Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Etherische olie destilleren


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Het stond eigenlijk deze winter nog niet op de planning, om olie te gaan destilleren. Maar Joep had de ketel weer opgebouwd om zijn eau de vie nog een keer te stoken in de hoop dat het minder bitter wordt. En ik had al heel wat sinaasappel-, en mandarijnschillen gedroogd en bewaard in de afgelopen weken/maanden. EN wij gaan er niet op uit met de kerstdagen, dus een perfecte dag om eens wat te gaan proberen :D 

 

(foto van de ketel is al eerder gemaakt, voor het eau de vie-topic)

IMG_1845.jpg

 

IMG_4987.JPG

 

De schillen hebben een nacht staan weken, en we hebben ze vanmorgen kleiner gemaakt met de foodprocessor. Nog niet klein genoeg denk ik, maar het ding had het er wel wat zwaar mee. Ik denk dus dat we straks na het stoken de prut nog een keer hakselen en nog een keer stoken. Als alles gekookt is geweest gaat dat geheid een heel stuk beter. Ik heb al wel hier en daar gelezen dat dat vaker gedaan wordt. 

 

IMG_4989.JPG

 

Het is een beste lading, er kan 10 liter in de ketel en die zit nu zo goed als vol. Het weekwater zit er ook bij. 

Een volgende keer moeten we de sinaasappelschillen maar even apart verwerken van de mandarijnschillen, aangezien ze toch weer net even een andere olie leveren. Maar voor nu is dit wel even makkelijk. 

 

Van de zomer wil ik dan ook kruiden en bloemen gaan destilleren. Daar valt nu niets van te oogsten. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, wat je maar wil zo ongeveer ;) Behalve (in het geval van deze citrus-olie) dan in je wasmachine stoppen als geurtje las ik net in mijn nieuwe boek (The essential oil makers' handbook) want het tast de plastic delen aan :shock:

Ik vind het alleen al heerlijk ruiken, je wordt er fris en vrolijk van. Maar je kunt er daarna dus ook van alles mee maken. Creme, wasmiddel, luchtverfrisser, zeep, enz. En het hydrosol/hydrolaat/bloemenwater is ook erg bruikbaar voor van alles! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ruikt naar sinaasappelschil! :thumbup: 

 

Dit is de opbrengst:

 

IMG_4996.JPG

 

Een kleine 2 liter hydrolaat, en ik moet nog meten hoeveel olie het precies is. Voor nu moet het even een paar weken koel en donker staan. Er zitten ook nog oliedeeltjes door dat hydrolaat en tegen de wand van de fles (kan je wel een beetje zien op de foto) die nog naar boven moeten gaan. En dan kan je die olie voorzichtig opslurpen met een pipet of injectiespuit of wat dan ook. 

Ja de schillen van biologische, rijp geplukte sinaasappels kunnen worden opgespaard. Maar nu moet niet iedereen zich geroepen voelen om dat te gaan doen voor mij want we gaan geen destilleerbedrijfje beginnen. Echt niet :lol: Citroenschillen (en/of grapefruit) zouden ook mooi zijn, dat gaat wat langzamer qua opsparen. 

 

IMG_4997.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vragen wij ons ook wel af Henk. We hebben het ding goed schoongemaakt, even met water+azijn laten koken ook. En nu extra goed laten drogen voor we hem weer opbergen. Ik zal er zo eens aan snuffelen, of het nog naar sinaasappel ruikt.

 

Ja Appelvrouw, we gaan ook zeker rozemarijn proberen. En lavendel, en goudsbloem en eucalyptus natuurlijk. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zo, het was een mooie regenachtige dag om even naar de olie te kijken. Er was een laagje troep ontstaan, zo tussen de olie en hydrolaat. Dat komt omdat onze ketel oplost? Nou ja, zie ook het drank-stook-topic ;) 

Ik kon heel wat (en dat is dan relatief...) olie weg pipetten, dat heb ik in een klein bruin flesje gedaan. Zo 1 met een druppeldopje. En ik heb nog wat van de olie over gedaan naar een fles met een veel nauwere hals, want het oppervlak werd te groot en er kwam wat van die troep mee. 

