enkele weken die frele uitlopers eens van dichtbij ging bekijken en... jawel: witte stippen tot zelfs helemaal wit blad. Meeldauw dus.

Nu heb ik die takjes allemaal teruggesnoeid en da's , o ironie, tot ongeveer van waar ze vertrokken waren. Een van de volgende dagen laat ik hem enkele weken in de koele hal acclimatiseren en in april terug de tuin in. Wellicht in eerste instantie nog met een vliesdoek hoedje over zijn kop....

Zo zie je maar dat rozemarijn vaak net het tegenovergestelde doet dan wat je van een modale kamerplant zou verwachten.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hai Marinus, aangezien de vorst toch wel wat schade heeft gedaan aan mijn mama-rozemarijn, vraag ik me af of ik deze nu het beste kan terugsnoeien. Ik zal dan wel extra het weerbericht in de gaten moeten houden maar dacht, misschien komt ie zo weer wat op krachten...

Wat denk jij?

Geplaatst:

Enkele rozemarijnen die echt geen spatje groen meer vertonen heb ik flink terugesnoeid met het idee in het achterhoofd: baat het niet dan schaadt het niet.

Er staan er nog enkele waar hier daar nog wat groen blad is te zien en die laat ik voorlopig met rust. Zolang er risico bestaat op nachtvorst blijft dit soort zaken snoeien gewoon riskant dus maar even geduld oefenen.

Geplaatst:

Ik had gelukkig de rozemarijn opgeborgen in de koude kas.Op de bodem daarvan had ik bubbeltjesplastic driedubbel gevouwen,en rondom,en bovenop ook.Ook de oregano heeft dat overleeft.

Ik had kruiprozemarijn met paarse bloemetjes gekocht vorig jaar,maar helaas,hij wilde niet op kleigrond,en kwijnde weg.

Ik heb nu een nieuw kruidenplaatsje,hier hebben tegels gelegen,dus ligt er veel zand.Ik wil enkele kruiden in de volle grond,en enkele houdt ik in potten,zodat ik die weer vorstvrij kan overwinteren.

Ka je nu gaan stekken? Hij heeft nl nogal lange uitlopers,en dan ga ik het daarmee proberen.

Geplaatst:

@Indy,

Om rozemarijn te stekken wacht je best toch nog tot er overal weer wat meer leven in zit. Zeg maar eind mei als het goed is.

Origano, tenminste alle soorten die ik hier heb, heeft hier absoluut niks afgezien van de kale vrieskou. Is zelfs niet eens afgedekt geweest en toch is het weer een van de eerste kruiden die weer tot leven is gekomen.

Wat ik aan origano heb zijn, naast de klassieke wilde, vooral cultivars die ook in de keuken dienst doen: Spicy, Compact, Aureus en dies meer.

De tijmpjes herstellen zich ook goed maar nagenoeg alle rozemarijn die vorig jaar is in volle grond gezet is of het hoekje om of heeft heel wat vriesschade opgelopen. Tegen dat dat allemaal weer hersteld is staat de herfst alweer voor de deur, vrees ik.

Maar goed, het is niet anders en dan is dat weer een goed excuus om eens wat andere rozemarijnsoorten uit te zetten....

Zo dacht ik aan de kruipende soorten, die zijn dan wel vorstgevoeliger maar laten zich anderzijds ook veel makkelijk met vliesdoek afdekken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...