Geplaatst: 11 november 20222 j Maar wanneer je dan de toppen gebruikt,waar de thc in zit, dan heb je toch wel wietolie gedestilleerd? Heb je al een drup geproefd? Dat is wel smerig (vind ik ).
Geplaatst: 10 juni 20232 j Auteur We zijn weer bezig geweest gisteren, lekker buiten in de schaduw achter het huis. Eerst salie, met zeer weinig opbrengst weer. Terwijl ik het nu wel op het juiste moment heb geoogst (in de bloei)? Nou ja. Daarna rozemarijn en dat gaf wel een mooi flesje vol Vandaag even niet, morgen gaan we nog een sessie doen met sinaasappelschillen en ook mandarijn. Dan later deze zomer nog lavendel, hoop ik, en sowieso eucalyptus. Oh ja en Sint Janskruid wil ik ook nog doen. En misschien duizendblad? En en en en Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 juni 20232 j Was zal het gebruik van de Salieolie zijn? Ik vind het nogal een zweetlucht dus zal niet als frisse hydrolaat zijn. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 juni 20232 j @Jorieke123 waar had je dat destilleer ding gekocht ? Mijn dochter is enthousiast en zou ook wel eentje willen aanschaffen maar best wel prijzig degene die ik tegenkom.
Geplaatst: 11 juni 20232 j Auteur @appelvrouw o.a.: kleurt je haar donkerder, verlicht pijn, remt zweet @redzebra het is geen goedkope hobby, als je zo'n ding koopt zoals wij. Je kunt er ook zelf 1 knutselen maar daar zijn wij dan weer niet zo van. Je maakt er dingen mee die in de winkel goed aan de prijs zijn, zeker als je er ook drank mee stookt. Wij kochten em hier: www.drankstoken.nl/ Ik zou nog eens wat willen met een grotere korf voor kruiden, ik ga op die site eens kijken of er een soort extra ding op of tussen kan. Een uitbouw zeg maar. Vandaag hebben we sinaasappel en mandarijn in de ketel gegooid (niet tegelijkertijd) en dat gaf een mooie opbrengst! Voor iets (schillen) wat toch afval is dan Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 juni 20232 j Auteur Nog bedankt voor de flessen die ik van meerdere mensen kreeg een tijd terug: Een hele hals vol sinaasappelolie! Mandarijn wat minder, En rozemarijn nog wat minder. Maar toch erg tevreden! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 juni 20232 j Auteur Gisteren op die irritant warme dag weer lekker in de schaduw zitten destilleren. Wel wat jammer dat we de kruiden (Sint Janskruid en eucalyptus) wel nog in de zon moesten plukken maar ok. Er kwam helaas zo goed als geen olie uit het Sint Janskruid. Omdat we een dag te laat waren? Daarna lekker een boel eucalyptus er in, wat weer een heerlijke fles hydrolaat+olie leverde. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 juli 20232 j Ik ben wel benieuwd wat jouw boek over St Janskruid zegt. Want ik maakte altijd de olie maar mét olie zeg maar. Zonder die drager zijn de oliestoffen in de plant misschien niet erg groot. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 juli 20232 j @appelvrouw Ik maakte het alleen van de bloemblaadjes en dan in olie. Een hoop plukken!
Geplaatst: 8 juli 20232 j Auteur Tja in mijn boek staat ook dat je een opbrengst kunt verwachten van 0,05 tot 0,1 procent Maar wij hebben hier zoveel staan dat ik dacht dat er toch wel iets uit zou moeten komen. De olie zit in de hele plant, vandaar ook zoveel groen in mijn ketel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 juli 20232 j Ging je dit ook niet met goudsbloemen proberen, Jorieke, of was dat een ander plan?
Geplaatst: 8 juli 20232 j Auteur ja maar die goudsbloemen willen dus echt niet meewerken. Ik had er VEEL uitgezaaid op een mooi stukkie en daar deden ze niets. Ik heb er nu her en der wat staan maar lang niet genoeg voor zo'n ketel vol dus ik pluk ze maar voor @appelvrouw haar thee. Volgend jaar weer een poging. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 juli 20232 j Huh wat raar. Hier is het net onkruid, hoef ze nooit te zaaien, komt overal op. Zal ik zaden voor je oogsten voor een volgende poging?