Ik heb nu zo'n 25 ml olie in een flesje zitten, en ik denk dat er nog zo'n 5 aan zit te komen? 

 

Ook heb ik wat van het hydrolaat in wat grotere spuitflesjes gedaan. Het ruikt ontzettend naar sinaasappelschil, maar goed dat was te verwachten ;) Ik denk dat mandarijnolie een stukje frisser en fruitiger ruikt. Dat gaan we de volgende keer 'stoken'! 

 

IMG_5336.JPG

 

IMG_5339.JPG

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Van Appelvrouw kregen we een aantal flinke rozemarijntakken, dus we zijn gisteren weer gaan destilleren. Eerst alles kleiner knippen, van de takjes rissen, en ik heb nog geprobeerd om de naaldjes/blaadjes kleiner te krijgen in de foodprocessor. Dat laatste lukte niet echt...

 

Er kwam niet veel olie uit, maar we moeten het nog even in flesjes (met een nauwe hals) stoppen zodat het er überhaupt makkelijker uit te halen is zeg maar. En het moet nog even staan ook, om echt goed te zien wat de opbrengst is. Er ging iig zo'n 650 gram aan blaadjes in (nou ja, eerst 500 gram en daarna 150) en we hebben nog geprobeerd om de gestoomde blaadjes (na 1 sessie dus) nog een keer te hakselen en met wat water onderin de ketel nog een keer te stoken. Dus niet in de koker voor kruiden, zoals we bij de 1e sessie wel hadden gedaan. Maar dat leverde verder niet echt meer olie op. 

 

IMG_5412.JPG

 

IMG_5414.JPG

 

IMG_5415.JPG

 

IMG_5417.JPG

 

IMG_5419.JPG

 

IMG_5420.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het geurde inderdaad flink! Ik heb de potten waar we het destillaat in hebben opgevangen daarna in de vaatwasser gedaan en toen ie klaar was kwam ook daar nog een heerlijke wolk rozemarijngeur uit. Als je zo aan de fles met olie+hydrolaat ruikt dan is het niet zo lekker trouwens... te geconcentreerd misschien? 

 

In mijn boek lees ik dat je de rozemarijn het beste van mei tot en met augustus oogst. En dat je het ook kunt drogen (en dus opsparen als je steeds wat snoeit) en dan makkelijker kunt malen in de foodprocessor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Sorry, we hebben alleen maar ervaring (en niet eens veel nog :) ) met deze ketel. Ik heb het boekje 'the essential oil makers' handbook' van Bettina Malle & Helge Schmickl gekocht en daar staat erg veel in. Ook de verschillen tussen ketels enzo.

Als je (olie uit) kruiden wilt gaan destilleren dan moet je wel een ketel hebben waar zo'n 'mandje' tussen zit waar dat soort kruiden in kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-3-2022 om 09:02, Jorieke123 zei:

mijn boek lees ik dat je de rozemarijn het beste van mei

Dat zou best kunnen. Waar ik ooit was en het in januari geoogst werd om te drogen en voor olie, wat ik je vertelde, was op 2 km hoogte in de Pyreneeën.

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie die inderdaad ook geregeld terug komen om hydrolaat te maken maar, dus ook geen idee of je er olie mee kan maken. 

Ook weet ik niet hoe het zit met het opkuis werk. 

Want zo een ketel kan je helemaal uit elkaar halen en dus makkelijk kuisen. 

Dit lijkt me moeilijker te zijn met het toestel? 

 

Daarom dat ik ook naar de glazen versie wil om dan makkelijk in de vaatwas te steken (moesten we die ooit zetten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...