Jump to content

Koudekiemers zaaien (bloemen)

boomknuffelaar

Recommended Posts

Hoi,

Ik wil graag bloemenzaadjes zaaien van meerjarige bloemen.  Hoe doen jullie dit? Ik dacht eraan om de zaadjes in een emmer met zand/aarde te mengen en in de tuin te laten staan. En rond februari dit rond te strooien in de tuin. Dit omdat ik bang ben dat vogels anders de zaadjes opeten.

Iemand andere suggesties? Koelkast misschien?

De meeste bloemenzaden zijn niet van het type dat vogels graag eten. Maar jouw methode lijkt me prima. Beter zelfs dan nu al in de tuin zaaien.  Want je kunt schoffelen en de tuin schoonmaken voordat je gaat zaaien. Dat geeft je bloemen een betere kans.

De emmer moet wel afwateren, anders gaat de boel verzuipen en rotten. Een bloempot kan ook.

Ik doe het zelf in de koelkast in vochtig keukenpapier. Maar ik zaai daarna in bakjes, dat is sowieso anders.

De methode die ik de link van Speets staat, gaat meer over voortrekken in een soort mini koude kas. Niet echt handig.

Belangrijkste vraag: om wat voor soort bloemen gaat het? Niet alle koudekiemers hebben even veel koude nodig om te ontkiemen.

Hoe ik het doe:

- zaai- en stekgrond in een bloempot doen. Pot moet voldoende drainagegaten hebben want te natte potgrond leidt vaak tot het rotten van het zaad.

- zaden zaaien en bedekken met 0.5 cm zaai- en stekgrond. Hier bovenop een laagje fijn grind doen om onkruid en mos tegen te gaan.

- dan ergens aan de kant zetten of eventueel ingraven in de grond ( is iets anders als begraven!) en het weer zijn werk laten doen.

- belangrijkste 'vijanden' van (ongekiemde)  zaaisels zijn kinderen, vogels, muizen en huisdieren.

- met het stijgen van de temperaturen in maart/april zal er kieming plaatsvinden. Verwacht niet dat alle zaadjes ontkiemen, zo werkt dat in de natuur ook niet.

- bij direct ter plaatse zaaien in de grond heb je een stuk minder controle. Vogels gaan vaak zitten krabben in de grond op zoek naar voedsel. Zeer jonge zaailingen zijn vaak gevoelig voor slakkenvraat. Bij een zachte winter zijn slakken meestal vroeg actief. Het uitzaaien in potten en daarna verspenen in een P7 of P9 potje is m.i. te prefereren (maar wel meer werk).