Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het grote vijgen topic

Featured Replies

Geplaatst:

@MSDG Of toppen helpt is een veel besproken topic binnen de vijgenwereld, de een zeg van wel, de ander van niet, en weer een ander zegt dat het afhankelijk van de variteit is. Wat het zo discutable maakt is dat wanneer je de vijgen gaat toppen je indd meer sapstroom krijgt naar de vijgen waardoor die eventueel sneller zouden kunnen gaan rijpen, maar tegelijketijd zorg je door te toppen ook dat de plant zeischeuten gaat maken waar ook een heleboel energie naartoe zal gaan dus of het echt helpt weet ik zelf nog niet zo goed, wellicht wel maar dan echt op het einde van het seizoen als de sapstroom lager ligt.

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Voor het eerst sinds een aantal jaar hebben 2 planten eindelijk vandaag een vrucht gegeven waarvan ik nog nooit heb gehad. Over de smaak kan ik nog niet zeggen dat het lekker en zoet is, misschien omdat het de eerste vrucht is of ik had het langer moeten laten hangen maar beide waren opgezwollen opengebarsten  en was bang dat het dan gaat bederven en insecten aantrekt. 
De langwerpige is de Perretta en de zwarte weet ik helaas niet want vorig jaar bij een storm verloor ik de label die erbij hoorde en tot begin dit jaar had ik helaas niet echt een lijst bijgehouden.
Heb jij ( met jou kennis ) enig idee wat het kan zijn? Hieronder ook de fotos van de bladeren.

image.thumb.jpeg.71b774c10b7188aa7620d0ea6bf0e5e8.jpegimage.thumb.jpeg.76cfd00d6e86b2c033af60c17f1b8868.jpegimage.thumb.jpeg.512a74b319a4c9159cd768545d9f29e9.jpegimage.thumb.jpeg.72d1f1914ab5c6b0bba546b47e248417.jpegimage.thumb.jpeg.c2a24418913a371f52048d739e076256.jpeg

aangepast door Tony75

Geplaatst:

@Tony75 hmmm lastig vindt hem aardig op een ronde de bordeaux lijken maar die heeft ander blad. 

Geplaatst:

Ik had hier vandaag de eerste rijpe maincrop van improved celeste en michurinska 10, aan de m10 hangen er veel die nu afrijpen😇

20240806_194526.jpg

20240806_194700.jpg

20240806_194906.jpg

20240806_194935.jpg

Geplaatst:
4 minutes ago, Kevins Moestuin said:

@Tony75 hmmm lastig vindt hem aardig op een ronde de bordeaux lijken maar die heeft ander blad. 

@Kevins MoestuinKlopt, Ronde de Bordeaux is ook meer rond en kleiner dan wat ik heb. Ik zal van het weekend als ik meer tijd heb, alle soorten die op mijn staan of op de site van jardin kijken of het ergens op lijkt.

aangepast door Tony75

Geplaatst:

@Kevins MoestuinAltijd leuk als er nieuwe soorten weer rijpen, dan weet je waarvoor je jaren voor hebt gezorgd :) Ik kijk zelf ook uit naar meer soorten die hopelijk de komende periode gaan rijpen.

Geplaatst:

@Kevins MoestuinIk ben er uit denk ik met het onbekende zwarte vijg wat ik heb. Zowel de vijg als de bladeren lijken heel erg veel op de Napolitana en ik heb ooit deze wel gekocht bedenk ik me net. 

Geplaatst:

Iemand anders die ook al rijpe main crop heeft? Hier eet ik dagelijks van de michurinska 10 dat is een heel goed teken i.v.m. de vroegheid, ik zal ook een michurinska 10 in de volle grond gaan zetten.

Geplaatst:

nog niet, tot nu toe alleen Breba vijgen, inmiddels een stuk of 100 Brown Turkey. en de afgelopen dagen voor het eerst 1 a 2 Breba vijg van de Brooklyn Dark, Jannot, Napolitana, Violet de Normande, Col de dame blanca.
De rest van de soorten volgt hopelijk over een aantal weken ( maincrop).

Geplaatst:

Zojuist nog even snel 3 michurinska main crop geplukt voor de storm, smaakt heerlijk, lekker zoet en een seed crunch.

20240813_232310.jpg

20240813_232557.jpg

Geplaatst:

Mijn collectie van vijgen weer een klein beetje uitgebreid enkele zijn dubbele die ik al in de collectie heb maar twijfel of die rasecht is en voor de zekerheid nu dan dezelfde soort gehaald waarvan ik 100% weet dat deze rasecht is 😇😇

Volgende soorten gehaald:

Pastilière

Encanto Honey

Paratjal Rimada

Amarcord FDM

Excel

Eaubonne FDM

Lsu O'Rourke

Molla Vermella MP

Galicia Negra

Alma

Takoma Violet

Ponte Tresa

Da Ponte

De La Roca MP

Barran FDM

Allix FDM

Soccoro Black

Verdolino

Black Celeste

Ondata FDM

La Brante FDM

Calderona MP

Green Michurinska

Moro Da Caneva

Sucrette / Cul Noir FDM

Geplaatst:

@Kevins MoestuinMag ik je vragen waar je ze hebt gehaald/gekocht?
ik ben zelf nog op zoek naar Moro de Caneva maar kan ze nergens vinden, niet op de site van Jardin en ook niet bij de site van FDM.
Wel heb ik dit jaar nog bij Jardin de volgende soorten gekocht die jij ook hebt aangeschaft, namelijk de :

Encanto Honey

Amarcord 

Excel ( men beweerd dat excel een synoniem is voor Kadota en Peters Honey, we zullen het zien)

Alma ( 1 stek vanuit de VS )

Takoma Violet

Geplaatst:

@Tony75 ik heb de eerste 5 gekocht bij Jardin de andere soorten gekocht bij verzamelaars, specifiek 2 verzamelaars tijdens de vijgen bijeenkomst in belgië ik heb wel 2 MDC planten gekocht en zou er een kunnen doorverkopen maar opsturen is niet echt een optie omdat ze in 35L potten staan, en ik kan geen garantie geven omdat ik zelf nog geen vruchten eraan heb gehad sinds ze net gekocht zijn.

De enige rede waarom ik Excel kocht is omdat ik nog geen kadota had, en deze zou indd hetzelfde smaken maar meer winterhard zijn en beter beatand zijn tegen scheuren of dat ook zo is valt nog te bezien 😛

aangepast door Kevins Moestuin

Geplaatst:

Dan hoop ik dat Jardin ooit in de toekomst de Moro de Caneva gaat aanbieden. Die wil ik zo graag hebben omdat Ross Raddi zegt dat het heel lekker is en vroeg rijpt.
het liefst wil ik soorten hebben/behouden die ergens tussen half juli en half september vruchten geven.
De rest van de varianten heb ik weinig aan bij gebrek aan een kas waar je de late varianten in kan zetten.

Geplaatst:

@Tony75 dat is ook een beetje mijn plan  zo veel mogelijke vroege soorten, de beste vroegen soorten gaan in de volle grond zo 11 tot 16 variteiten, en dan bewaar ik nog maximaal 50 soorten die midden tot laat rijp zijn, en zo veel mogelijk vroege soorten in totaal wil ik maximaal 100 soorten behouden maar dit kan ook minder worden uiteindelijk 😛

Geplaatst:

@Kevins MoestuinWe hebben dan hetzelfde plan, met het verschil dat ik zo'n 10 soorten in de volle grond gaan en een stuk of 15 max 20 in de potten. Reden puur ruimte gebrek in de achtertuin.
en met zoveel bomen heb ik meer dan genoeg vijgen om zelf te eten en een beetje weg te geven :)
Eet nu sinds eind juli 3 tot 5 vijgen per dag :)

Geplaatst:

Kijk dat is een mooi plan, ik begin met zo 150 soorten volgendjaar en vanaf daar ga ik mijn weg naar beneden werken 😇

Geplaatst:

Improved celeste wordt nu eindelijk groter, geeft nu een hoop rijpe main crop vijgen.

20240821_115509.jpg

20240821_115442.jpg

20240821_115123.jpg

20240821_115116.jpg

Geplaatst:

Dit kwam langs op Facebook. Volgens mij waren er al meerdere waarnemingen uit België, Zuid-Nederland en dezelfde breedtegraad in Duitsland. Ook zaad dat kiemde.

IMG_4048.jpeg

Geplaatst:

@Tony75 vraagje hoelang duurde het ongeveer voordat Jardin de planten opstuurde stond 1 a 2 dagen maar het is al 10 dagen geleden besteld en nog geen verzend mail gehad🙈

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Jardin verzend vaak 1 keer per week vaak op een maandag is mijn ervaring (2 keer iets besteld) zoiets staat er ook bij bestellen of in de mail. Die pakketten waren dan al op woensdag ochtend binnen, ongelooflijk hoe snel. Misschien hebben ze zelf ook even vakantie?

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Jardin verzendt elke Dinsdag bij mij althans. Als ik de betaling uiterlijk donderdag heb gedaan dan gaat het de week erop op dinsdag weg, krijg altijd een verzendbevestiging en uitelijk vrijdag heb ik de planten binnen. gaat dus soms snelle dan binnenlandse bestellingen. 
Als ik vrijdag of zaterdag pas betaal, dan gaat het niet de 1e dinsdag maar de 2e dinsdag pas weg, dus de week erna pas. Ik weet dit omdat ik al bijna 8x inmiddels een bestelling heb gedaan bij Jardin.

Echter jij zegt dat het inmiddels al 10 dagen geleden is , dus grote kans dat het aanstaande dinsdag verzonden worden. Tenzij ze inderdaad ook met vakantie zijn.

aangepast door Tony75

Geplaatst:

@Tony75 dankjewel dan vermoed ik ook dat het aankomende dinsdag met de bestelling weg gaat en ik het vrijdag krijg, dankjewel 😇💪

Geplaatst:

Ronde de bordeaux geeft hier echt een mega grote oogst van rijpe vijgen al vanaf de 2e week van augustus.

Alleen had dit een pingo de mel moeten zijn, deze boom ga ik nu proberen te verkopen omdat ik al 3 rdb bomen heb😄

20240823_182815.jpg

20240823_182810.jpg

20240823_182758.jpg

20240823_182847.jpg

Geplaatst:

Ronde de bordeaux main crop

20240826_145907.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.