Geplaatst: 8 juli 20232 j 6 uren geleden, woldistel zei: bloemblaadjes en dan in olie En de knopjes want het lijkt dat daarin de meeste olie zit. 2 uren geleden, Jorieke123 zei: haar thee Heel blij mee. Zeker nu Lie nu plots helemaal aan de kruidenthee is! De thee lijk wel 4 x zo hard te gaan als eerst. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 september 20231 j Auteur Begin van de zomer hebben we een groot stuk ingeplant met lavendel. moestuinforum.nl/blogs/entry/8757-lavendel/ Ik kon er van de zomer wat 1e bloemen (met ietsje tak+blaadjes om wat te sjoemelen en tenminste wat opbrengst te hebben) van knippen en drogen en gisteren hebben we dat in de ketel gegooid. Ik moet nog meten hoeveel milliliters het zijn... niet heel veel maar toch! Het ruikt wat houtiger door het gesjoemel maar dat vind ik ook wel lekker. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 oktober 20231 j Auteur Dit jaar kregen (nou ja, ik mocht het zelf nog even van de plant halen) we weer knipsel en kleine topjes van mooie buitenhennep. Deze keer in de juiste periode geoogst (volgens mijn boek tussen half sept. en half okt.) en meteen ingevroren zodat het mooi fris zou blijven. De vriezer rook heerlijk Fles 1 komt van spul wat we zo in de ketel hebben gedaan. Niet fijner/kleiner gemaakt. Dat in fles 2 en 3 heb ik in de foodprocessor gedaan om het even lekker kleiner te hakken. Dat gaat er mooi in bevroren toestand. Ik kreeg na een tijdje alleen dat deksel bijna niet meer aangedraaid omdat die langzaam dicht plakte Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 oktober 20231 j Oh, weer van dat mooie water als ‘bij’ product. Het zou mijn ‘hoofd’ product zijn denk ik! Hier worden de watertjes van de MTFD hard gebruikt als gezichtslotion. Ruikt en voelt lekker. Helaas niet afdoende om mijn vette huid helemaal te reinigen ‘s avonds, moet toch een gewone reiniger overheen daarna. Misschien ga ik het andersom doen 😜. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 juli 202420 Jul Auteur Vandaag weer een warme dag, en dus de ketel weer van zolder gehaald. Lekker in de schaduw destilleren En zelf zo min mogelijk bewegen. Pfff. Ik had een boel basilicum gezet in de kas, en na het maken en invriezen van al heel wat potjes pesto, heb ik alle planten kort geknipt om er olie uit te halen. In mijn boek stond al dat er heel weinig zou komen, en dat was dan ook zo. Nou ja, heb ik dat ook eens geprobeerd. Daarna rozemarijn, wat ik al eerder had geoogst en gedroogd en vanmorgen in de week had gezet om het weer zachter te maken. Plus nog vers knipsel van vandaag. Nou dat gaf een heleboel olie! Hele hals vol rozemarijn! Basilicum maar weinig: Dáárna goudsbloemen, die ik al een tijd opspaar in de vriezer. En ik weet niet helemaal wat daar mis is gegaan maar het hele goedje (incl hydrolaat dus) is geel en dat kan ik niet terugvinden als ik zoek op calendula hydrolaat. Misschien gaat het nog scheiden? Ook ligt er wat prut op de bodem, alsof de boel over heeft gekookt en er wat stukjes mee zijn gekomen naar boven. Maar hij zat echt helemaal niet te vol. Dus is het nu meer een soort thee dan hydrolaat? Er komen nog heel veel bloemen aan, dus ik ga sowieso maar weer opnieuw opsparen voor nog een keer. Wordt vervolgd. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 juli 202420 Jul Kan het iets te maken hebben met het invriezen van de bloemen? De cellen al stuk of weet ik het. Het is de eerste x toch dat je de goudsbloem distilleert? 20 juli 202420 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 juli 202420 Jul Auteur Ja, 1e keer. Met die hennep gaat het altijd wel goed, dat invriezen. Maar het kan natuurlijk... geen idee. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juli 202421 Jul Auteur Tijdens het schoonmaken van de ketel bleek er veel troep hogerop in de ketel te zitten. Omdat ik niet heel veel goudsbloemen had (nou ja, wel veel stuks, maar niet genoeg volume om de ketel vol te stoppen) was de ketel niet vol en dus dachten we er wel een stuk tussenuit te kunnen laten. Wat met de 2e stook van alcohol ook goed gaat. We hadden alleen geen rekening gehouden met zoveel omhoog komend spul. Nou ja, er komen nog meer dan genoeg bloemen aan, binnenkort poging 2! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juli 202421 Jul Auteur Vandaag nog steeds warm, maar/en ook nat en dus hebben we de ketel in de schuur gezet. Om nog wat van de biologische sinaasappel-, en mandarijnschillen te destilleren die we drogen en opsparen in de winter. Ik weet niet hoe dit schuim is ontstaan: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juli 202421 Jul Auteur Handig, die kratten die we van @appelvrouw kregen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 augustus 202413 Aug Auteur Die wind van gisteren was lekker, vandaag is ie weg... dan zorg ik zelf wel voor een briesje. Gisteren had ik o.a. bonenkruid en afrikaantjes in de ketel, nu munt! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.